Gå til innhold
s_monica_joh@hotmail.com

Gaporm

Recommended Posts

post-2-0-96774500-1344806928_thumb.jpgSymptomene er høns/fugler som gaper etter luft, derav gaporm. Fugler smittes med gaporm ved å spise egg eller larver som finnes både frittlevende og i sneglar og andre smådyr. Vel nede i tarmen tar gapmarklarven seg gjennom tarmveggen og ut i blodet for transport til lungene.

I blandt kan larvene til og med gå direkte gjennom spiserøret og vandre til lungene. Den voksne gapormen produserer nye egg i luftrøret som hostes opp, svelges og passerer gjennom fuglens tarm og ut med avføringen. Etter to til sju uker igjen i det frie kan gapmarkeggene enten infisere nye fuglar eller klekkes til frittlevende larver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har også kjøpt Ropa-B antiorm og tenkte ta en omgang på mine fugler nå som utesesongen er på hell.

Men jeg sliter med å få dråpene ned i nebbet. Har du noen gode råd og tips pippa?

Hvordan gir du dine fugler dråpene?

Vi var to stk, en som holdt fuglen og en som skulle gi dråpene, men urolig hode samt at det ikke var lett å holde nebbet åpnet, gjorde det vanskelig.

Dessuten ristet fuglen på hodet slik at dråpene ble spyttet ut igjen :(

Blir veldig glad for gode råd!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for svar, ser jo at det har gått ned en del mark og snegler nå i sommer så derfor jeg måtte spørre spesielt om dette med gaporm.

Det har jo regnet såpass mye her på østlandet så har jo sett at marken har ligget mye oppå bakken (med flytvest) da jorden har vært for vasstrukket sikkert, dette er jo da ett eldorado for hønsa ~ rene koldtbordet hver dag, samt snegler å finne langs jordekanten i mengder... :tongue:

Leste også at gaporm kunne gi symtomer som surkling og hosting/nysing , er det vanlig?

Ropa B antiorm har jeg også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blandet middelet i vann jeg og lot de drikke av en liten kopp ( etter å ha gått uten vann i et døgn ( synes løsningen med pipettekorken ikke fungerte særlig godt) Blandet 1 flaske til 1 ltr vann og så fikk de 1/2 dl hver. Dette drikkes opp med en gang hvis de er tørste ...Så fikk de vanlig vann etterpå . Vil tro at hårorm/gaporm kan gi noe surkling ( på grunn av irritert svelg ) men dette vil nok være milde symtomer i såfall...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for at Fuglepraten finns :)

Dette var veldig kjekt å vite :) Her om dagen så la vi merke til at hu ene Orpington høna sto å "gapte" etter luft.. Men vi tenkte ikke så mye over det, annet enn at vi syns det var litt rart.

Om det er gaporm eller ikke så er det vel greit å ta en kur med Ropa B anti-orm? Så dette bestilles i dette øyeblikk :)

Men det er 2 slag Ropa B.. En med pulver og en Ropa B antiorm.. Hva er lurest å kjøpe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ett tidligere innlegg som var om dette. Pulveret var mere forebyggende og dråpene til når man var sikker på at det er mark/orm..

Men hvordan veit man sikkert at dem har noe? Jeg må bare spørre jeg, har liksom ingen aning på dette :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ingen andre symptomer enn det som står øvest her..

Vi så jo som sagt at hu høna her gapte her om dagen..er dette nok tegn? hmm..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei pulveret kan du bruke til både forebygging og behandling, det står på boksen :) Kjør ein kur å sjå om det virkar eg kjører alltid 2 kurar i året vår og haust ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå