Jump to content
Sign in to follow this  
Budeia

Mulig å skille kjønn på nyklekka Wyandotte?

Recommended Posts

Har 4 stk nyklekka sølv svartranda wyandottekyllinger. De er ikek like. Noen er nesten helt svarte, noen har gult felt på brystet og under. Skal ta bilder senere i dag. Sier dette noe om kjønnet?

Eg har to som no er fire veker gamle. Beina blir mykje større på hanekyllingane allereie når dei er ei veke gamle. Eg gjorde et forsøk på å kjønne dei ved å sjå på vingefjør og det var litt vanskelig. Beina er kanskje det lettaste, pluss at hanekyllingen strekker hals og er mykje høgre enn den andre.

post-2597-0-27187600-1353091596_thumb.jp Her er wyandotte-hanekylling ilag med maran som er like gammal. Maranen håper eg er høne. Tjukke bein!

post-2597-0-77356000-1353091657_thumb.jp Daggamle wyandotte. Hanekyllingen i framkant.

Wyandott er ingen kjønnsvisende rase i utgangspunktet men selv så sjekker jeg fjærpennen på daggamle kyllinger og greier da å skille haner fra hønekyllingene på det viset .

(Hønekyllingen vil ha lenger fjærpenn ytterst på vingetuppen enn hanekyllingen ) Et annet tegn som angir hanekyllingen som daggammel er at den har et større nakent felt på nebbroten :smiley: .Ses godt på nederste bilde som Aussie har lagt ut her :smiley:

Dette er lettest på raser med f.eks valnøttkam,vulstkam og rosenkam .Denne kammen ligger godt ned mot nebbroten så derfor er feltet " gjort klart "allerede fra kyllingen klekkes :smiley: .Da er det "lett " å avsløre småhanene med en gang

Takk for god info. Skal se nærmere på nebbroten. Men farge på duna har ikke noe å si da? Når jeg så nærmere etter så var en kylling nesten helt svart, med bare litt gul dun mellom beina, mens de tre andre har gult fra nebbet og bakover.

Hanekyllingen min hadde mest gult i bryst og under magen. Men no hadde eg berre to. Skal sjekke på dei som er klekt i dag :)

Har sju nøster i maskina no! Tre sølv svartranda og fire gull svartranda. Dei to siste kom nettopp.

Ja, har to som er en del større enn dei andre med masse gult/lyst på og lyse vinger. En er nesten heilt svart og denne trur eg er høna. Stemmer med vingene og. Men viss eg skal sjå på nebbrota har eg berre ei høne og den er gull... Skal sjekke litt meir idag

Eg har en påstand som eg no skal sjekke ut angåande kjønnsbestemming av wyandotte.

Eg har no 2 sølv og 1 gull kylling som eg trur er haner basert på at dei er mykje lysare enn dei andre! På bilder av voksne wyandottehanar har hanene lyse vinger, det har også desse tre kyllingane.

Desse tre er også dei einaste som hoppar oppå kyllingmora når eg kjem litt brått på. I tillegg er desse tre mykje større enn dei andre tre "hønene" som er veldig mørke.

Pippa: Du har litt erfaring med wyandotte, stemmer dette med dine observasjoner?

Nå døde jo 3 av 4 av mine wyandotter, Aussie. :-( Ergo umulig å sammenligne lenger her. Men jeg tok mobilbilde av to av dem før de ble syke, skal få overført til pc og vise deg. Hvis det stemmer at jeg hadde tre haner og ei høne så sitter jeg kun igjen med en hane.

Jepp, sånn ser mine også ut! Den med mest gult er i følge min teori en hane :P Eg har fire hanar og tre høner, trur eg :) Skal poste her inne når eg finn ut om det er sikkert

Mine wyandotter er 4 uker! Syntes det er umulig å se forskjell, noen forslag til annet enn bentykkelse jeg kan se etter?