Gå til innhold

Viktig beskjed!

Velkommen til Fuglepraten. Bli medlem, og du får tilgang til en rekke funksjoner som galleri, medlemskart og blogg, samt tilgang til forum skjult for gjester.

Foto

Vurderer vaktler..

• Vennligst logg inn for å svare
15 replies to this topic

#1 ThereseP

ThereseP

Ungfugl

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 328 Innlegg:
  • BostedFræna

Skrevet 21 oktober 2012 - 08:46

Noen som har noen anbefalinger med rase, burstørrelse, hvor mange pr bur osv? Og hvordan er det med sykdom og vaktler? Kan man trygt kjøpe rugeegg uten å få med noen sykdommer?

#2 monalisa

monalisa

På vaglen

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 274 Innlegg:
  • BostedÅsnes kommune i Hedmark

Skrevet 21 oktober 2012 - 09:45

Jeg tror det kan være vanskelig å få solgt eggene, med mindre du har en gourmet-restaurant i nærheten du kan selge til. ;) Eggene er jo så utrolig små og sånn sett litt upraktiske. Men det er fine fugler - og utrolig flotte og dekorative egg. :) Jeg har ikke selv erfaring med vaktler, bare snakket med en som har holdt på med det i mange år.

#3 ThereseP

ThereseP

Ungfugl

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 328 Innlegg:
  • BostedFræna

Skrevet 21 oktober 2012 - 10:09

Hmmm.... Vi får se. Har vært arti med bare noen få da. :)

#4 Tormod

Tormod

Prydfugl

• Administrator
  • 4 789 Innlegg:
  • BostedSnillfjord

Skrevet 21 oktober 2012 - 10:28

Av domestiserte vaktler er det omtrent bare eurovaktelen. Det vil si at både bobwhite og kinesisk dvergvaktel vi har her til lands kan kalles domestisert. Førstnevnte er en del større enn eurovaktelen, mens kinesisk dvergvaktel som kjent er veldig små. Ellers har vi jo de flotte californisk toppvaktel, skjellvaktel og gambels vaktel, alle tre veldig flotte, dette er ville arter som det drives oppdrett av i Norge.

#5 Prisilla

Prisilla

Prydfugl.

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4 227 Innlegg:
  • BostedSykkylven. Møre og Romsdal

Skrevet 22 oktober 2012 - 01:34

Har vaktel for andre gong og angrar ikkje, denne gongen er det Jumbo varianten eg har. Herlige fuglar kan anbefales Therese :) Vaktel egg vert kalla "Naturens Perle" og har vore brukt av Kinesiske legar i mange tiår. Vaktelegg har visst mange egenskap bla holde allergi i sjakk, gi overskot og har mange andre helsebringande fordelar. Hadde euro vaktel for ca 2 år sidan og fekk mange bestillingar på eggesalat med vaktelegg til bryllaup osv, denne har vore etterspurt sidan eg solgte vaktlane. Så no er eg igang att, ruga ut 1 hane og 2 høner (flaks) må få ruga ut fleire.

#6 Lil

Lil

Ungfugl

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 443 Innlegg:

Skrevet 22 oktober 2012 - 08:05

Hadde neppe hatt trøbbel med å få solgt masser av egg privat, mange som spør ;) foreløpig spiser vi alt selv, egga er kjempegode og store og små elsker dem :)

Det finnes desverre sykdom som kan ramme vaktler også :( men har inntrykk fra utenlandske vaktelforum at det er sjeldent, ihvertfall ift høns. Men det de derimot er plaget med er slossing, har desverre et par ganger måttet avlive fugler etter sånne runder, når jeg har tatt feil av kjønn og latt to hanner være ilag med for få hunner.

Hvis du gir dem melormer blir de temmelig tamme og lar seg fint klappe og håndtere. Veldig koselige fugler, ikke krevende ift stell og plass. Ser mange anbefaler 1kvadratfot pr dyr. De er veldig glad i sandbading så det bør de få mulighet til :)

Ang raser/arter så nevner Tormod de som er mest aktuelle. Selv har jeg japansk vaktel (aka euro) i jumbo og ikke-jumbo, samt 4 kinesiske dvergvaktler. Ønsker meg også californske toppvaktler, men de krever større voilere for de flyr og vagler så det blir med drømmen foreløpig.

#7 ThereseP

ThereseP

Ungfugl

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 328 Innlegg:
  • BostedFræna

Skrevet 22 oktober 2012 - 08:20

Har vært litt morsomt med vaktel og vaktelegg. Siden det bare er jeg i familien som driver med høns, er det jo litt gøy å gi bort og selge egg :) Vaktel legger ett egg pr dag eller? Tror jeg må ordne meg noen rugeegg av slike neste år :)

#8 Tuppene på Fjellhøy

Tuppene på Fjellhøy

Klukk

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPip
  • 501 Innlegg:
  • BostedOslo

Skrevet 22 oktober 2012 - 10:04

Jeg har bare japanske vaktler, men synes de er ordentlig artige fugler å ha! De kan bli veldig tamme, om du ønsker det. Den ene høna mi hopper oppi handa om hun får sjansen; hun har sittet i handa og spist siden hun var nyklekt. :)
Og de legger vanvittig med egg; noen dager 2 egg pr høne!

#9 Tormod

Tormod

Prydfugl

• Administrator
  • 4 789 Innlegg:
  • BostedSnillfjord

Skrevet 22 oktober 2012 - 10:17

Jeg ser flere skifter på å bruke navnet japanske vaktler og vaktler. De domestiserte vaktlene vi har i Norge er eurovaktel, det er en vaktel som er blandet med mye forskjellig. I utgangspunktet hadde den nok mest av blod fra japanske vaktler, men mange andre varianter av den er blitt blandet inn. Eurovaktelen finnes ikke i vill tilstand, men det gjør japanske vaktler. Eller for å gjøre det enkelt, eurovaktel og japansk vaktel er det samme. :) Men viktig å ikke blande disse sammen med den ville vaktelen, europeisk vaktel. Den finner vi en liten bestand av enkelte steder i Norge også. Ble en liten avsporing dette...

#10 pippa

pippa

Prydfugl

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1 443 Innlegg:

Skrevet 23 oktober 2012 - 05:45

Vaktler kan trygt anbefales ThereseP :smiley: .Produktive å artige små fugler som elsker å få være ute i et romlig bur om sommeren :smiley: . Nå har jeg flyttet inn min flokk og hunnvaktlene har fått en velfortjent liten ferie fra ivrige hanner og de spiser og koser seg med flisbading hele dagen og eggene kommer trillende hver dag enda...pent lagt i et lite marsvinhus :grin:

#11 ThereseP

ThereseP

Ungfugl

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 328 Innlegg:
  • BostedFræna

Skrevet 23 oktober 2012 - 07:15

Er rugingen den samme som med hønseegg? Slik at jeg kan ha de i rugeren samtidig? Dere må gjerne anbefale en som selger rugeegg, som dere selv ville ha handlet hos :) Liiiiitt redd for å kjøpe egg etter sist erfaring, men det er jo uansett tryggere enn levende fugl da!

#12 Asbjørg

Asbjørg

Klukk

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPip
  • 788 Innlegg:
  • BostedSør-Trøndelag

Skrevet 23 oktober 2012 - 07:32

Hvis vi nå blir friskmeldt har vi hele...*trommevirvel*....to rugeegg om dagen å skilte med! Men har du mulighet til å kjøpe av noen som driver litt større er det nok lurere det ;) Våre tre høner er de eneste av hunnkjønn vi fikk av to innkjøp av egg og kyllinger, så det er ingen utvelgelse av best egna avlsfugler.

#13 Nille

Nille

På vaglen

• Medlemmer
  • PipPipPip
  • 172 Innlegg:
  • BostedSørlandet

Skrevet 23 oktober 2012 - 07:40

Jeg har rugeegg :)

#14 pippa

pippa

Prydfugl

• Medlemmer
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1 443 Innlegg:

Skrevet 23 oktober 2012 - 07:53

Samme metode for ruging av hønse egg men klekker noen dager tidligere ,Må ha finmalt hønsfor de første to ukene ( legg gjerne litt undulatfrø over for å trigge hakkelysten til de små :smiley: ) . Må ha sand som underlag de første ukene slik at det blir mindre gris inni kyllingburet .

#15 ladyklukk

ladyklukk

Kylling

• Medlemmer
  • PipPip
  • 70 Innlegg:
  • BostedLyngdal

Skrevet 23 oktober 2012 - 08:13

Jeg vil anbefale vakler på det varmeste. :dans: De er kjempemorsomme og legger noen flotte små egg som sies å skulle kurere det meste (i tillegg til at de smaker godt og ikke inneholder det farlige kolesterolet). Dette er det noen linker til på "vaktel fjærfe" på fb hvis du vil lese mer. Hos meg klekker de etter 18 dager (17-19 dager skal det vistnok ta). Jeg holder ellers på å lage en hjemmeside med masse informasjon om vaktler, men er ikke ferdig enda.

#16 ThereseP

ThereseP

Ungfugl

• Medlemmer
  • PipPipPipPip
  • 328 Innlegg:
  • BostedFræna

Skrevet 23 oktober 2012 - 08:15

Takk for fin info :) Da blir det noe pipper når vi er kommet inn i det nye året