Gå til innhold

Hvor lenge kan befrukte egg klare seg når høna går av eggene?


Major

Anbefalte innlegg

Jeg har en DK unghøne som la seg klukk for 15 dager siden. Jeg la 3 egg under henne etter 3 dager, lyste igår og så at alle var befruktet. Jeg løftet henne over i rugekassen ved siden av mens jeg lyste eggene. Da jeg kom ut i morges hadde hun gått av eggene sine og lagt seg der jeg la henne mens jeg lyste. Eggene var blitt kalde men jeg tror ikke hun hadde gått av før lyset kom på i morges. Dvs jeg tror eggene kan ha ligget uten høne i 3 timer. Er de døde da? Hun har ligget på dem nå siden jeg la henne på igjen. Skulle aldri ha løftet henne av eggene skjønner jeg. Vi har varme på i fjøset, det er 12 grader der. Tenkte følge nøye med i dag. Er vel ikke så sannsynlig at hun gikk av i natt? Hvor lenge kan en høne forlate eggene sine? Hun pleier ikke være borte i mer enn 20-30 min for å spise og gjøre fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

De tåler litt, men hvor mye vet jeg ikke. Kommer jo ann på temperatur i rommet også videre som du nevner. Du kan jo legge dem over i en rugemaskin de siste dagene dersom du har tilgang på det. Ellers ville jeg latt høna ruge ferdig og se hvordan det gikk.

Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det kan stå til liv selv om det er langt ut i rugingen og eggene har blitt kalde. Når/hvis de dør skal de vel fra naturens side merke det selv, men med disse rugesyke rasehønene er det ikke godt å vite. Nå har det jo gått noen dager. Har du lyst igjen? Hvis alt er bra er jo det flott! Hvis ikke tenker jeg det er viktig at du tenker på om du skal legge ut nye egg eller avklukke så hun ikke blir liggende alt for lenge. :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har ligget pal siden og jeg får se på torsdag om det kommer noe. Har ikke turt å lyse flere ganger, redd hun vil forlate eggene igjen. Hun er av en gang hver morgen ser jeg. Ellers får hun mat i kassa og en halv mandarin hun kan suge litt på. Ser at mais og brød blir borte så hun får i seg noe mer enn en gang om dagen. Den andre høna venter tre små om en uke idag. Skal avklukke om det ikke blir noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...