Gå til innhold

Kjønn og pardannelse


Major

Anbefalte innlegg

Vi har 10 duer, det er dannet 3 par men de 4 siste har ikke funnet hverandre. Trolig er de samme kjønn da eller? Men det er jo helt umulig å se forskjell på kjønnene. Vil disse 4 da misstrives? Vi får 10 nye duer i morgen og han vi får de fra skulle sørge for at de var par. Burde vi skaffe de single duene partnere? 6 av duene har fløyet ute hos forrige eier vi har nå hatt de i 5 uker. Bør vi vente med å slippe dem ut i mange uker til? Burde de helst ha egg eller unger først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Du sjekker kjønn på de single fuglene ved å snu fuglen på rygg i hånda ,legg så lillefingeren din i kloakkåpningen på den .hanner vil være mindre( smalere) enn eventuellt en hunn due der .Fingeren vil berøre bekkenåpningen når fingeren ligger rett da er det tydelig forskjell. Det er den metoden jeg bruker for å kjønnsbestemme duer som er helt like av utseende og utenfor lekeperioden sin.

Jeg ville latt flokken etablere seg med unger før jeg slapp de ut første gang ( når hunnen ligger på reirert ) da vil ikke partneren fly bort .De single duene behøver nødvendivis partnere umiddelbart og vil fungere fint med de som har dannet par .

Håper du skjønner hva jeg mener Major :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg har et bilde av det å legge det inn her :smiley: . Men kan prøve meg på en ny forklaring i mellomtia .

Jeg gjør følgende :

Tar først en hunn ( som jeg er sikker på er rett kjønn fra før ) legger den på rygg i hånda mi .tar så motsatt hånd legger lillefingeren min langs buken mot kloakkåpningen å "måler" avstanden/ bredden på bekkenåpningen( bekkenåpningen kjenner du hvis du stryker fingeren over fuglens kloakkåpning) på fuglen .Hos en voksen hunndue av normalstørrelse så vil bekkenåpningen være bredere enn min lillefingerbredde ( ca 2 cm bred er min lillefinger ) .

Så tar jeg duen jeg er usikker på kjønnet ( må være kjønnsmoden ) og gjør samme prosess på den. Er det en hann så vil jeg ikke få lillefingeren min helt ned i bekkenåpningen da hannduen er smalere enn hunnduen i bekkenet ,da har jeg funnet hannen .( Denne metoden brukes mye på kjønnsbestemmelse av tropefugler hvor begge kjønn er utseendemessig like )

Det går også an å studere nebbroten der duene har sin "vokshud" Hannen vil nesten alltid ha en tykkere/større vokshud enn hunnen og en bredere bryskasse sett forfra hvis de er like gamle og kjønnsmodne .

Jeg har lært disse metodene på mine mange bsøk hos andre oppdrettere og vært heldig å fått em demonstret før jeg prøvde på mine egne fugler

Hvilken duerase har du eromuld ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har vi 20 voksne duer og to par har allerede fått unger. Dueunger er ikke spesielt søte. Vi har varme på i fjøset som holder ca 6-12 grader ettersom hvor kaldt det er ute. Jeg har mye halm som underlag i dueslaget. Mange mener de har det for godt! ;) tror de er litt bortskjemte. Uansett er de svært produktive. I redet til den ene ungen har det blitt lagt et nytt egg. Bør jeg fjerne dette? Er det moren til fuglungen som har lagt et nytt, eller kan det være en annen due? Vi har hengt opp en varmelampe utenfor rugekassene fordi vi var redde det ble for kaldt for de små ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...