Gå til innhold

Fasan og hundetrening


pippa

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette havner på rett post nå men prøver i hvertfall . Jeg har oppdrett på blant annet jaktfasan og har fått endel mail nå om kjøp av fugl for trening av fuglehund...Kan noen svare meg på om dette er lovlig ? og hvordan foregår slik trening av hunden ?

Når jeg tenker på lovlighet så går jeg utfra at fuglene slippes ut etter å ha blitt vingeklippet eller blitt påført noe slik at de skal holde seg i et område .

Utsetting av fasan kan jo ikke gjøres hvor som helst så ...

Tanken på at fuglene skal dø i en bikkjekjeft eller bli skutt er jo hjerteskjærende i mine tanker :cheesy:

Fått samme spørsmål om duer også som skal brukes til dette ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

husker ikke helt det skal vis være lov. men dem som skal slippe dem ut må ha tillatelse viltmenda husker ikke navne dem som har med jaktider å sånt. så dem som skal ha fugler til hunde trening må nok undersøke om dem får lov og hvordan det skal fungere sånn fugle ikke lide unøvendig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at selve treningen er lovlig i regi av f. eks hundeklubb med godkjent område og har fått rede på at fuglene blir noen ganger vingeklippet ( spesiellt for slipp med unghund ). Selvfølgelig vil noen fugler bli drept i møte med hund...

Har imidletid satt på min hjemmeside at jeg ikke selger fugler til slike formål :embarrassed: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker flere av mine vaktler til trening av hund. De blir satt ut på et jorde for at jeg så går på med hund for at hun skal finne de og ta stand på de. for at jeg etter på går å fanger de inn. de fuglene jeg bruker til dette er sunne og friske og legger godt med egg. jeg mener det ikke er skadelig for fuglen. men jeg trener med hunden i line og da har jeg full kontroll på at hunden ikke får tatt fuglen da dette er adferd hos hundene jeg IKKE ønsker. En annen måte folk bruker fasan/rapphøns/vaktel/due på er i en støkkmaskin som får fuglen til å fly når du ønsker det.

Men nei det er ikke lov å sette ut slike fugler sånn helt uten vidre. så uten tilatelse er det bare lov å trene på duer da disse flyr hjem igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst flere metoder å trene hundene på ...Mye brukt er fotbånd på fasanene .... da har fuglen ingen mulighet for flukt fra hunden. Jeg støtter ikke slik trening av hund ved hjelp av fugler satt ut i et kunstig treningsmiljø.. Flere jeg har hatt kontakt med forteller åpent om at det går med noen fasaner iløpet av slike treninger derfor må "jegerne " betale for hver fugl som blir sluppet for sin hund .

En kar var faktisk så frimodig å spørre om kvantumsrabbatt da han regnet med å trenge 10-15 stk ! Han trengte såpass med fugler for iår var det så mange unghunder å trene kunne han fortelle .Må si jeg blei ganske så stille da...Første gangen iår jeg har fått slike hendvendelser på fasaner/ duer men fikk forståelsen av at det var verre for dem å få tak i fugler nå enn før...

Jeg har ikke noe imot hverken jegere eller jakt på lovlig vilt i våre skoger og synes at bikkja burde trenes ved å bli med på jakttur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg liker nå å både ha hund og fugl... men derfor jeg ikke trener på fasaner heller. det er en del uerfarne som ser på priser og finner ut at det er rimeligere å kjøpe fugl og trene selv en å gå på organiserte treninger. jeg selger heller ikke fugler til hvem som helst som sier de vil bruke fuglene til hundetrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulike måter å bruke hund i fuglejakt. Ståande fuglehundar skal ta stand å markere kvar det er fugl, evt skreme opp fuglen og apportere skoten fugl. Og apporterande fuglehundar (alle retrievere m.m.) skal hente inn skoten fugl frå land el vatn. Bittet til ein apporterande hund skal vere så mjukt at viltet ikkje skal bli skada på veg tilbake til jegeren. På retrievertrening/prøver bruker ein like gjerne "normalt" avliva fugl (ofte fryst og opptina..) som vert kasta ut i forbindelse med skudd. Hunden skal gå ut, plukke opp og bringe tilbake fuglen.

Eg hadde ikkje hatt noko imot å selge fugl til retrieverprøver/trening, ettersom det er avliva fugl som vert brukt (har sjølv brukt ender som har vore fryst og opptina fleire gonger..). I starten på treninga av ein hund og i dei lavaste prøveklassene er det vanlig å bruke dummy (ei stoffpølse).

Trening av ståande fuglehund veit eg for lite om til å sei noko om kva påkjenning fuglen vert utsett for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg mener å vite at vestfold fuglehundklubb har eget oppdrett og selger fasan til hele sørnorge, så hvis dere fårforespørsler av denne typen kan dere henvise til dem.

Her blir det satt ut litt fasan til hundetrening hvert år, men ingen av disse blir "modifisert" på noen måte ettersom jo hele poenget er at hundene skal oppleve ekte vare. Det fins selvsagt en og annen tulling som ikke har kontroll på hunden og da kan det gå galt, men det hører med til sjeldenhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok selv kontakt med en av fuglehundklubbene i mitt fylke og blei henvist videre til flere personer som kunne gi meg svar på fuglehundtrening ..hvordan det foregår . Jeg blei forsikret om at det jeg hadde lest på engelske sider ikke blei praktisert her i landet. Jeg blei også invitert til klubben fo å se med egne øyne hvordan de gjorde det. Kan si med ganske stor sikkerhet at fasanene ikke led av unødvendig stress og det var bare hunder med jakterfaring( voksne ) hunder som fikk prøve seg mot disse fuglene . Slik jeg fikk fortalt av flere hyggelige jegere så var hele poenget med dette at hunden fikk sjansen til å ta "stand" på fuglen i kontrollerte former. Fasanene var vingeklippet på en vinge slik at den kunne flykte men også fanges inn igjen.

Fasanene blei brukt kun en gang pr hund , for så å slippe inn i sitt bur der den kunne roe seg ned og spise og drikke .

Så jeg må si at min noe skeptiske ytringer blei gjort til skamme og at både kompetanse på fugl og hund blant disse jegerne imponerte meg .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...