Jump to content
Mokko

Varmelamper med rødt lys om natten?

Recommended Posts

Hei! Er det noen som vet om det er ok å bruke varmelamper med rødt lys for å holde varmen i hønsehuset? Det blir jo litt lys av de røde pærene, men har hørt at det er beroligende med rødt lys, stemmer dette? Er redd for at hønene ikke får det mørkt nok om natten, samtidig som de trenger litt varme på vinteren i hønsehuset. Vet at det finnes svarte pærer, så kan eventuelt gå over til dette hvis jeg får tak i om nødvendig.

ville ikkje brukt varmelamper uansett i grunn.

men hvist du ikkje har annet og bruke ( f.eks. varmovener som er laget for utendørs eller støvete rom)

om du må bruke varmepærer er det best uten rødtlys..

høner tåler fint ned mot 20 minusgrader. så er jo bare på veldig kalde dager/netter du kansje trenger varme på..

Jeg bruker røde varmepærer som er på hele døgnet i mitt isolerte hønehus og annet lys som går på tidlig om morgenen og av på kvelden .

Bruker ikkje varme til hønsa om vinteren, det går heilt supert. Isolerar godt med høy og halm og hønsa elskar det. Brukar varmeplater slik vatnet ikkje frys. Lyset frå ein varmelampe er ikkje nok vinterstid, lyregulering er fornuftig.

Jeg har et delvis isolert hønsehus (noen vil vel kalle det uisolert...) og brukte varmelampe med rød pære i fjor. Selv følte jeg at det var et litt slitsomt lys, men hadde hørt at hønene ikke "la merke til det". Jeg valgte imidlertid å tenke at hvis det ville stresset meg å gå i det lyse hele dagen/natten så kan det også stresse hønene og jeg har derfor fått tak i varmerør. Disse er helt tette og gir en liten lunk. Man brenner seg ikke på dem med mindre man holder over en liten tid - og innen den tid kjenner man varmen såpass godt at hånden/fuglefoten er borte. De selges bla i butikker med båtutstyr og er ikke veldig dyre.

I tillegg har jeg i år kjøpt en kjeramisk varmepære. Trolig en sånn som du nevner som svart, men jeg har ikke satt den opp ennå.

Bakdelen med varmepærer (og sikkert andre varmekilder) kan være at varmen kommer ovenfra og hvis høner eller kyllinger da finner det for godt å legge seg under denne deilige varmen og gulvet samtidig er kaldt blir de fort kalde på bena over tid (selv om ryggen er varm) og kan bli forkjølet. Akkurat som oss. :)

I tillegg har jeg varmeplate under vannet når det er fare for at vannet kan fryse, ekstra godt lag med flis og godt med høy. Selv om varmen siger opp mot taket og mange mener det derfor er unødvendig å isolere gulvet ekstra har jeg god erfaring med å legge isoporplate i alle fall under rugekassene, men gjerne også over hele gulvet under flisen. Jeg tenker at det forhindrer kulden i å trenge fullt ut gjennom gulvet - som ikke er skikkelig isolert.

En siste ting er verping. Jeg har hørt at varmelampe ikke er tilstrekkelig som tilleggslys for å trigge egglegging. Min erfaring (som kun baserer seg på tre kull) er at hønene som ble voksne med varmelampen på begynte å verpe omtrent på prikken uke 20, dvs desember. Men hønene som er født i sommer og har gått uten lyset varmelampen gir ennå ikke har begynt å legge egg. Dette kan selvfølgelig være tilfeldig, men tanken har slått meg at det kunne ha noe med varmelampelyset å gjøre. :)

varmelampen gir lite og unaturlig lys.. og å ha desse varmelampene på heile døgnet i et hus der du tar i ekstra halm og slikt nå på vinterstid kan fort bli en brann felle om noe skjer. hønene kan rive ned lampen om den er inne rekkevide.. og andre ting kan også skje..

vill ehelst bare hadt varmeplater under vannet om du merker at det er et problem. her hos med fryser ikkje vannet inne i hønsehuset..

ja, hveit det er veldig promotert i usa, at dei ikkje vil at du skal bruke desse lampene til oppvarming om vinteren, er flere som har brennt opp hønsehsue grunnet det..

der anbefales og selges det noen panelovner som er beregna for utendørs/støvete rom. noe likt det du kan få og ha i garsjen eller i eit fjøs tror eg..

det er mye tryggere og gir mere vamre. en varmelape varmer relativt dårlig i grunn..

Tenker det at hvis man har hønene i et hus med dyr f.ek sau eller hest, så gir de fra seg nok varme til og holde hønene varme.

Og hvis du i tilleg er nøye med å ha tørr flis og tørr/rein halm så skal dette hjelpe. Har selv noen av hønene min ved siden av 6 sauer. Og der blir det ikke kald max 0 grader. men trekk fra lukker eller dører som står oppene, kan være en faktor som gjør hønene blir kalde

Tørt, rent, kaldt, trekkfritt men vel ventilert (uttrekkvifte) og varmeplater under vannet hos meg. Til supernøds en elovn, forrige vinter var den litt i bruk men ikke året før. Aldri rødlysvarme, kun keramikkpærer også til kyllinger.

post-20-0-28810700-1354321148_thumb.jpg

Jeg har tegnet hønsehuset vårt, etter hønseboken (igjen etter boken ja, jeg vet :rolleyes: Men det jeg lurer på id en forbindelse er at der anbefalte de meg å ha et lag på 30-40 cm strø på gulvet og sette hønseluken 50 cm oppe fra gulvet pga av dette, Dette isolerte god, å en liten kant opp til hønseluken gjorde at de ikke dro med seg strøet ut, er dette en god måte å sette opp hønsehuset på, eller er dette også noe som ikke praktiseres?

Jeg bruker varmelamper med rødt lys og vanlig lys som slår seg på via timer som jeg har stilt inn. og når det slukkes så roer hønene seg og setter seg på vagle pinnene inne i rommet. bruker flis som strø. og dette fungerer fint.

varmelampe er hjelp og ha på til voksnehøns..

dei krever ikkje ekstra varme som små kyllinger treng..

bare huset er trekkfritt og tørt holder det i masse vis og vamrplate under vannet for og hindre at det frys er både bedre strømmessig og mindre brannfarlig..

om du vil ha varmere hus, er det bedre og isolere eller bruke godkjendt Elektrisk ovn for bruk i støvete rom..

Nå er det vel et spørsmål om hvor i landet vi bor når det kommer til oppvarming av hønsehus. Når kuldegradene kryper ned mot -30 som de gjør omtrent hver eneste vinter her hos meg, så vil det nærmest grense til dyremishandling å unnlate å ha en eller annen form for oppvarming. Selv har jeg isolert hønshus, men bruker likevel varmelamper (røde eller keramikk)  på de absolutt kaldeste dagene. Bor man i de strøkene av landet der det skjelden kommer under 10 kuldegrader er selvsagt ekstra oppvarming ikke nødvendig. Ettersom jeg hadde mange flere høns for noen år siden, så har jeg et ganske stort hønsehus. Nå har jeg kun 11 dyr, og da blir huset fort kaldt. Hanene kan forfryse sine store kammer, og jeg tror nok også at trivselen hos dyra blir bedre hvis ikke kuldegradene sitter i veggene hele tiden.

Men hos mine ender og gjess, som bor i et isolert uthus, har jeg aldri ekstra varme om vinteren. Men masse ren flis og halm, slik at moskusendene som lett forfryser beina sine har det lunt og godt!

Bare lurte litt på angåene disse eletriske varmeovnene.*

Hvor får man kjøpt disse??

Hvor mye koster dem?Og tar de mye strøm?

Og Hvor stor rom kan de varme opp??