Gå til innhold

Hvor mye tar dere for egg dere selger?


trønderhøna

Anbefalte innlegg

Jeg letet litt i tidligere innlegg, og fant noen som var fra noen år tilbake, så jeg tenkte at jeg måtte stille spørsmålet på nytt. Ut i fra tidligere innlegg varrierer prisen veldig fra 1 kr pr egg til 3,50 pr egg. Selv tar jeg 50 kr for en 12 pakning med egg, og 120 kr for et brett med 30 egg. Jeg synes ikke dette er mye i det heletatt, og det er ingen som har sagt noe om det av de som kjøper heller. Hønene mine har fri tilgang på økologisk kraftfor, friskt vann, og skjellsand, og får brød, frukt og viltkjøtt av og til. De er dessuten ute hver dag, hvis de ønsker det. Jeg steller dem, bytter spon, mater og koser, derfor syes jeg at det skal være en prisforskjell på våre egg, og de man kjøper i butikken, der hønene lever sammen i store flokker, er stresset og kanskje aldri har sett dagslys. Det jeg mener er at vi ikke skal være redd for å ta oss betalt, for det er "gormet" vi produserer :tongue: Hva mener dere, og hva selger dere mategg for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg letet litt i tidligere innlegg, og fant noen som var fra noen år tilbake, så jeg tenkte at jeg måtte stille spørsmålet på nytt. Ut i fra tidligere innlegg varrierer prisen veldig fra 1 kr pr egg til 3,50 pr egg. Selv tar jeg 50 kr for en 12 pakning med egg, og 120 kr for et brett med 30 egg. Jeg synes ikke dette er mye i det heletatt, og det er ingen som har sagt noe om det av de som kjøper heller. Hønene mine har fri tilgang på økologisk kraftfor, friskt vann, og skjellsand, og får brød, frukt og viltkjøtt av og til. De er dessuten ute hver dag, hvis de ønsker det. Jeg steller dem, bytter spon, mater og koser, derfor syes jeg at det skal være en prisforskjell på våre egg, og de man kjøper i butikken, der hønene lever sammen i store flokker, er stresset og kanskje aldri har sett dagslys. Det jeg mener er at vi ikke skal være redd for å ta oss betalt, for det er "gormet" vi produserer :) Hva mener dere, og hva selger dere mategg for?

her koster eggene ca. 2 kr per stk.. altså 24 kr for en 12 pakkingn,, som kostre 44 kr på butikken.. så relativt billigt her.. men er mye små egg da. blir ikkje dei heilt store eggenen med dverg høns, men dei legger mere egg enn dei store da synst eg.. så blander litt. litt mille fleur og litt australorps egg så blir dei fleste fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått opparbeidet oss endel fast kunder vi selger egg til.

Og de betaler gjerne mer enn vi ønsker for eggene, for de er så glade for å støtte opp om våre

frittgående bortskjemte høns :)

Og det er vi veldig glad for! For som det sies i innlegget over her, så legger vi mye jobb i hobbien vår og egg fra våre

høns skal være hakket over de en får kjøpt i butikken. Det gjelder å finne de menneskene som er

interessert i å betale litt ekstra for hønenes ve og vel.

Guttungen hadde med egg som han solgte til vaskepersonalet på skolen sin i dag, og de betaler litt godt, siden de pengene går på sparebøssa hans :) så han fikk 50 kr for en 12 pk.

Vi pleier ta kr. 25 .- for en 6 pk, og 40 for en 12 pk. Små egg og litt ymse størrelser bruker vi selv eller gir bort til familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 20,- for en 6-pk og 40,- for en 12-pk. Små og store egg i blanding (de minste er blågrønne araucanaegg, så de er populære selv om de er små :)).

Jeg har også et "pantesystem", så om kjøper har med emballasje betaler han bare 3,- pr egg.

Jeg har fått en kommentar om at "disse er jo ikke større enn First Prize egga" (tenk å sammenligne mine egg med First Prize -grrr!!!), men ellers er folk positive og noen lurer på om jeg ikke skal ha mer for egga. Med tanke på at jeg har registrert eggsalget mitt hos Mattilsynet og fører opp inntektene i gårdsregnskapet så burde jeg egentlig hatt mer for egga.

Det spås at 2012 blir året da forbrukerne vil vite hvor maten kommer fra og hva den gjør med miljøet. Egg fra høns som går fritt ute og spiser annet enn bare kraftfôr burde da være førstevalget til forbrukerne :)

Ikke ta for lite for egga dere selger, da kan dere heller gi dem bort! Om man gir bort noe til en person føler denne at han har fått noe. Om man selger egga for 1,50 pr stk føler man selv at man har gitt dem bort -men kjøper føler at han har kjøpt dem.. :)

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt på og begynne og selge noen av egga jeg får siden jeg ikke klare å bruke de selv. Tenkte jeg skulle ta 2kr pr. egg. Skal jo ikke selge for og tjene penger på de, er bare for å få unna overskuddet og senke utgiften til for litt.

Ellers kan jeg skjønne at noen tar litt mer, for det er jo egg fra høner som har det mange ganger bedre en de hønene som legger egga enn får kjøpt i butikken, uannsett hvor mye de skriver frittgående så blir de aldri så frittgående som de vi som har de som hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...