Gå til innhold

grågåsa mi:)


hønepia

Anbefalte innlegg

men finn ikkje rompa på dei :-[ leita og leita..men neiida ::) noen gode tips for å sjekka kjønn på dei uten å få ein fot i øyet og en vingeknoke i nakken ;D hehehe ...kremt :D

Du må muligens lette i duna i baken på den, der skal du finne kjønnsorganet. Det framstår som en forhøyning, du må dra til side huden rundt for å finne ut hvilket kjønn det er. Er det en gasse(hanne) har den en liten penis. På unge fugler kan dette være litt vanskelig. På voksne fugler på våren vil penisen være oppsvulmet og det går ganske greit å finne ut kjønnet.

Ellers så er hannene større av vekst enn hunnene.

og vil grågås kunne gå på netting?? tenkte på te vinteren...dei skite so jæ...

kor monge dame kan en grågåsgasse ha?? e det en eller tre'????? :)`uff spør fælt no :o ;D

Jo, de kan gå på netting. Såvidt jeg vet så danner grågåsa par, men i fangenskap vil sikkert hannen  ikke greie å styre seg.....  ;D

ps kan moskuand gå ilag med gåsa?? he so lyst på moskus ;D

Om de har vokst opp sammen kan det gå bra. Gjess er veldig dominerende, det kan føre til konflikter dersom de går sammen med foreks. moskusender på liten plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg må ta et forbehold, jeg husker ville hadde en diskusjon gående rundt emnet høy/grasballer til gjess på vinteren. Jeg bare undrer på hvordan de skal få i seg høy!  :)

Det samme gjelder forøvrig moskusender, begge artene spiser grønt gress på sommeren, grågåsa lever hovedsakelig av det, men svømmefugle har ikke et fordøyelsessystem som kan bearbeide høy så vidt jeg vet. Taggene de har i nebbet fungerer bare som et verktøy for å få maten inn i munnen. De er ikke i stand til å tygge særlig med de.....  :-X

Hva med låve tørket gress,det blir mykere en sol tørket,å er jo ganske grønnt. Vi låve tørket rogn å asp til kaninene våre,Det spiste hønene å, så hvorfor ikke ender / gjess ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å legge inn fleire bilde men det skjedde ingenting..jaja :)

hmm en i familia vår trur ej broka å låvetørke høy te sauene sine, kan spøre han og prøve :o

Takkar og bokkar for svar Tormod ;D skal sjå om ej fe laga det skikkeli fint til dei :-*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er selvsagt at de får bade seg i blant, det er med på og holder fjærdrakten fin. Den beskytter også mot kulde på vinteren. Om du gir de en badestamp en gang i uka så hadde det vært kjempemessig.

Får du ikke til det så ofte så vil det nok gå bra likevel, det viktigste er at de får dyppe hodet sitt som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, he hatt pipshow med gåsa og truur det vart tre hanner og to hoer, men ekje sikker, på dei tre såg ei noke melkekvitakti "klomp" såvidt synli, og det hadde ikkje dei to andre, berre det rosa ..hølet ;D

Vi he ei gås som e mindre en dei andre og hadde denne klompen ho/han også, men trudde egentli at det va ei hoe?? størrelseforskjell osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hmm vi he da 5 grågås, med store våte øyner som sjarmerer heile bygda i senk :D dei kaller med eit høgt rop når dei ser mej eller bilen min, søte er dei :) men.. pappa vurderer kansje å selge eit par av dei, slik at vi da he ein gasse og to gås (vi he to gasser og tre gåser), ka kan en ta for eit par med grågås?? en vi kjenner som hadde grågås tok 600 kr stk, 150 kr for nyklekt kylling og 50 kr egget, er det en upris eller grei pris??

dei myter foresten me nå, dun all over the place :o dei teke flygetimer (med krasjlandinger og rett på tryne faktor :D) nesten på faste tidspunkt og da ser det ut som en liten snøstorm av dun og dekkfjør ;D og dei kviler mykje :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 4 uker senere...

jepp ;D tok eit bilde av dei i helga, dei lika virkeli ikkje eine vennina mi, snadrer og bære sej noke voldsomt ;) så ej tok da å satte mej foran ho menst gåsa tok heilt laust og tok da bilde ;D hihi ho sprong og hoppa over gjerde like ette bilde vart tatt hehe ;D

bnas5.th.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Grågåshannene blir tidvis vesentlig større enn hunnene, og hvis det er en som har utpekt seg selv som sjef over de andre allerede som ung kylling, kan du nesten være sikker på at det er en hann.

Men allerede etter noen uker blir størrelsesforskjellen tydligere, voksne dyr får også en mere orange bein og nebb farge, også sorte flekker i bryst og buk, fjærdrakten forandres også noe i farge og mønster forøvrig etter ett par år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

×
×
  • Opprett ny...