Gå til innhold

Hvordan bygge verpekassene?


ah09

Anbefalte innlegg

Vi skal igang med hønshuset til Hedemora`ene denne helgen, å jeg vil veldig gjerne ha det som min oldemor hadde det, ved at hun slapp å gå inn å forstyrre fuglene når de var å så etter egg, de gikk inn i et rom utenfor hønshuset, hvor det var vindu inn i hønshuset, og verpekassene var laget på et vis som gjorde at eggene lå "linet" opp langs en liten kant utenfor rugekassene, så hun plukket bare eggene å gikk inn igjen, uten å forstyrre fuglene?

Hvordan lager de eggene sånn? Å hvordan blir det da om man ønsker at de skal ligge klukk, legger de seg andre steder, eller er det lurest å lage vanlige kasser, så de kan legge seg klukk evt?

Hva bruker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Eg har mine rugekasser hengande på utsida av huset, med lokk som eg åpner og plukker ut egga. Eg har berre vanlig botn, men eg har sett et patent som er med hellande botn i.

Rugekassene var laga vanlig slik som mine med vanlig botn. Deretter lager en en botn som består av ei plate som passer ned i ei rugekasse og fester kiler på denne, slik at når du legger denne i botnen av kassa, vil botnen helle vekk fra huset. Om du vil ha klukkhøner, tar du berre ut denne plata. Oppå plata kan en feste litt gammalt vegg til vegg teppe.

Der du sanker egga kan du lage til en kant slik at høna ikkje når egget.

Dette skal eg ha om eg skal bygge om hønsehuset mitt. Kan lage ei skisse om du ikkje skjønte et kvekk av forklaringa mi ;-)

Kan ta et bilde av kassene mine og om du vil sjå ;-)

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har eg foreviga verpekassene mine... Det er enkelt handverk, ikkje noke skjønnhet :P

post-2597-0-04079300-1353090871_thumb.jp Slik ser det ut når eg opnar kassene. Der ligg høy nedi no. Klukkhøna låg i den heilt til venstre som er litt mindre enn dei andre. Store, romslige kasser. Trur dei er 40x 40 cm.

post-2597-0-14059100-1353091255_thumb.jp Sett frå sida.

post-2597-0-50255200-1353091020_thumb.jp Rugekassene sett ovanfrå. Ligg ei gammal bomull-T-skjorte under høyet :wink:

Her er eit tappert forsøk på å skissere kva eg meiner. Nederst har eg prøvd å tegne plata med påmonterte kiler under.. Hehe. Er ikkje så lett! Øverst har eg tegna kassa i profil med sanke-kasse i enden av kassa. Eg har ikkje mål eller noko slikt, men det klarer ein no å tenke ut sjølv.. Ta utgangspunkt i ei vanlig rugekasse og legg til sankekasse (den vesle med hengsla lokk) på 15-20 cm alt etter kor brei ein vil ha den.

post-2597-0-19134100-1353090802_thumb.jp

Viss noken har noken tips til forbedringar må dokke komme med det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ahh, da forstår jeg, helt supre tegninger og bilder :D Tusen tusen takk, akuratt det jeg lett etter :dans: Eneste jeg er litt usikker på nå, etter å ha lest mye att og frem om verpekasser, er om jeg skal skille de av eller ha kollektiv verpekasse. Det stod på flere sider at man måtte lage kassene så store at minst 2 høner kunne ligge i den samme, da de ofte lå sammen, å verpet, å at det derfor også gikk ann å ha en felles.

Å så lurer jeg på om det er lurt å ha kyllingburet under verpekassene i hønshuset, eller heller ha det i kjelleren, fordeler og ulemper med det? Utenfor tema, men kom p ådet etter å ha gjennomgått alt jeg kom over på nettet igår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på en ting jeg... :blush: Oldemoren min hadde sånne sanke kasser, å da falt egget ut, så du så de med en gang man kom inn, man trengte ikke lukke opp lokket, er det nødvendig med lokk, eller kan man ha uten?

Eller er det beskyttelse mot skadedyr, lys e.l., at egget ligger mørkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treng sikkert ikkje lokk, men da blir det trekkfritt lunare inne i kassa. Kan jo ha lokk av netting f.eks. om trekk ikkje er noke problem. Da ser en jo med en gong om der ligg egg. Eller ikkje lokk evt. ;)

Eg har adskilte med ganske store kasser så det er mulighet for to å ligge i samme kasse, men det gjer dei ikkje. Eine høna vil helst verpe når ingen andre er der..

Eg har kyllingburet i samme rom som hønene oppheld seg, men i arbeidshøgde over golvet. Veldig greit å gjere reint og fylle på for og vatn.. Dette buret er så stort at eg kan dele det i to og ha to avdelingar. No har eg ei klukkhøne med to kyllingar i eine delen og tre kyllingar i andre delen.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...