Gå til innhold

Hvite kalkaktige klumper i fjæra på hode/hals


Spurven

Anbefalte innlegg

På to høner og en hane jeg har oppdaga dyrlegen lus da hun var her og tok blodprøver. Disse er fra en oppdretter jeg ikke kommer til kjøpe en eneste fjær fra heretter! Jeg har nå sortert høner og haner for at hønene skal få litt fred fra gutta, og den ene hanen er ikke særlig høy i hatten og ligger mye og gjemmer seg. Jeg såg litt blod på veggen der han holder til, og løfta han opp for å se. Han hadde noen ufarlige småsår på kammen, men mens jeg drev og studerte han på nært hold la jeg merke til massevis av skittenhvite klumper/belegg i fjæra helt framme ved kinnene og litt videre bakover. Det minte litt om tørka skum på en måte, og ganske hardt og vanskelig å få av. Kan alt dette være lusegg? Står på spranget for å behandle alle tre Lakenfelderne med Livestock Louse Powder nå, måtte bare slenge inn dette spørsmålet først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Behandle de med lusepulver du ( veldig bra lusemiddel forresten) . Lus blir det fort mange av hvis de får lov å være ifred en stund . Luseegg kan finnes over store deler av hønskroppen er de mange nok .Et tilfelle jeg så en gang var faktisk klumper av luseegg mellom tærne på ei stakkars høne ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre min skaper, det var lus ja! Massevis av lus!!! Hanen var verst angrepet, og det var mange hundre ekle små kryp som pilte omkring på huden hans :( Da jeg begynte å ha på han pulver virka det som om lusa rømte unna, og samla seg i hopetall på de flekkene som var igjen til slutt. Da jeg strødde på og gnidde inn lårene hans, aula det lus nedover beina på han, oppover hendene mine, og jeg følte jeg hadde lus over hele meg jeg også. Fysj! Enn å ha hatt disse tre stakkarene i over en måned, og ikke oppdaga dette? Jeg skjemmes. Jeg har 39 høns og 10 vaktler i samme rommet, og kan vel regne med at de også har fått ei og anna lus på seg. Det tok lang tid å få på pulver på tre fugler, så jeg vet ikke om jeg ser meg mål på å behandle alle på samme måten. Får følge godt med hvordan det utvikler seg. Nå vet jeg hvertfall at en fugl kan ha fryktelig mange lus på kroppen, selv om man bare ser 2-3 stk når en kikker under vingen. Jeg var raus med Stalosan i alle burene i kveld, håper det hvertfall kan bidra til å holde lusebestanden i sjakk.

(Det klør og kravler over hele meg. Det er ingenting der, men føler at det er lus overalt!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvet hvordan det føles og måtte behandle dei får lus, det er hverken triveligt eller noe kjapt arbeid. men det må til. og en kan rekna med at alle har eller vil få det i nermeste fremtid da lus kan overleve uten vert noen dager før dei hopper på neste dyr..

når det gjelder hvem du fikk dei fra. så kan ingen vere sikkre på at dei ikkje selger dyr som ikkje har lus, men midre dei er grundig skjekka eller behandla rett før salget.

så her kan ingen belastes da dette er slikt som skjer fra tid til annen.. blomstrer alltid opp med lus igjen her flere ganger om året..

det du må gjøre er og informere selger om at dei hadde mykje lus, så hvist h*n ikkje var klar over dette kan skjekke sine fugler og behandle dei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når det gjelder hvem du fikk dei fra. så kan ingen vere sikkre på at dei ikkje selger dyr som ikkje har lus, men midre dei er grundig skjekka eller behandla rett før salget.

så her kan ingen belastes da dette er slikt som skjer fra tid til annen.. blomstrer alltid opp med lus igjen her flere ganger om året..

Gjorde meg de samme tankene da jeg leste starten på tråden..

Selvsagt bør selger sjekke dyra før han selger de, men som kjøper skal man selv sjekke dyra før man tar dem hjem og inn i egen flokk. Og kan man egentlig være sikker på at lusa stammer fra selgers besetning om man først oppdager den etter en måned?

Bare et lite hjertesukk fordi det føles som om man er kjapp med å "henge ut" de man har kjøpt dyr av når det dukker opp noe. De fleste selger høns og kyllinger fordi de ønsker at andre også skal oppleve gleden ved å ha disse dyra, de selger dem ikke for å med viten og vilje spre sykdommer og parasitter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med rette Spurven!! Støtter deg 100% på den, hadde kjørt ei runde med prosmoke, lus smittar raskt. La tabletten gå heilt ut, det kan virke skummelt første gongen, hønsa tek ikkje skade av det. Sjekk fuglane dagen etter er det fortsatt levande lus (noko eg betvilar), er det ei grei sak å påføre Lusepulvertet på dei som fortsatt har lus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Prisilla :)

Lusa er visst noen seigliva skapninger. De tre lakenfelderne ble skikkelig "pulverisert" da jeg holdt på, særlig hanen. Trodde jeg hadde fått pulver på hele fuglen. Lørdag fyrte jeg opp en Prosmoke-tablett i hønsehuset/stallen, og det ble ikke verre til røyk enn at det gikk an å oppholde seg der inne i korte perioder. Hønsa brydde seg ikke noe særlig. Jeg sjekka Alkekongen(han har fått det navnet pga lakenfelderne mine lager sjøfugl-lyder), og han hadde fremdeles ganske mye lus. Både store og små, så det var ikke bare luseggene som nylig hadde klekka. Rommet er nok såpass stort at jeg kanskje burde brukt 2 Prosmoke. Men siden jeg hadde på han såpass mye lusepulver trodde jeg at jeg hadde tatt alt! Jeg kommer til å prøve en runde med lusepulver + dobbel dose Prosmoke. Virker ikke det, så må jeg vel finne sterkere saker, selv om jeg helst ikke vil bruke giftige stoffer. Legger ved et bilde av røyken, ser det litt lite ut?

post-2740-0-44327300-1348563600_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at du treng sterkare lut. Når eg fyrer av prosmoke er røyken så tett at eg har problem med å sjå, kjemmer det godt i både nase og lunger :) Om det ikkje virkar hadde eg tatt kontakt med vet og fått resept på spotton preparat som du dryppar i nakken, pass på at doseringa er rett. Dette skal ta alt av uttøy hønsa har både utvendig og innvendig og virkar lenge. Bakdelen er at egga ikkje bør nyttast som mat, no huskar eg ikkje kor lenge ein må tilbakeholde egga men det er mulig at 2-3 veker er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Andvor:) Samboeren fikk ei stor stjerne i margen da han ordna til dette :)

Skal prøve en ny runde med Prosmoke, og kanskje henge opp noen presenninger for at røyken ikke skal spre seg til hele rommet. Trenger vel ikke å avluse den avdelinga hestene bruker, kroken der vi har høy og fôr, hestedekkena og sleden. Skal høre med dyrlegen som kommer og tar nye IB-prøver i dag og hun evt kan skrive ut resept på sterkere saker som jeg kan bruke hvis den snille metoden ikke virker på utøyet. Kanskje det er lurt å vente til en skikkelig kald-periode, slik at alt av lus som ikke oppholder seg på hønene fryser i hjel? Jaja, må uansett gjøre noe nå før frosten kommer. Det ser ikke behagelig ut å ha så masse lus som stakkars Alkekongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

1-0 til lusa etter første runde. Har spurt dyrlegen om resept på sterkere midler, for denne lusete trioen min måtte bli kvitt lusa! Men dyrlegen glemte det, jeg glemte det, og tiden gikk. Og nå nesten 4 uker senere var de tre stakkarene minst like lusete som da jeg oppdaga eklitetene som levde inni fjærdrakta deres. Søndag stengte jeg dem inne i ute-hønsehuset. Fyra av 1/5 Prosmoke(nok til 15 kubikkmeter) i rommet som er 5-6 kubikkmeter. Der satt de en halvtimes tid, og da jeg sjekka hanen etterpå såg lusa ut til å være akkurat like sprek. Ny runde, denne gangen fyra jeg opp resten av tabletten. Dette skulle være ti ganger så mye som nødvendig, så jeg fulgte godt med om det var noe panikk der inne. Det var tykk røyk, kunne ikke se en halvmeter engang der inne, men fuglene tok det med fatning. Siden huset ikke er 100% tett kom det ut litt røyk både her og der, men med såpass til overdosering mente jeg at dette skulle bli så bra så :) Jeg tok dem ut etter et par timer, og da var det nesten ikke røyk igjen.

I går plukka jeg opp hanen i fanget mitt og kikka etter lus igjen, og jaggu, det kravla og krøp horder av lus overalt på han fremdeles!!! Har jeg fått en slags superlus hit som er udødelig? Da ble det en skikkelig runde med lusepulver(Louse Powder) igjen, og jeg tror at hver hudflekk fikk pulver på seg til slutt. Disse fuglene er ganske sky, men hanen og ene høna var veldig rolige og det virka som om de likte å bli massert inn med pulver. Kanskje ikke så rart, det klør sikkert helt infernalsk når hundrevis av lus har sitt tilholdssted på huden deres. Det ramla av mye døde lus underveis, og jeg håper at jeg vinner denne runden her. Skal ta en sjekk i kveld!

Noen som vet hvor gammel lusa er når den begynner å legge egg? Regner med det klekkes nye lus allerede i dag, da mine stakkars Lakenfeldere har klumper av lusegg i hodefjærene sine. Har planer om å fyre opp med 4 Prosmoke-tabletter i stall/hønsehus om en liten stund, og håper å treffe rette tidspunktet slik at alle egga er klekket, og de nye lusene ikke har rukket å legge nye egg :)

(...når jeg skrev dette, kjente jeg det begynte å kravle både her og der igjen :/ )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg har vært skeptisk til Prosmoke helt siden jeg leste om det første gang. Jeg er gjerne litt alternativ jeg altså, men jeg greier ikke helt se for meg at en røykbombe av urter kan drepe lus, når det ellers er så ufarlig for alle andre dyr. Veldig fint hvis noen har noen som helst effekt av det, men jeg tror ikke jeg ville satset på det om jeg fikk hønselus hit.

Lusepulveret er vel litt mer dokumentert, i det minste. Grunnen til at jeg skriver er forøvrig at jeg kom til å tenke på det relativt nye lusebehandlingsmiddelet som finnes til mennesker. Linicin. Kanskje det kan brukes?

Dette er ikke giftig (for mennesker) og består av det jeg har skjønt av en silikonløsning som kveler lusene. Man skal jo ikke bruke menneskepreparater på dyr sånn uten videre, så les godt på innholdsfortegnelsen/søk opp om midlene er trygge til høns hvis det går. Du kan lese mer her: http://www.linicin.no/behandle-lus/linicin-15-min-solution/

Jeg har for ordens skyld ikke noe med dette produktet å gjøre, men ungene mine hadde lus i Mai, så jeg leste meg opp litt på lus den gang. Og hadde jeg hatt lus på hønsa ville jeg kanskje våget meg på det, i stedet for hardere saker. Går det å vaske det ut av menneskehår, får man vel vasket det ut av fjør også.

Håper de snart er lusfrie, det høres ikke noe trivelig ut hverken for folk eller (fjør)fe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lusemiddel som ikke er særlig giftig, virker godt, og er samtidig enkelt i bruk hadde vært genialt! Å fordele pulver utover en hel hønsekropp er veldig arbeidssomt, og oppdager jeg lus på alle de 40-50 fuglene her tror jeg ikke jeg satser på å sitte der i pulverskyen time etter time.

Har snakka med dyrlegen i dag, og hun anbefalte å gjenta behandlinga etter 10-14 dager. Da skal alle lusegga ha klekket, men de nye lusene skal ikke ha rukket å lagt nye egg. Håper de tre luse-fuglene mine har det mye bedre nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...