Jump to content
ah09

Hva bør jeg ha i hønse-medisin skapet, og hvorfor?

Recommended Posts

Ja jeg skal nå sette sammen et medisin skap til hønsene, har lest litt flere steder, om negkleklippere, saks, medisin for det ene og andre osv, men tenkte jeg skulle høre hva dere bruker, og sette opp en handleliste etterhvert, så hva har du i skapet, som en kan få bruk for, om de skulle bli skadet, få sår, sykdommer osv, og hvorfor eller hva brukes det mot, evt også hvor ofte?

Gjerne ting som dere bruker for å forebygge sår, skader, og sykdommer også, feks om dere bruker hvitløk, tran, eddik eller hva det er de har i vannet deres e.l.

Jeg er fersk, Det jeg har snappet opp er:

Klosaks (for hund)

Kull

Sånn selvklebende bandasje

RopaB

Gressløk

Grønnsåpe

"Radar" som er ok å bruke til inni huse deres...

Myggspray natur (husker ikke navn) har jeg til å ha på føttene/under vingene på sommeren

* er nødvendig å ha synes jeg. Men jeg har brukt alle ting, ofte har man ikke tid å lete eller kjøpe når det trengs.

*Klotang og *blodstoppulver

Neglefil

Butt saks for klipping av toppfjær

Emu- eller strutsolje

Strikk

Hudtape

Øyevask/saltvann

Kompresser

Alkohol

Silketape eller lignende

Selvlaget væskeerstatningspulver

Kronål/sonde

Bacimycin sårpulver

*Blåspray

*Engangssprøyter u nål

Epsomsalt

*Druesukker

*Vaselin og silisiumpulver (mot rødmidd)

*Frontlinespray (mot fjærspisermidd, noen er sikkert uenige med meg men det er hva jeg bruker)

*Chok/Radar/Naturalspray (mot lus)

Ropa-B, alla varianter

div vitaminer og tilskudd

++ en del ting mer for viderekomne. Og så det som trengs for utstillingsvask av hvite (?) høns...

Jeg har aldri hatt noe medisinskap til mine høns, det er heldigvis ikke ofte det er noe i veien med dem.. Men har man kyllinger så synes jeg det kan være lurt å ha tilgang på gressløk, enten fersk (men for all del ikke våt!), eller den tørkede man kjøper i krydderhylla i butikken. Et lite dryss er flott for magen til de små.

blåspray er en lur ting å ha, og kanskje en boks spray mot eventuelle lus. Ettersom jeg har hund har jeg også tilgang på en god klosaks.

Men ellers så synes jeg at høns vanligvis er sunne og friske dyr, og for og være helt ærlig så er jeg ikke tilhenger av store medisinskap til fjærfeet! :):dans:

• Upvote 1

Så mange gode tips :D

andemor: jeg vil ikke ha noe veldig stort medisinskap bare for, men jeg ønsker å ha det meste tilgjengelig, OM noe skulle skje, ikke bare om de blir syke, men også for vanlig stell, om det skulle være noe til det, småskader og evt andre ting som kan dukke opp :)

Jeg vil da ha det innenfor rekkevidde, så jeg slipper å reise rundt å lete etter det, vi har en 2 timers reise til nærmeste by, så det har jeg ikke tid til om noe skulle oppstå, er derfor jeg lurer på, hva jeg bør ha for hånden, og hva det evt kan brukes til, så får jeg tak i det på forhånd, dersom det skulle oppstå noe :) plutselig er det helg også, å så må det evt vente til over helgen, å det har jeg ikke lyst til :)

Jeg har jo endel allerede, som ting til kyllingene, medisin mot koksidiose, ropa b, fjærspray, blåspray, strips, fotringer, utstyr som saks osv, men siden jeg er nybegynner så klarer jeg ikke ta igjen det jeg hadde for flere år siden når jeg hadde høns, derfor må jeg ha litt oppfriskning her, så jeg får satt sammen det mest elementære :)

takknemlig for alle gode tips, tusen takk skal dere ha :D Om noen andre har flere ting de bruker, kom gjerne med det, så ser jeg over hva jeg må skaffe meg, å tar meg en bytur snart :)

Dytter litt på denne, om flere har tips å komme med, å gjerne hva det brukes mot, for meg som er nybegynner så er ikke alt opplagt :)

* er nødvendig å ha synes jeg. Men jeg har brukt alle ting, ofte har man ikke tid å lete eller kjøpe når det trengs.

Emu- eller strutsolje

Strikk

Hudtape

Øyevask/saltvann

Kompresser

Alkohol

Silketape eller lignende

Kronål/sonde

Bacimycin sårpulver

*Blåspray

*Engangssprøyter u nål

Epsomsalt

*Druesukker

*Frontlinespray (mot fjærspisermidd, noen er sikkert uenige med meg men det er hva jeg bruker)

Ropa-B, alla varianter

++ en del ting mer for viderekomne. Og så det som trengs for utstillingsvask av hvite (?) høns...

Hvor får jeg kjøpt dette, vanlig apotek, elelr er det på utstyrssider for høns? 

Det meste er ting du kanskje hjemme men ikke finner når du trenger det og som derfor er lurt å ha et eget sted (vis av erfaring).  Noe er apoteksvarer og noe får du kjøpt på spesialbutikker som Gamebird eller Felleskjøpet.  Var det noe spesiellt?

Hva bruker du de ulike tingene til fuglemakeren? epsomsalt feks, å flere andre ting? Å er det fler som har ting de har i medisin skapet, vi skal starte med byggingen av det store hønsehsuet endelig imorgen :D Så da trenger jeg snart kjøpe inn alt som trengs, endel har jeg allerede, som koksidiose, blåspray, ropa-b, osv

Neglefil

Butt saks for klipping av toppfjær

Emu- eller strutsolje

Strikk

Hudtape

Øyevask/saltvann

Kompresser

Alkohol

Silketape eller lignende

Kronål/sonde

Bacimycin sårpulver

*Blåspray

*Engangssprøyter u nål

Epsomsalt

*Druesukker

Ropa-B, alla varianter

Vanlig malt svart pepper kan brukes som blodstoppepulver!

Vi får snart kyllinger (kjøpes ), hva er gressløk godt til? Det var mye som jeg ikke aner er til på listen til fuglemskeren, når skal en bruke di forskjellige til? Kanskje domt spørsmål, men kjente st jeg ble litt lettere forvirret hehehe.....

Vi får snart kyllinger (kjøpes ), hva er gressløk godt til? Det var mye som jeg ikke aner er til på listen til fuglemskeren, når skal en bruke di forskjellige til? Kanskje domt spørsmål, men kjente st jeg ble litt lettere forvirret hehehe.....

ja jeg har det samme som er nevn ovenfor i mitt apotekskap.men det er en veldig viktig ting jeg altid har på lur og det er lusemiddel det er guds gave og finne hvis man oppdager uventet lus