Gå til innhold
ah09

Sende rugeegg fra Sverige

Recommended Posts

Jeg har nå endelig fått tak i rugeegg av den rasen vi ønsket, men alle vi snakket med i Norge henviste oss til Sverige, etter endeløse mld iløpet av hele dagen, hard et resultert i at EN person nå kan sende meg rugeegg, men han har ikke gjort det før, å det har ikke jeg heller...

Er det noe jeg må forholde meg til før han sender? Jeg går meg vill i alle lover og regler på MT sine sider, så finner ikke helt ut avd et selv.

Er det nok at han ikke sender mer enn 19 om gangen? Er det masse papirer osv så må ordnes, som gjør at den eneste jeg har fått tak i til nå, sikkert ikke gidder heller..?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gå inn på Lovdata .no Paragraf 11 ( fjørfe /innport ) Der finner du det du trenger .Selgeren må innfri noen krav der ( testing av avlsfuglene og dokuentere at de ikke er vaksinert mot Newcastle ) og du må sende de rette papirer og søke om import hos ditt lokale MT...Ja ,det er litt papir men vel verdt å ta eggene inn på lovlig vis :smiley:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger utførlig beskrivelse her på Fuglepraten under artikler på hva som kreves for å importere færre enn 20 egg eller dyr.

/>http://www.fuglepraten.no/index.php?/page/index.html/_/artikler/diverse-artikler/innførsel-av-færre-enn-20-fjørfe-og-rugeegg-r15

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klippet og limt fra en e-post jeg sendte til en dansk hønse-mann da jeg spurte han om lovlig eksport kunne være av interesse:

Kravene er at avslfuglene skal være testet for Salmonella de 3 siste mnd, hvisde er vaksinert mot ND med aktiv vaksine må det ha gått minst 30 dager siden vaksinasjon, ditt distrikt skal ikke være pålagt restriksjoner som omfatter fjørfesykdommer, flokken skal ha oppholdt seg innenfor EØS de siste 12 uker, og de skal ikke vise sykdomstegn.

I tillegg kommer kravene til importør. Man må registrere seg som importør hos mattilsynet minst en måned i forveien, og melde inn den aktuelle importen i forveien :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå