Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nå er det snakk om at vi muligens skal flytte...selfølgelig midt oppi all planleggingen av nytt hønshus, og vi hadde roet oss her, men det jeg lurer på i den forbindelse, er om det er mulig å sikre hønshuset innover?

Der vi skal flytte til evt, står det en tom garasje, å da kan jeg bruke den som hønshus, på ca 40 kvm, men det er allerede inngjerdet av en nabo, i 1 m, men jeg kan sette vårt gjerde inntil der, men er det da mulig å sikre innover, mot hønsene, istedetfor utover, feks netting på innsiden, steiner på innsiden, plater, e.l på innsiden av gjerdet, så reven ikke kan grave seg inn, på samme måte som man har på utsiden, eller har det null funksjon, for da klarer han jo å grave et stykke? vil han da bare fortsette til han kommer inn, siden han ikke blir stoppet med en gang?

Å et sted leste jeg at han ikke klarte å grave seg inn på en natt, så om man fulgte med langs gjerdet hver dag, så ville man se hullet, og kunne tette det før han evt kom inn, er det tilfelle?

Posted

Sikkring innover er ikkje å anbefale, nettopp fordi reven grev seg innover. Men har du heil dekka bunn med godt gjerde (hønesnetting buger dårlig ute) burde det gå bra. Beplantning bør egentlig foregå i urner eller krukker i hønsegården, pga smitte frå småfugl til bunndekket og som vi veit elskar hønsa å grave, sparke og sandbade der dei finn det for godt. Vegetasjon kan også vere fine stadar å gøyme seg for huggorm, derfor bør det vere eit godt belte uten vegetasjon rundt utegården.

Posted

Åå, jeg som trodde det var bra med vegetasjon, som de kunne hjemme seg under, at de ville like det :/ Alt som jeg hadde tenkt går dårlig... Uff, da er det bedre å trekke gjerdet inn litt å heller sikre rundt gjerdet utenfor gjerdet da, like greit med sikring sånn, da får jeg en sti rundt hele eiendommen hvor jeg kan se på dem, uten å gå inn å forstyrre de, om det skulle være aktuelt :)

Posted

Men beplanting i urner går bra, grunnen til krukker er at det vert lettare å bearbeide jorda i utegarden med kalk vår og haust. Du kan også sette opp leveggar og små hus som dei kan stikke seg vekk i

Posted

Ok, sist gang gikk de mellom bærbuskene, og spiste bær :P Syns det hørtes så kjedelig for de å ha ingenting, men skal forøke å lage det til, på det viset da, å skal jo lage halmgård til de, så får være flink å legge korn osv der så har de noe å sysselsette seg selv med i evigheter :)

Posted

Håper det...Hjelper lite å lage til, når jeg enda ikke har fått tak i hønsa da :tongue: De var vanskeligere å få tak i enn jeg hadde noen gang trodd, jaja, håper det går til slutt, imens er det stille i hønsegården her :)

Posted

Jeg venter gjerne til våren det er ikke det, jeg har bare valgt feil rase :P Umulig å få tak i... Men,men,håper jeg skal få det til, til slutt, imens får jeg sikre skikkelig ;) Rugemaskin har jeg, men får heller ikke tak i rugeegg av de, når jeg ikke engang finner noen som har rasen, men vi får se etterhvert, huset venter til de kommer :)

Posted

Stor welsumer, i en fargekombinasjon som ikke er godkjent i Norge.

Frustrert er bare forbokstaven akuratt nå ja :P Men, men, blir nok ekstra glad om jeg får tak i den en gang :D;)