Jump to content
Spone stallen

Moskusand til mat

Recommended Posts

Hei! vi slaktet våre første moskusender her om dagen, etter å ha lest alt vi kom over å hørt med andre, slaktet vi noen på 4mnds alder. ribbet noen flådde noen. så prøvde vi å steke du par andebryst. men det smakte lever!! noen som har forklaring på dette? hva gjorde vi galt her?

veldig takknemlig for svar:-)

Vi måtte slakte vår vakre moskusandrik søndag. Han var blitt agressiv.

merkelig.. for det skal de jo ikke være... alle steder leser jeg om hvor snille de er.. men han gikk til angrep på matmor og matfar og det går ikke. Og særlig utrygt var det for guttungen. 

Men vel, 

det var et rituale for meg å slakte og stelle og spise min fjærkledde venn. Ikke lett. sorgfullt.... . ( nå er jeg tilbake i vegetarernes rekker) 

Men altså,

han ble til sin siste ære stekt hel på ekte gammeldags andevis med buken fylt av epler og løk og rosiner. kraften ble til den beste saus. 

Han veide 4 kg, var 7 måneder gammel

og jeg syntes ikke det smakte lever. Men det er MYE smak, og kjøttet er tungt og fast. Det må stekes sånn akkurat passe, kan være en ørliten tanke lyserødt.  men ikke stekt tørt. 

En god gammeldags saus med mye smak gjør seg, enten med rødvin eller sennep oppi, eller tyttebær. 

Det var litt det første som slo meg og, MYE smak, hvis en ikke er vant med smaken av and ?? Ikke meningen å si at dere ikke har peiling, og for alt hva jeg vet har dere spist mye and fra før, men det er jo liksom langt fra kylling... Ikke noe ved slakteprosessen som kan gi leversmak, det er jeg ganske så sikker på, må i tilfelle være fôr-relatert...

Jaaa...

Om man forventer at det skal smake som andebryst fra kinarestauranten må man bare legge vekk den tanken. De andebrystene er fra helt andre typer andefugler foret på et helt annet vis. Det er ikke mye "villfugl" igjen i det. :-)

Moskusand er også tyngre og kraftigere enn det man kan kjøpe hos slakteren som villand, som også er mørkt og smaksrikt. Har prøvet. :-)