Gå til innhold

Spurv og dverg kochin


Tuppen&Lillebror

Anbefalte innlegg

Rimelig fersk hønseeier som begynte med høns sommeren 2011. Kjøpte etter anbefaling to gule dverg kochin hønekyllinger som vi kalte Tuppen og Lillemor. Etter en tid begynte Lillemor å gale og ble derfor omdøpt til Lillebror ;)

Våren 2012 utvidet vi flokken med to dk høner til. En sort som ble kalt Astrid og en grå som heter Dunhild. Uheldigvis døde Lillebror i sommer og derfor fikk vi hanen Hans. Sammen med han fikk vi hans datter som ble kalt Fatima. Fatima er dk blanding med ca 75 % dk.

Flokken pr dags dato består av Tuppen, Astrid, Dunhild, Fatima og Hans + kyllingen Dunræv etter Hans og Astrid som Fatima har ruget fram.

Det var den lille flokken. Den store flokken består av 30-40 spurver...! Disse spurvene fløy inn i hønsehuset hver dag og stjal mat og la igjen mye dritt. Samme hvor mye jeg prøvde så fløy de bare tilbake inn igjen. Løsningen ble derfor eget spurvehus :) Noe som fungerer helt fantastisk. Spurven holder seg nå til sin "avdeling" og hønsene får ha sitt i fred.

Bilder av gjengen :)

Tuppen & Lillebror

DSC_9193.jpg

Dunhild og Astrid

524441_10151458019640400_549400399_12210447_1683935893_n.jpg

Fatima

DSC_2774.jpg

Hans

DSC_6076.jpg

Hele gjengen

DSC_2845.jpg

Glemte å skrive at vi har helt frittgående høns. Dvs de går helt fritt på eiendommen og er kun lukket inn om natten :)

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Så utrolig herlig flokk! Jeg har en nesten helt lik flokk selv, store personligheter dette her. Selv har "vi" forstret opp et kull med Kjøttmeis i sommer, men her sørger tuppene selv for å jage Kjøttmeisen ut av hønsegården. Så her er det to avdelinger helt av seg selv - en utenfor og en innenfor men tuppene bryr seg ikke med kjøttmeisen når de selv er utenfor hønsegården.

Her måtte dessverre hanen Knut bøte med livet i sommer, da jeg jobber turnus og det gjorde ikke Knut..... Derimot har katten min Mjauritz stilt opp som selvvalgt tuppepasser, og han holder unna alle nabolagets katter når tuppene er ute og lufter seg. Mjauritz ligger eller går rundt flokken og det ser ut til at de er trygge når de ser ham. Dyreverden er fasinerende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin liten flokk <3 og så hyggelig med et spurvehus!

Takk for det :) De er jo ganske søte disse små spurvene :)

Så fine høns :)

Takk :)

Kjempe flott jeng!! :cheesy: Eg hadde nok sørga for at spurven ikkje fekk innpass. Villfugl har med seg ein del uønska uttøy og sjukdommar ein ikkje ønskar hønsa skal få.

Jeg prøvde først å holde dem unna, men det gikk ikke. Og spurv er jo utryddningstruet, så jakt var utelukket. Derfor ble det spurvehus :)

Dunræv...? :laugh:

Flotte høner! Fatima var nydelig :)

Hehehe, Dunræv falt liksom bare naturlig da den har gul dun i ræva og mørk ellers ;)

Så utrolig herlig flokk! Jeg har en nesten helt lik flokk selv, store personligheter dette her. Selv har "vi" forstret opp et kull med Kjøttmeis i sommer, men her sørger tuppene selv for å jage Kjøttmeisen ut av hønsegården. Så her er det to avdelinger helt av seg selv - en utenfor og en innenfor men tuppene bryr seg ikke med kjøttmeisen når de selv er utenfor hønsegården.

Her måtte dessverre hanen Knut bøte med livet i sommer, da jeg jobber turnus og det gjorde ikke Knut..... Derimot har katten min Mjauritz stilt opp som selvvalgt tuppepasser, og han holder unna alle nabolagets katter når tuppene er ute og lufter seg. Mjauritz ligger eller går rundt flokken og det ser ut til at de er trygge når de ser ham. Dyreverden er fasinerende!!

Ja, dyreverden er virkelig fasinerende. Vi hadde besøk av rovfugl her, men heldigvis ble ingen av hønene tatt. De hadde nemlig løpt ut på maken og gjemt seg under dyrene som beitet der!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...