Gå til innhold

Hvordan finne godkjente eksportører av rugeegg?


Spurven

Anbefalte innlegg

avem
  • 2 uker senere...

Det er mulig jeg ikke har lov til å legge dette innlegget her- da må dere bare fjerne det!

Jeg har nå vært i kontakt med flere oppdrettere i England, hvorav tre enten har veterinærattest for eksport, eller er villige til å skaffe seg dette mot betaling. Nettadresser til disse er:

http://www.garden-hens.co.uk/

http://www.chickenstreet.co.uk/

http://www.powerpoultry.co.uk/index.php?section=1

Jeg har ikke bestilt fra disse ennå, men har avtalt å ta kontakt igjen på nyåret. Jeg kan jo selvsagt ikke bedømme hvor seriøse disse er, men dersom de kan fremvise nødvendige papirer ønsker jeg allikevel å prøve.Dersom flere kunne tenke seg å importere egg fra disse, og event dele på kostnader til nødvendig veterinærattest, så ta gjerne kontakt med meg:-)

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg kunne også tenkt meg og vere med på import, tror det er lurt at vi går flere sammen da vi kansje kan få ting lettere gjordt da..

er jo fort gjort og bare la være og ta bryet med og importere siden det er så mye som må ordnes, at ein heller innavler litt for mye eller bare slutter med rasen..

eg er mest inntrisert i raser som, fotbefjæret dverg, brahma, kochin, og dverg kochin (sist nevnte skal ikkje fåes fra england hvertfall da det er totalt forskjellig standard på rasen som hos oss, derfor ubrukelig i avl)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært fint om flere som ønsker å importere, eller allerede har importert kunne legge inn linker eller adresser til aktuelle oppdrettere. Da kunne vi kanskje etterhvert lage lister som vi kan skrive oss på, i fht hvilke oppdretter vi ønsker å importere fra, eller hvilke raser vi ønsker.

Dere som allerede har erfaring fra import, kunne jo kanskje også legge inn informasjon om hvilke oppdrettere dere har gode erfaringer med? Det er vel neppe statshemmeligheter.-)) Det må jo bare være en fordel at flere importerer lovlig, og at man unngår for stor grad av innavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. Jeg er i kontakt med en i danmark som har rsen jeg er ute etter...

vet ikke om han er helt villig til å teste hønene ennå e.l. da det er litt usikkerhet med eksport-reglene i Danmark om han i det heletatt har lov til å eksportere nr det ikke er fra et rugeri.

men han har i allefall følgende raser:

Campiner

Plymouth Rock i tværstribede,

Sussex i hvide sort-columbia(Lyse),

Danske Landhøns i brune

Dværg Faverolles i laksefarvede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har også kontakta en i Danmark, som har veldig mange fine raser :) Han skulle undersøke hva det ville koste for han å bli godkjent. Men hvor mye er vi villig til å betale for rugeegg hvis eksportør tar de tester som man trenger? De som selger egg får jo solgt som hakka møkk uansett om eksporten er lovlig eller ei, så hvis han ikke får mer betalt for egga så blir det jo kanskje ikke så interessant å ta på seg bryet mer å gjøre det på lovlig vis. kr.20-25,-pr egg, er det passe? Vet ikke jeg, hadde vært greit å vite hva folk er villige til å betale, så er det kanskje lettere å få til en avtale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det greieste er å avtale med oppdretter at man deler kostnadene på testing av fuglene. Han er jo også tjent med det. Og da vil han kunne eksportere lovlig i etterkant og. Er man flere blir jo kostnaden på hver enkelt lavere, men aberet er jo da at selv om alle har fått nytt blod i sine flokker så sitter alle likevel med det samme arvematerialet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med dette selv, har endelig funnet 2 oppdrettere som har rasen, jeg ønsker, men vet ikke om de vil teste de enda, har sendt mange mail hver dag, så dette tar virkelig tid...

Jeg tenkte jeg kunne reist ned selv, og heller kjøpt livdyr, men venter på at mattilsynet skal ringe meg opp igjen, for 3 dag på rad...Må se hva det koster for rugeegg og livdyr, og hva som er forksjell i papirarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen her som kan gangen i dette med å importere? Trinn for trinn for nybegynnere som meg? Jeg lurer egentlig på det meste, viss man skal hente livdyr, må ikke de i karantene også da?

Hvordan finner man eksportøren, hvor lenge før må man søke, hva skal de sjekeks for, hvordan ordner man det å få dyrene over, hvordan er klekkeprosenten på dyr som har reist langt, når er beste tiden å hente?

Osv osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende tråd. :cheesy: .Er også interessert i å importere rugeegg lovlig. Men jeg må inrømme at jeg har liten tro på vanlig postgang fra andre land. Når post blir fraktet med fly, så blir jo pakkene oppbevart under flyet. Der er temperaturen for lav (over skyene er det jo gjerne -50 grader) og trykket blir ikke utlignet. Det vil jeg tro går dårlig. Skal man frakte dem med fly, tror jeg at de må sendes med noen og fraktes som håndbagasje. Det gjør jo det hele straks mer komplisert. Til våren planlegger jeg å finne noen i Danmark som har papirene i orden, og så vil jeg selv ta ferja over og hente eggene (en times bilkjøring fra mitt hjem til Hirtshalsferja). Hvis det er forholdsvis uproblematisk å frakte rugeegg som håndbagasje (not likely!), så kan jeg bruke dette som en unnskyldning for å få meg en Englandstur. Da vil jeg i såfall prøve å få med noe som nesten ingen har i Norge;). Jeg ser jo fra frakt av rugeegg her hjemme, at det kan se ut som om de står og hopper på pakkene (eller har konkurranse om å kaste dem lengst!). Da blir det fort mye penger "ut av vinduet" å betale i dyre dommer for rugeegg som er ødelagt ved ankomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått egg tilsendt 2 ganger nå, først vaktel egg, 13 av 24 var knust, og enda noen til var knust innvendig, ved første lysning, man så det bare ikke med øynene, uten lys.

Igår fikk jeg hønseegg, å de var pakket i eggekartong, så masse luft/plastikk mellom, kartongen og ytteresken, allikevel var halvparten av eggene knust, på 3 ulike steder i kartongen.... Den var også merket med forsiktig klistermerker over hele pakken, lysende oransje, OG sendt som brevpost.....

Dumt at jeg ikke har mulighet å reise så langt å hente høns nå heller, pga at jeg har en pleietrenget datter etter en alvorlig ryggoperasjon.. For rugeegg, har jeg begynt å miste troen på jeg også..

Skal ihvertfall ikke selge rugeegg selv, det er ihvertfall sikkert, jeg vil ikke ha mange sure "kunder" som opplever dette...Kjempe kjedelig :/

krysser fingrene for at det er liv i noen av eggene ved neste lysing, til helgen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan var eggene pakket? Var hvert enkelt egg innpakka slik at de lå helt stabilt i kartongen? Fikk 36 vaktelegg i posten en gang, og der var det bare et egg som hadde en sprekk, selv om kassen eggekartongene lå i var ganske så ødelagt. Pakke med vaktelegg som var jevnt fordelt oppi en pappeske med flis, der var ca.20% ødelagt. Fikk 10 hønseegg innpakka i tøyfiller og lagt i en plastboks en gang, og av disse var 4 knust, resten tilgriset og så "rystet" at ingen utvikla seg til kylling. Fjerde pakke var hønseegg pakka enkeltvis i papir oppi en eggekartong, som igjen var pakka inn i bobleplast. Her var 2-3 egg av 9 sprukket. Konklusjon: skal jeg sende egg skal de pakkes enkeltvis i papir/bobleplast så de ligger helt stabilt i eggekartongen, og deretter pakkes i en pappeske med rikelig sammenballa avispapir eller lignende rundt seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var pakket kjempegodt på alle måter, men eggene var ikke enkeltvis innpakket nei :/

Uff mine er også sikkert for rystet til at det er kylling, det er såå kjedelig, 400 kr til i vasken... Hadde vi bare hatt noen høns, så vi hadde hatt liv liv i huset, men når vi ikke kan kjøre å hente, å rugeeggene bare blir knust ser det dårlig ut..

Jaja, vi forsøker igjen til våren/sommeren, da er jenta vår mer oppegående selv også å trenger ikke så mye pleie. Kanskje jeg får hentet noen et sted da :D Jeg tror det er best å hente de selv, da vet jeg hvordan de er behandlet.

Og tør ikke sende til noen nettopp pga dette, jeg hadde måttet sende de nye og nye egg til de fikk noen hele, å da hadde jeg aldri hatt noen selv :P De blir jo knust hele tiden :P

Men dine tips er jo supre da, skulle bare ønske de som sendte til meg også ville gjøre sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som sender egg som er så drevene i dette å pakke dem, men hvis de er mottakelige for lærdom kan du f.eks. sende dem denne snutten:

Den brukes annet fyllmateriale enn halm, bare det er mykt og komprimerbart :)

Vil tro de fleste som sender egg er interesserte i at eggene skal komme velberga fram. Det tryggeste er selvsagt å hente eggene selv, men det er veldig greit med egg som man ikke trenger lenger enn til postkassa for å hente også ;) Skjønner det er kjedelig med de erfarigene du har hittil da, men du har jo hatt din del av uflaks nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker også som om det er veldig forskjellig hvordan posten behandler eggene. Jeg pakket to forsendinger vaktelegg ganske likt der den ene kom hel frem (ingen egg knust og 11 kyllinger av 18 egg!) og en der det sannsynligvis ikke blir noen kyllinger. Med hønseegg har jeg også opplevd at den ene gangen kom alle eggene hele fram og andre gangen ikke. Den gangen der flere egg var knust; så hadde jeg pakket hvert egg i toalettpapir, jeg hadde videre bobleplast og godt lag med papp/eske. Da ble jeg så frustrert at neste gang jeg sendte, så la jeg en plankebit over og under kartongen og isopor imellom. Da kom alle hele frem (men portoen ble på over 100 kr). Tror Spurven har rett i at hvert egg bør pakkes inn så de ligger helt stabilt i kartongen. Ellers så har jeg lyst til å "finne opp" en eske som er lett og som tåler postens behandling. Tror det er mange frustrerte mottakere rundt forbi, både sendere og mottakere som har brukt tid og penger på knuste egg. Når man sender egg, så vil man jo gjerne at den som mottar eggene skal bli fornøyd. Selv om man har pakket etter alle kunstens regler, så føles det ikke bra når eggene er knust ved mottakelse. For at det skal være noen vits/lønnsomhet i å importere egg lovlig så må de kunne sendes på en måte som gjør at det er sannsynlig at de kommer hele fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj de pakket de virkelig godt inn ja, skal jammen legge den ved i mailen, ved neste forsøk, er nødt til å forsøke et par ganger til, om jeg vil få tak i noen høns til hønsehuset vårt, de neste kommer i feb-april, å de skal forhåpentligvis langveisfra, å når jeg legegr så mye ned i det vil jeg gjerne at de skal komme hele frem ja, men holder også på å hører med de om det er mulig å få de importert som levende dyr heller så vet jeg hva jeg får, å kan hente 1 hane og 3 høner av 2 stammer, så har jeg det jeg trenger..

Får se hva de går med på av testing osv, håper det blir levende dyr, men som dere sier så er det jo mange egg som kommer frem hele også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle si med det samme, siden jeg leter etter flere godkjente eksportører i flere land nå, pga de rasene jeg har valgt.

Jeg har sendt uttallige mail`er til folk, vært på pcen i timer etter timer, å lett og lett etter sider med informasjon, oppdrettere, snakket med mattilsynet, registrert meg, fått mail på mail og tlf av mattilsynet om regler og lovverk, å nå har jeg endelig fått napp flere steder, vet enda ikke om noen av de ønsker å godkjenne seg, da det er nå nylig jeg har fått svar, men venter også på svar fra flere, så håper det ordner seg noen til slutt.

MEN det jeg skulle frem til, var at det finnes sååå mange hjelpsomme fjørfe folk, i alle land faktisk, de videresender mailer, og gir fra seg informasjon om folk de mener kan hjelpe deg videre osv, syns det er mye jobb med å sende, og vente, søke, å lete, å forsøke på ny, så får du ja fra en, så viser det seg at de ikke nødvendigvis var så renraset som jeg hadde tenkt eller noe, å så må jeg si at jeg dessverre ikke ønsker fra de, å starte på ny igjen, er litt berg og dal bane, men håper det går til slutt, men det er mange som ønsker deg lykke til på veien, å som gjerne hjelper til, eller kejnenr noen, som du får navnet på, eller annen hjelp, så det er bare til å forsøke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med dverg egg har jeg god erfaring (også med store ) du setter egga i eggkartongen så hiverdyu i mye flis så klemmer du samme egg kartongen. Og snurrer den igjen med teip så tar du ei eske, så legger du kartongen i en eske og fyller på med flis så pakken går akkurat igjen ;) men for å spare vekt kan. Du bruke toalett papir for å så snurre eggene inn i prakke de i et brett med mye papir/ plastik rundt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...