Search the Community
Showing results for tags 'diare'.
-
Hei! Jeg er veldig fersk hønemor, har hatt 8 kyllinger, islandshøns og jærhøns, i 2 uker og en dag :-), de er vel bortimot 3 måneder gamle nå, var ganske store når jeg kjøpte dem altså. Men i går oppdaget jeg at en av dem hadde noe hengende bak i stjerten og hun satt og sturet. Hun så ut som en liten fjærball og virket slapp. Fant ut at det var avføring som hadde klistret seg sammen med fjær og hang fast i henne. Jeg ser også løs avføring rundt i hønsehuset. Så jeg har lest meg til på nettet at det kan være koksidiose. Ringte veterinær i dag og hun skrev ut resept på et medikament som skulle blandes i vann (Panacur aquasol). Men de hadde det ikke på noen apotek her i Bodø og det var minst en ukes leveringstid! Og de ba meg bare ringe veterinæren igjen på mandag og høre om jeg kunne få noe annet. Alle hønene virket veldig kvikke og fine i kveld, også den som var slapp i går og hun er fin i stjerten igjen. Men da jeg tok en grundig rengjøring i hønsehuset fant jeg noen klatter avføring med blodspor i. Så jeg er litt bekymret men vet ikke om jeg er hysterisk eller om det virkelig er koksidiose. Jeg har gitt dem tørket gressløk i kveld, leste at det var et kjerringråd. Har også skiftet alt strø og skrubbet vanndispenser og skål, ellers er jeg ganske rådløs.
-
Eine verpehøna mi har ikkje komt igang med verping etter myting. Ho har blitt litt nervøs og sky etter mykje behandling for å forebygge mot div.sjukdom (kalkbein, orm, midd, lus) pluss at eg satte ho litt aleine når ho var som barest på ryggen, fordi dei andre hønene hakka på ho. dei har slutta no som ho har fjøra tilbake. Men no har ho altså diare. heile baken er heilt grå. Det har vore varmt i det siste, så kan det berre vere at ho har drikke for mykje? (Ho er ikkje så nervøs som ho var tidlegare, men stadig på vakt, og kaklar straks ho blir stressa. Ho liker ikkje å bli handtert, så eg har ikkje fått sett så nøye på ho enno).
-
Ny i faget - kan noen hjelpe meg å finne ut hva dette kan være. Har fått nye høns og denne så slik ut . Blir verre og verre Hjelp.............. Ingen egg heller...
