Gå til innhold

Hvordan finne godkjente eksportører av rugeegg?


Spurven

Anbefalte innlegg

Har funnet en i Sverige som tar salmonellatest to ganger i året på sine kobberhalsa maraner, og som ikke vakisnerer. Og da er det mulig å kjøpe lovlig fra han de første tre månedene etter salmonella-testen, så lenge hans distrikt ikke pålegges restriksjoner, hønene hans blir syke, eller at han tar inn nye fugler utenfor EØS under 12 uker før eksporten :) Fant hans annonse inne på alternativ.nu.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
avem

Hei!


 


Eg ser eg er ikkje aleine med import utfordringen. Eg deler synet ditt Spurven, ein må jo i det minste prøve lovligt.


Smugle kan alle, men det kan gå gale. Bor på ein øy som fekk brunsneglen med et parti planter... lite populært.


 


Har brukt mykje tid på å finne noen eksportører, uten gjennomslag hittil, og det blir for lite egg per kostnader.  I følge threaden er eg dermed like langt.


 


Så, et av spørsmålene blir kanskje "kan ein kurer transportere x ganger 19 rugeegg for flere importører SAMTIDIG?"


Da må sikkert eggene ha skiftet eigar (eksportør til importør uten kureren som mellomledd).


Eg meiner egentlig det skulle vert mulig ifølge MTs sider. Men, for å veta burde ein hatt ein skriftlig bekreftelse fra MT. Det er noko anna men kanskje mulig?


 


For å drive som jo-jo over grensen med 19 egg hver gang er jo heller ikkje mulig i alle tilfeller, reint praktiskt.


 


Du spurven fant vel han xoot aka Bjare. Har du sett dyrene hans? Erfaringer? International post blir litt av ein påkjenning, trur eg.


Er det noen som har erfaringer i mellomtiden? Er det noke som skjer for tiden? Kan eg bidra/vere med?


 


Om ikkje; konkret måtte ein gjeng organisere seg:


- bli enig om raser


- lete aktivt for potentielle eksportører, få avtaler på plass.


- hvert medlem melde seg som importør hos MT


- planlegge forberedelser (tester), pickup, heimreise (kjølebag med tempstyring), import/fortolling, fordeling i Norge.


- bestille, kjøpe inkl. papirarbeid hver enkelte importør


- kurer utføre resten av planen


 


Reiser sjølv ein del rundt i Europa, også med bil. Danmark, Sverige, Nord-Tyskland og Sveits i våres/start april. Altså skulle egentlig eksportøren vore testa no...


Er interessert i Stor Welsumer, Maran, Brahma, men helst av utmerket opphav og flere blodslinjer. Import av levende dyr er eg ikkje interessert i.


 


Noen interessert? Tempus fugit.


Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var "Xoot" jeg fant inne på alternativ.nu jeg mente ja :) 


Jeg vil tro det går an for en person å transportere egg for flere importører samtidig. Litt tullete disse reglene egentlig - tror det er fler som har tatt seg bryet å importere lovlig hvis det hadde vært lov å tatt med flere egg: Jaja, det er vel mulig det også, men da blir reglene enda mer omfattende. Får man 19 egg i posten, så skal man være bra heldig hvis man får mer enn 4-5 høner! 


Jeg har ikke undersøkt dette noen mer. Men blir det aktuelt å importere er det flere raser som er aktuelle. Bl.a. Lakenfelder, islandshøns, Dverg Kochin, Fotbefjæra dverg, og evt Araucana, Maran, Isbar, og ja....man vil jo så gjerne ha veldig mange fler enn man egentlig har plass til ;)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfra hva jeg fant på mattilsynets sider kan man melde inn en stedfortreder for importør. Vil tro at det da vil være mulig for en og samme person å ta med både egne og andre importørers egg over grensen. Et aber ved flyreise er jo at man bør ha eggene i håndbagasjen, og disse går da under flytende væske. Blir da litt vanskelig å ta med mange egg, med tanke på at det er begrenset hvor mye væskeholdig en person har lov til å ha med seg i håndbagasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er som nevnt tidligere interessert i å importere egg, spesielt Welsumer, og Vorwerk som har vært vanskelig å få tak i her hjemme, men også Maran er av interesse. Jeg vet ikke helt hva jeg kan bidra med, men har søkt etter, og vært i kontakt med en del oppdrettere i England, Tyskland, Sverige, og Danmark, og veldig få/ nesten ingen har godkjenning, og svært få er interessert i å skaffe seg dette. Slik jeg ser det nå vil det beste være å importere fra et land der man slipper flyreise, både Danmark, Sverige, og Tyskland er jo da av interesse. Jeg kan forsøke å søke litt mer, men hadde jo vært greitt å vite hvor mange som er virkelig interesserte.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg en telefon til mattilsynet og ble satt over til en noe stresset fyr, jeg trooor han presenterte seg som Viken. Spurte om det var mulig om f.eks ti hobbyfjørfeholdere importerte samtidig, og en person kjørte da 190 egg over grensen.


Han sa at det beste var om alle importørene da møtte i tollen, men om ikke det var mulig, så han ikke at det skulle være noe problem om alle forsendingene var pakket separat, og alle pakkene hadde sine papirer i orden. Men da ikke med mer enn 19 egg pr pakke. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til  MatiHjertet: takk for innsatsen. Flott, da ser det jo egentlig ut som det kan vera ein vei til å redusere kostnadene med faktorer. Kanskje me kunne lirke det utsagnet fra MT via email?


 


Til Pjokkeline: eg er vel akkurat i samme spor som du før. Du kan bidra i f.eks. dele listen med meg. Deler gjerne med deg. Da kan spare oss tid. PM?


 


Welsumer: Europamesteren Bernd Winter er i Tyskland, virker hjelpsom på nettet i allefall. Men, "tyske Welsumer" er ikkje særlig mørke!? Han holder sjelv Maraner "fordi konen liker bedre de mørke egga...." :-)  Hm, demper for meg.


Mørkest Welsumer egg kjemer nok fra England. Mangen ihugga aktive der.


 


Maran: skalaen i fargen går fra 1-9, 9 er fantastisk mørkt... Er i kontakt med noen i Frankrike, men alle vil helst slippe veterinærkostnader. Har bedt M. Laffille til å snakke med veterinæren ang. kostnader.


Det finnst ingen representant for "Club Marans Francais" i Norge. Kanskje me kan pirre æren av ein stolt fransk oppdretter? "Je suis le pere des Marans officiels en Norvege..." :-)


Forresten er det verdensmesterskap for Maran egg (!!) i Paris i begynnelsen av mars. Noen som har tid? Da hadde vore noke, da.


 


Til sist blir det et spørsmål om penger, dermed også direkt om hvor mangen vi trenger på laget til å spleise :-).


 


Så, hvem er med?


Pjokkeline? Welsumer, Maran


Spurven?


MatIHjertet? Wyandotte, Araucana


Eg er gjerne med. Just for the fun of it... :-)  Welsumer, Maran


 


Flere?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også forstått at det er i England de har Welsumers med mørkest egg. Snakket med en i den engelske Welsumer- klubben, og han henter rugeegg i Nederland, så kanskje det kan være en ide å forhøre seg der (noen som snakker nederlandsk????). 


 


Jeg deler gjerne på utgifter, og regner med at dette kan koste litt, men innenfor rimelighetens grenser- driver tross alt med dette som hobby:-)) 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjokkeline: kona mi er heilt enig med deg, innenfor rimelighetens grenser :-)


Nederlendere skal me nok få snakket med. Bare me finner rette nederlender.


Englenderen som importerer har sikker akkurat like krav å dekke som me.


 


Teoretisk kan da ikkje vera noko problem.   Teoretisk er teorie og praksis det samme, men praktisk er det jo aldri det..... Nei der spora eg av.


 


God natt.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva Med KOCHIN da ?


det er eg svært inntrisert i..


alle farger av interesse..


 


Nederlandske avler er vel ikkje noke problem, dei fleste der er like flink til og skrive engelsk som vi er.


har flere venner fra nederland som er regelmessig skriver med..


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva Med KOCHIN da ?

det er eg svært inntrisert i..

alle farger av interesse..

 

Nederlandske avler er vel ikkje noke problem, dei fleste der er like flink til og skrive engelsk som vi er.

har flere venner fra nederland som er regelmessig skriver med..

 

Ja, det går greit å snakke/ skrive med nederlendere på engelsk, men en del av hjemmesidene har ikke engelsk oversettelse, og da stiller jeg litt svakt:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det kanskje an å kontakte et lands rasefjærfeforbund og få anbefalt seriøse oppdrettere? Sånn som i hundeverden liksom:)

 

God ide:-) Skal forsøke å søke etter dette:-))

 

 

Andvor: Jeg kunne også være interessert i Kochin (stor altså, ikke DK). Hadde store, svart kochiner for mange år siden, og de var kjempeflotte, så kunne gjerne ønsket meg noen svarte igjen, event blå:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med! Skulle nesten tru rød silke er utrydningstruet! Har funnet ei i Danmark, men har lust å gjør det pent og pyntelig. Helgetur med danskebåten fra Stavanger anyone? Har 7-seter, så det er bare å fylle opp å ta seg en runde :) Kan og ta med fra Sverige( Värmland) i sommer hvis noen finner noe der :)http://www.wermlandsrasfjaderfaforening.se/uppfodare.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg berre fått avslag fra oppdrettere i Holland (Welsumer) og Frankrike (Maran). Franskmannen maste eg faktiskt på, men det virket ikkje om han var redd kostnader i de hele.


Eg lurer på om grunnene kan vera dei følgende (rein spekulasjon, altså):


- For papirene må det være offisiell veterinær, altså gjerne ikkje den "vanlige" veterinæren i området.


- Blir resultatene negativ, vinner oppdretteren egentlig ingenting, berre ekstra arbeid, om han ikkje har store export planer.


- Blir resultatene positiv (på sjukdom, resp negativ for hønsehelsa), da er veterinæren forpliktet til å melde myndighetene, oppdretterenkan tape ALT.


- Testserien går jo over tre måneder for rugeegg. Flokken må vera isolert, resp. holdes dyrene i felles utløp må hele annlegget ikkje få nye dyr i mellomtiden.


- Oppdrettere flest liker vel ikkje veterinærer innpå annlegg uansett, siden situasjonen er dårlig kontrollerbar.


 


=> Galskap å exportere, ikkje sant?


 


Dermed kommer det alltid til å vera illegal import for små mengder. Da vet vel MT og at det praktiskt er et forbud.


 


...Ein legal vei ser eg enda:


 


- Bestemme et import land i EÖS, der som eg finner de sortene eg ønskjer


- Kjøpe dyr helt vanlig


- leige ein liten, renslig stall hos ein venn på landet som mater dyrene i karantenetiden


- bestille veterinær sjølv, håpe han har gode resultater.


- importere max 19 levende dyr heilt lovleg etter karantenetiden (4 uker pga salmonella).


=> risken er der den skal vera.


 


Eg trur den veien er både billigere og enklere. Da blir mykje enklere enn finne ein eksportør som tilfeldighvis har de rasene i kvaliteten eg leter etter.


Og, som AnitaK alrede peket ut, det er lett å finne hjelpsomme venner blant hønsehjerner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i kontakt med et par oppdrettere i Sverige, i nærheten av grensen ang eksporttillatelse/ veterinærattest for innførsel av rugeegg, event kyllinger. Har ikke fått helt klart svar ennå, men kan jo nevne hvilke raser det dreier seg om.

Kochin, stor, i farvene hvit, svart, blå, gull/sortbåndet,

Wyandotte sølv/sort-randet

Appenzeller, sølv-svartplettet

Dvergsilke, viltfarvet

Welsumer

Orpington, trefarvet, gul, blå, svart, hvit

+ noen flere

Jeg er ikke interessert i alle disse rasene, men dersom oppdretter tar en veterinærundersøkelse så omfatter vel det alle fuglene???

Tenker det kanskje er litt enklere å hente i Sverige, ikke noe problem for meg i hvert fall. Dersom jeg kan skilte med at det er flere av oss som er interessert i å kjøpe, og eventuelt også bidra økonomisk til veterinærundersøkelsen, så er det kanskje mer attraktivt å få det gjennomført????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei ja. så lenge Oppdretter har tatt desse testene går det på ALLE hans raser. for er ikkje berre enkelt raser som testes men flere tilfeldige dyr hos h*n


 


eg kan vere svært inntrisert i og vere med på den oppdretteren som har stor kochin.


 


og som du seier er vi flere som vil ha dyr / egg fra samme oppdretter kan vi dele på kostnadene ved testing og slikt. så oppdretter ikkje må ta den aleine. derfor kan nok flerie oppdrettere ta slike tester når inntriserte er med og betaler.


det ville hvertfall gjordt det enklere for meg og tatt slike tester på mine dyr enn om eg måtte tatt den kostnaden aleine, da hadde eg nok heller latt være og selge egg den veien.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei,


 


For seriøs interesserte kan eg kanskje formidle opp til 70 forskjellige raser i de neste par uker, kanskje ut året for noen raser.


Berre top rugeegg fra et nasjonalt utvalg (ikkje Skandinavia), med helseattester.


Men hver en må gå veien og melde seg ved Mattilsynet sjølv som importør, og det blir en god del kostnader for veterinær og papierarbeid.


 


En unik sjans for folk som vil importere blodlinjer eller forbedre avlsarbeidet.


 


Send email adresse via pm om dere er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

For seriøs interesserte kan eg kanskje formidle opp til 70 forskjellige raser i de neste par uker, kanskje ut året for noen raser.

Berre top rugeegg fra et nasjonalt utvalg (ikkje Skandinavia), med helseattester.

Men hver en må gå veien og melde seg ved Mattilsynet sjølv som importør, og det blir en god del kostnader for veterinær og papierarbeid.

 

En unik sjans for folk som vil importere blodlinjer eller forbedre avlsarbeidet.

 

Send email adresse via pm om dere er interessert.

Eg forstår ikkje heilt , meiner du at du sender etter egg fra utlandet og ordner alt ? Også får vi dei når dei har komt frem ? Uten å ordne med papirer og sånn ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg forstår ikkje heilt , meiner du at du sender etter egg fra utlandet og ordner alt ? Også får vi dei når dei har komt frem ? Uten å ordne med papirer og sånn ?

Hei Sofahanen,

 

I mellomtiden har det blitt litt endringer i planen i henhold til Mattilsynet.

I diskusjon med Regionskontoret Bergen ble det klart at veien er fri til å importere i full skala, dvs.:

- uten begrensning for antall egg eller raser eller antall oppdrettere som er med.

- Enkelte oppdrettere må ikkje registere seg som importører.

- Men me må organisere oss i ein sammelbestilling og ein levering.

 

ALLE PAPIRER MÅ VERA HEILT I ORDEN, har eg fått klar beskjed om :-)

Eg vil ikkje påstå at alle skjær i sjøen er bak oss eller kjend, men eg meiner det er berettiget håp for å nå frem.

 

Da som er slumpetreffen her er at me får den veterinærdelen (utvalg av 61 raser fra topp oppdrettere, måneder i godkjent isolasjon, serologiske tester, helseundersøkelser før shipping, godkjent desinfisering av rugeegg, TRACES dokumentasjon, osv) nærmest gratis. En verdi som er antatt til ca. 50 Euro per egg (mitt grove overslag)

 

Nå prøver eg å få transport godkjent ved MT. Transporten og avgifter blir ikkje heilt gratis, men er me mange så kan me dele på mange.

Eg holder på å organisere alt dette og kommer til å importere egg som bestilt inn til Norge, dvs inklusive papirarbeidet.

Kostnadene og risikoen (f.eks. tap under transport, MT, influensa hysteri, osv) blir delt på de som er med etter antall egg, det syns eg er rimelig.

 

Etter en liten MT pålagt "kvil" etter innførselen kan egga hentes eller sendes til bestilleren i Norge (Stord) på egen bekostning, uten videre papirarbeid (jo, du må oppgi adressen din/hvor rugeegga blir holdt til meg...)

 

Så, JA, du slepper papirarbeid med leverandør, transittland, Toll, Mattilsynet..... Allikevel kan du advertere og dokumentere utenlandsk opphav. Og vera sikker du har fått godt nytt blod.

 

Minste mengde er 6 egg, men bestill helst i flertall av pakker med 12 egg. Siden dette er et internasjonalt prosjekt så er kapasiteten der til å levere flere tusen egg om det behøvs, om me er raske nok, om me bestiller.

Egentlig skulle me organisert oss sånn at me får mest mulig raser med oss til Norge, over tid finner de sikkert plassen sin.

Spread the word. Dette skjer en gang og også fort, om noen få uker er vinduet lukket.

 

Send email adressen til meg via PM, så får du liste over raser og flere informasjoner.

Alle er velkomne.

 

Vennleg helsing

Kvakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...