Gå til innhold

Fuglelopper,,,


Bluebell

Anbefalte innlegg

Jeg har fått fuglelopper på hundene og kattene våre.. Oppdaget det plutselig her når jeg hadde ene hunden på fanget og oppdaget svarte små kryp på magen hennes ! Men har ikke observert noe hos hønsene enda.. må nesten kikke enda nærmere på dem..

Men noen erfaringer på hvordan jeg kan forebygge dette nå? hvis dette kommer fra hønsa, så hvordan bli kvitt dem helt?

Har ringt dyrlegen og får behandling til hund og kattene. Men tenkte og kjøpe Permetrin spray til hønsa? er det godt nok?

Men hva gjør jeg med hønsehuset da? sånn at jeg vet at jeg blir kvitt alt sammen? Regner jo med det er der loppene kommer fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

icon_confused.gif jeg får iallefall noia, har vært så nøye med og skjekke fuglene og holde det rent, men kan hende det har skjedd nå pga jeg har hatt mange klukkhøner som legger seg klukk til stadighet, så har ikke fått skiftet like mye som jeg burde i reirkassene? kattene har dem også ja, jeg gikk gjennom og pelsen til pusene isted og der så jeg noe svart som var meget raskt krøyp/hoppa unna, det er ikke mange og mye, men et par er noen for mange! .. Har samlet er par stk og sendt avgårde nå sted med min mor som kom innom for og ta det med til dyrlegen for og skjekke det og kjøpe med frontline/exspot ..hun og mine dyr omgås veldig ofte, så nå fant hun slike ekkle på sin valp også :) :) Hun har jo også noen høns som hun har fått av meg.

Jeg gikk gjennom høneflokken og enda ikke sett noen svarte kryp! MEN jeg fant et par lyse små kryp på den ene høna som hang seg fast i fjæra!! ...Lus?? frantics.gif* får lettere panikk* Men roet meg litt ned da jeg leser at det er ikke unormalt på frittgåede høns, mine løper jo fritt hele dagen stort sett, og mye skjærer, småfugl osv so stadig tusler rundt i hagen..

Så da får jeg neste dag med sol og oppholdsvær, vaske hønsehus og spraye fugler med Permetrin spray, er det godt nok for og fjerne disse krypa?

kan lese meg litt rundt på forumet her også.. Men siden jeg har jo en del haner til slags vil jeg jo bli kvitt dette så raskt som mulig, kan jo evt. ikke sende avgårde dyr med slike ekkle kryp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om både katten og hunden har krypa er det mindre sannsynlig at det kan vere pels- el blodlus, de trivast kun på "sin" art, men dei kan nok vandre over i andre pelsar ogå.

Uansett får du nok vite kva det er (og korleis det bør angripast) når veterinæren har fått sett på krypa.

Eg kan lite om utøy på fugl, men om det er lus du har funne på hønene er dette ein god tråd : http://www.fuglepraten.no/index.php/topic/5636-sa-var-det-ut%C3%B8y-her-ogsa/

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! hønsa hadde lus, og det var de 2 tuppene som stadig sniker seg på tur nedi skogen som det var mest på, men som jeg forstår er det ikke noe big deal og bli kvitt og at det er ganske vanlig hos frittgående høns. Så da leser jeg mer rundt på forumet om hvordan jeg bli kvitt det.. *grøsser*

Det verste var jo at det var ikke fuglelopper i pelsen på hund og kattene mine, men hunde el kattelopper( får svar senere på nøyaktig hva slags type) frantics.gif er jo enda verre enn noen usle fuglelopper! æsj, nå ønsker jeg meg heller fuglelopper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen kom hjem med insektsmiddlet som heter Radar raid, mot sølvkre og andre kryp.. det står den inneholder cypermetrin ? Er ikke dette feil spay og bruke, hvor får man tak i den sprayen dere nevner flere plasser på forumet, vil ikke fuglene skal ta skade av det, så viktig jeg finner noe som ikke er skadelig. Leste bak på bruksanvisningen og står jo det er miljøfarlig og det ene og det andre :) Har jo noen 2 -3 uker gamle kyllinger også som fortsatt ligger under mamman, har ikke fått skjekket henne enda da, men om hun også har, hva med kyllingene, tåler de sånn spray?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde utbrudd for ca 1 mnd sidan, hundar og katt vart behandla med Front Line ( spott on preparat frå vet.).

Dette kan hønsa også få, men det kostar ein god del meir enn sprayen. Det brukar som regel å vere ei lita oppblomstring att no i aug/september. Eg har ikkje brukt anna en Permetrinholdig spray, eg kjøpt Permetrin Ekstra på Felleskjøpet. Men ein skal vere litt forsiktig med utstrakt bruk fordi det tynnar ut blodet til hønsa.Om du velger anna spray hadde eg villa konsultert med dyrlegen først. Kan hende Prosmoke tablettar kan vere eit fint alternativ, i tilegg til å reinske hønsehuset totalt for bunndekke og reirmateriale. Vi fekk fuglelopper i hus etter ei lufterunde av sengekleda, eg våkna tidleg neste morgon av ekstrem kløe, byllar og bitt i nakke og bak øyrene. Hadde bitt på store delar av overkroppen og låra, trudde eg skulle forgå. Las at fuglelopper ikkje lever lenge når dei velger feil vert og at dei vil tørke ut og døy etter nokre veker. Fugleloppene kjem som regel frå vill fugl og er vanskeleg å forebygge utbrudd av. Om du sprayar høne mor vil kyllingane få dette på seg via henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund og katt er behandlet med frontline og expot.. så får vi vente på hva slags lopper det er snakk om når vi får svar fra dyrlegen..

Han sa jeg kunne kjøpe radar spray i butikken og gi dem liten dusj under vinger og bak på mot lusa. Men siden det ikke stod Permetrin som innhold ble jeg usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Takk til Bluebell for start av tråden.

Jeg hadde faktisk tenkt å spørre om dette da jeg ikke har skaffet høns ennå, men hver vår får jeg angrep som Prisilla beskriver. Bodde en periode på en gård, hvor naboene hadde høns. Og jeg ble bitt som bare fy. Min sønn ble andri bitt, men som Prisilla beskriver så kan det være ille vondt. Og klør som besatt. + sengetøy ut av vindu/i fryseren osv. De overlever visst i 2 mnd.

Så jeg lurte på hva dere her inne gjør når besetningen får lopper av villfugl.

Ser at flere av dere har mange gode råd. Skal spare dem alle sammen til den dag jeg selv har tupper som gir meg egg om morgenen uten at jeg klør :egg:

Takk for tråden og alle gode råd

Ha en fin lørdag

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forebygger mot utøy med Reinfann . Det er ei plante som eg tørkar og heng opp i hønsehuset når vi nermar oss vår. I tillegg fyrer eg av pro-smoke i samme periode. Eg har også alltid stallosan eller kalk i bunndekket. På lik linje med anna utøy tåler ikkje lopper permetrin holdige preparat. Behandling med frontline eller liknande kan hjelpe om ein har eit angrep som ikkje let seg knekke av permetrin ekstra. Som nevnt lenger opp er dette ei kostbar behandling, Rett dose får ein med veterinær . Permetrin er også fin til å spraye sjølve rommet med. Eg har også lært at sengetøy ikkje skal luftast i perider der loppene naturleg har ei oppblomstring :egg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at permetrin er giftig for katter Prisilla? Det er også svært giftig for mange vannlevende organismer, det meste av det vi bruker havner jo i vannet etter hvert. Kilde: http://www.epa.gov/o...rmethrin_fs.htm

Det samme gjelder Frontline, det aktive stoffet i fronline er Fipronil, det er giftig for mange vannlevende organismer, samt enkelte fugler, ender er unntatt. Kilde: http://npic.orst.edu/factsheets/fipronil.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at permetrin er giftig for katter Prisilla? Det er også svært giftig for mange vannlevende organismer, det meste av det vi bruker havner jo i vannet etter hvert. Kilde: http://www.epa.gov/o...rmethrin_fs.htm

Det samme gjelder Frontline, det aktive stoffet i fronline er Fipronil, det er giftig for mange vannlevende organismer, samt enkelte fugler, ender er unntatt. Kilde: http://npic.orst.edu...ts/fipronil.pdf

Eg gir ikkje medisin i nokon form til dyra mine, utan at veterinær er kontakta. Katt og hund var behandla av resept belagde preparat frå veterinær. Vi er heldige og har ein veterinær som er svært oppegåande, så eg stolar på det han seier. Utstrakt bruk av alle giftstoff er uheldig, men får ein utbrudd av sjukdom eller utøy er ein tross alt pliktig til å behandle eller sette inn tiltak :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tormod:

Flott at du forteller om giftige stoffer. Men har du eget forslag til hva man kan gjøre med fuglelopper? Forebyggende tiltak osv.? For om Prisillas forslag ikke fungerer så ønsker jeg gjerne andre råd.

På forhånd takk. :blush:

:dans:

Jeg har sjekket litt og ser jo at de fleste produktene som tar knekken på lopper og midd er til dels giftige. Det finnes noen som ikke er giftige, ProSmoke røyktabletter og det som heter Poultry Protector. Disse er basert på bare ikkegiftige stoffer.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det enkleste er å spraye hønene jevnlig med Shock spray, spesielt i kloakken og under vingene. Ellers tar jeg noen ganger å sprayer vagle og rugekasse også. Det finnes noen røyke tabletter som en tenner på inne i hønsehuset, røyken dreper udyr i fjærdrakten. Passer også på å spraye hønene eller røyke ut hønsehuset ca 3 ganger etter hverandre med noen dagers mellomrom. Det er for at luse/midd eggene som ikke dør av sprayen skal klekkes og utryddes på ny :wink: Ellers er å gjøre rent jevnlig og la dyrene få leve mest mulig naturlig i frisk luft forebyggende. Lykke til :cheesy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...