mettemor Posted November 15, 2012 Report Share Posted November 15, 2012 Vi har en vakker moskusandrik, Solo heter han, og alt har vært vel og bra i andeland inntil den senere tiden. Han har to damer å sjefe over og det gjør han til gangs.Skikkelig tenåring med testosteron-tendenser. MEN: at han går løs på oss mennesker, både voksne og barn er ikke bra. En ting er at han vil kosebite/ nafse litt, men har blitt for sterk i nebbet. En annen sak er at han bruser seg opp, freser og går løs på guttungen spesielt og BITER blåmerker gjennom boblejakken! Han er blitt farlig. Min sønn er 9 år, og Solo ser han nok som en lett match. Det hender han går løs på oss voksne også, men vi vet å få ham unna, selv om det ikke er koselig...Vet noen her inne i dette forum om dette er en oppførsel som går over med alderen??... kan han bli en snill gammel gubbe-andrik, eller er det helt kjørt? Han er fin, så han skal få være her fram til våren, og lage andunger for oss. Men jeg er redd for at vi må si farvel til ham etter det... og det synes jeg jo er trist, håndtam som han tross alt er. Frøken Dolly som er den ene av hans damer er jo bare så god som gull, mild og snill og vennlig, vil ha kos og oppmerksomhet. Hun ser på meg som sin mamma enda hun, tror jeg... takknemlig for kloke svar fra andre moskus-mammaer og -pappaer . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dyreglad Posted November 15, 2012 Report Share Posted November 15, 2012 Jeg må nok innrømme at guttungen min hadde kommet først og tatt andrikken ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
andemor Posted November 15, 2012 Report Share Posted November 15, 2012 Det kan kanskje høres ut som om han tar sitt ansvar veldig alvorlig, og gjør alt han kan for å beskytte damene sine! Ettersom han er så ung vil jeg kanskje tro at han roer seg ned når han er blitt litt mere erfaren. Jeg har hatt mange moskusandrikker, men har ikke opplevd at de har vært aggresive. Det kunne jo være en ide og rett og slett late som om dere ikke ser han i en periode, og absolutt ikke kose med ham. Kanskje heller ikke kose for mye med damene hans. Da vil han muligens roe seg litt når det gjelder å beskytte damene?Ettersom dere har bestemt at han skal få være til våren så vil dere jo få en fin pekepinn om hvordan han utvikler seg.Men fortsetter han å angripe dere så vil jeg nok skiftet han ut til våren, eller før han gjør mere skade. Håper det ordner seg til det beste! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mettemor Posted November 15, 2012 Author Report Share Posted November 15, 2012 hei andemor, ja, jeg har tenkt litt i de baner også. At han gjør seg tøff for damene sine, og beskytter flokken. Skulle nesten tro han var en gasse! Men at han brysker seg når jeg kommer med mat til dem... kjipt. jeg tar ham om halsen og snakker veldig mye alvor med ham når han ikke er grei. Det er HELT klart hvem som er SJEF her altså, Solo er bare nestsjef. Nei, mer skade får han ikke gjøre, jeg beskytter "andungen" min jeg også ! hehee og DA rømmer han banen skal jeg si deg. Kan jo ikke helt slutte å kose med Frøkna da.. hun vil jo ha kos hun... og tam skal hun fortsatt være. Veldig nyttig når det blir andunger, vetje! ;-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mettemor Posted November 25, 2012 Author Report Share Posted November 25, 2012 Nei, nå går det ikke lenger. Han går ikke bare på de som er mindre, men går rett på i fullt sinne mot matfar også.Det er ikke trygt det her. Vi kan ikke ha det slik og ikke vil jeg avle på en som har sånt et sinnelag. Så Solo's dager er dessverre talte... det er synd, han er så flott ellers. Men; har allerede vært og hentet hjem en ung liten "andemann" som foreløpig går i eksil i bryggerhusrommet , redd og forlatt føler han seg, men han må temmes, og den andre må fjernes. dvs slaktes.. huff det er ikke godt å skrive det ordet. hun gruer seg... har jo pratet og koset og hatt det så fint med ham inntil nå. Vakker er han også. jaja...med den søte kløe komme den sure svie.. sukk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts