Gå til innhold

Eggtyv?


Tangina

Anbefalte innlegg

De siste par ukene har jeg oppdaget at egg har forsvunnet fra rugekassene i hønsehuset. Jeg har vært inne og sett egg i kassene, men latt de ligge fordi det er yngstegutten sin jobb å hente egg, og så har både et og to forsvunnet seinere på dagen. Finnes det dyr som klarer å snike seg inn i hønsehuset og stjele egg uten å knuse dem? Mink? (Men de ville vel gått etter hønene også?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Tenkjer det er ei eller fleire av hønene dine som et egga. Høner er nyskjerrige av natur og leitar stadig etter noko å spise, finn dei eit knust egg vert det mat. Høner lærer av å sjå etter kvarandre, og egghakkinga/spisinga tek fort av.

Ved å plukke egg kvar dag, og legge nokre narre egg i nokre av rugekassene vil du få bukt med problemet etter ei tid.

Rugekasser der egga forsvinn med det samme dei er lagde er også ei fin løysing.

http://www.djohansenhusdyrutstyr.no/utstyr-til-fjaerfe/verpekasse/verpekasse-3-rom-til-sma-hons

Eggspising kan og skyldast mangelsjukdom.

Sanasol og tran i drikkevatnet ei periode, kan vere eit tips.

Tilegg som middags restar, oppbløytt brød og frukt/grønt gjer at dei i tilegg til næring har noko å sysle med.

Om du gir slik mat må hønsa få krostein (skjellsand el)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da ville det vel vært rester igjen av egget - i hvert fall spor etter innholdet? Halmen i rugekassa er helt tørr og det er ikke noe skall eller noe der. Vi henter egg hver dag - de to-tre gangene jeg har sett egg som seinere er borte, er det bare snakk om et par timer i mellom. De får variert kost. Men jeg kan jo prøve tran i drikkevannet (de foretrekker dog å drikke fra vannpyttene ute).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hønsene spiser å skallet

Joda, det skjønner jeg, men hvis en høne hakker i stykker et egg og spiser det, vil det jo naturlig nok bli litt søl, og det er ikke spor av noe slikt. Mine høner liker heller ikke å spise klissete mat - de spiser f.eks. hardkokt egg men ikke hvis plommen ikke er helt hard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der definitivt en eggtyv på ferde. I morges la jeg inn et lureegg i den ene kassa, og da vi kom hjem, var lureegget borte. Noen går altså inn i hønsehuset og stjeler eggene. Hvordan skal man klare å holde synderen unna, tro? Hvis det er en røyskatt eller en mink? Kan et ekorn klare å bære med seg så store egg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...