Gå til innhold

Nytt regelverk på gang


admin

Anbefalte innlegg

Et nytt regelverk for import av fugler er under utarbeidelse i Direktoratet for Naturforvaltning(dirnat). I neste uke får jeg besøk av saksbehandleren for de nye reglene, han ønsker å få innspilll fra miljøet med oppdrettere. Det vil bli mindre strengt i forhold til hvilke arter som kan importeres.

I første omgang er det reglene for ville arter av svømmefugler, duer og strutsefugler som skal gjennomgås. Benytt gjerne anledningen nå til å påvirke hvilke arter reglene for import bør lempes på.

For oss som har denne hobbyen er dette kjærkomne nyheter. Det skal også bli mye enklere å vite hva som kan importeres og hva som er ulovlig.

  • Upvote 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Supert hvis de greier å gjøre regelverket litt enklere å forstå og fremgangsmåten enklere også både for de som selger/kjøper når det er aktuelt for oss fugleholdere..Nå blir det vanskeligere for hvert år å skaffe nye "gener"uten at en risikere å gjøre noe ulovlig....Jeg føler hvertfall at endel av oppdretterene her til lands også gjør en god bevaringsjobb når det kommer til sjeldne raser/arter da mange fugler allerede er oppført på lista over fugler som er i kraftig tilbakegang i sine naturlige leveområder. "Utvalget" av diverse fasaner blant annet er heller dårlig her i landet og så å si umulig å blodfornye da det rett å slett er for lite fugler ..

Resultatet er jo at vi sitter med kun noen få typer av disse fantastske fuglene og "alle" har de samme typene .Akkurat samme problem er det jo med en rekke raser av flotte rasehøns :cheesy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig pippa. Det er viktig at vi har et regelverk som ikke oppfattes som overdrevent strengt. Mange oppdrettere av arter som i dag kan oppfattes som ulovlige å importere driver i det skjulte. Det er ikke bra. Selvsagt må vi ha regler som beskytter den norske faunaen, men dagens regelverk er absolutt modent for å ryddes i, og gjøres mere forståelig for folk flest.

Som du også er inne på bidrar mange oppdrettere til å holde bestander av utrydningstruede arter oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei.

Jeg har vært inne på Mattilsynets sider og i motsetning til import av andre dyr og fugler så skjønner jeg ikke hva som menes på siden om import av fjørfe og egg.

Kan noen forklare i litt enklere ordelag hvordan man går frem for å importere rugeegg fra Sverige?

Håper noen her inne vet.

Ønsker alle en fin kveld.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir litt off topic i forhold til trådens emne, i og med at den handler om import av ville arter fugler. :wink:

Skal etter beste evne prøve å svare på spørsmålet likevel:

Det ligger en artikkel hentet fra Mattilsynets side under artikler her på Fuglepraten, der ligger det mye god info. I artikkelen henvises det i tillegg til en §11 i forskriften for import i Lovdata.

Den lyder som så:

Fjørfe og rugeegg skal komme fra flokk som:

  1. i minst 12 uker eller siden klekking har oppholdt seg innenfor EØS,
  2. ikke er pålagt dyrehelsemessige restriksjoner som omfatter fjørfe, og
  3. ikke befinner seg i et område som er pålagt dyrehelsemessige restriksjoner på grunn av utbrudd av sykdom fjørfe er mottakelig for.

Alle dyr skal i løpet av den siste måneden før forsendelse ha gjennomgått en serologisk test for påvisning av antistoffer mot
Salmonella pullorum
og
Salmonella gallinarum
, med negativt resultat.

Rugeegg og daggamle kyllinger skal komme fra flokk som i løpet av de siste tre måneder før forsendelse har gjennomgått en serologisk test for påvisning av antistoffer mot Salmonella pullorum og Salmonella gallinarum, med negativt resultat. Antall prøver skal gjøre det mulig med 95% sikkerhet å oppdage en forekomst av salmonella på 5%.

Dette gjelder import av 20 eller færre rugeegg, for større antall er reglene vesentlig strengere.

Veldig bra at du spør, inntrykket mitt er at det er en utstrakt ulovlig import av rugeegg til Norge av aktive oppdrettere av hobbyfjærfe, en skal ikke være lenge på Facebook for å legge merke til det. Det er synd, man bør ta fjærfehelse på alvor. Et utbrudd av en smittsom fjærfesjukdom i det lille miljøet vi har i Norge vil være veldig ødeleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Vet at det er viktig å forholde seg til regelverket, da jeg i mange år har importert katter fra utlandet for import av nye friske linjer.

:D beklager at jeg surret til tråden. Så nytt regleverk og da tenkte jeg det også gjaldt prydhøns........ :blush: Svaret ditt skal lagres på dataen slik at jeg vet hva jeg skal gjøre når jeg vuderer å få inn litt nye farger :wink:

Tusen takk for at du ville svare.

Ha en fin dag.

:dans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...