Gå til innhold

Ekle lus...


sommerglede

Anbefalte innlegg

ja se det.... etter 1 år med høner så måtte disse krypa dukke opp hos oss også.....

har nå fått lånt en boks med chok flue spray til å spraye dei rundt kloakken og under hver "armhule"

hva annet må jeg gjøre ? må jeg spraye igjen om ei ukes tid pga egg ?

har noen nyklekte kyllinger som jeg ikke har sprayet. ellers så er alle sprayet . ( for sikkerhetsskyld) tar ingen sjanse på at disse krypa skal fortsette rundt på mine herlige høns....

hjelp og tips mottas med stor takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Uff det er ikkje kjekt når ein får lus iflokken. Nye egg vil klekke etter ei veke, så ei behanling til er nok lurt å gi. Så får du følge med, ta ei rebehandling for tredje gong om nødvendig.Men pass på å behandle berre dei som har lus. Om kyllingane har mor kan du gi høna ein god dusj under, då vil kyllingane få på seg stoffet av mor.

Håpar du vert kvitt  :embarrassed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg vet ikkje om sprayer. men eg brukte dråper, stroonghold på dyrlegeråd. det virket fint, men var veldig dyrt får så lite, eg bruker no coopersect til sau, det virker og men pass på dosering, mine ble opphovne på rundt augene og ble ustøe :embarrassed: men dei kom seg etter et par dager, det var bare 3 som ble så dårlige, resten var helt normale :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved et enkelt og greit lite lusangrep gjør jeg som du, sprayer de som har lus eller egg. Lusen dør med en gang. De er så enkle å drepe at jeg ikke gjør så stor sak av det, de kommer igjen et eller et par ganger i året når hønene er friluftshøner sånn som mine. Glad så lenge det bare er lus og ikke midd *ørk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lite søvn i natt.. men snakka med dyrlege og blodlusa skulle være knallrød som en dråpe blod.. og det er heldigivs ikke disse... så da er det "vanlig" midd ..... denne er brunrød som di ekle krypa på mine høns..... og det skulle vist være nok å bruke chok å spraye i kloakken og armhulene....... Men skal uansett gjøre rent i husene og sjekke hønsa i kveld.... klør ved bare tanken ... uff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midd, både blodmidd og brunmidd, har en uhyggelig evne til å overleve lenge utenfor hønekroppen, i hønehuset og på uteområder. En runde med Chokspray vil virke en liten stund, men du blir ikke kvitt problemet fordi hønene smittes på nytt. En kjenning av meg sa det luktet spesielt av hønene når de hadde brunmidd, nesten muggent. Har du kjent uvanlig lukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå har jeg og jentungen  kikket over noen av hønsa og kan ikke finne noe levende.. men dei har en HAUG med egg klaser..... æsj.

kommer dei til å klekke ? eller dør dei og ?

har nå rydda og stelt fint i hønsehusa og sprayet litt gift i krinker og kroker... tenkte å ta inn litt kalk på gulvet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok... her var det lus i hauge å lass så dei he nok desverre hatt det ei stund.... så nå passer jeg på-- skal ha en sjekk på dei hver uke fra nå.... men denne uka skal dei sjekkes hver dag i tilfelle det er noen igjen.. men til nå ser det bra ut.... skulle bare ønske at eggeklasene forsvant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eggene rundt fjærpennen vil  klekke så det blir flere lus ikke vent med og behandle de. når du har behandlet de så vil de eggene falle av av seg selv lus er ei stor plage etter som at det klør noe helt fryktelig må behandles med en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...