Jump to content

Recommended Posts

Kaldfjøs ( som du skriver her ) går helt fint bare dere sørger for at det er fritt for trekk .Hold talla så tørr dere kan eller lag noen ( benker) som geitene kan ligge på over talla slik at hvile/soveplassen er tørr er det et godt alternativ .Ellers så er geiter svært hardføre dyr og tåler godt den norske vinteren :smiley:

Norge har ingen egen villgeit men den du nok tenker på er den vi kaller for kystgeit . Kystgeita er noe mindre en vår tradisjonelle melkegeit og har mer "ragg" så den greier litt tøffere forhold generellt .

jeg husker ikke helt men jeg mener disse levde i villtilstand i norge en plass ingen som eide dem men var tamgeit og så leste jeg også en plass i norge det levde villsauer disse to artene kunne ikke fanges på vanlig måtte trur dem ble skyt for få kjøtt. men håper jeg har disse avis innleggene men er lenge siden jeg lest dem så mye har man glemt som sto der. når jeg kommer til norge så skal lette det opp vis jeg husker dette blir i utlanget en måne til men skal bli godt komme hjem til fuglene sine savner dem :tongue:

det var det jeg tenkte og, at kystgeita tåler mer kulde.. Men det ser ikke ut som om geitene fryser, så vi får håpe det ikke blir en kjempekald vinter i år :smiley:

i det avis innlegget husker jeg geita fikk pels som moskusene har forstå geita er like hardfør som villsauen

Den har betydelig mer pels enn våre "vanlige " geiter ja og veldig hardfør  . Overlever vinteren på bark og skudd av busker og trær . Avisstykket du tenker på er nok det om geiter som da hadde levd ute i flere år og på det viset blitt "ville " .Bonden fikk tillatelse til nedskyting av denne flokken og på det viset radere ut et overskudd av bukker i flokken... Kystgeita er  i samme kategori som utegangar sau( gammel spæl ),grå trønderfår og blir idag regnet som en truede raser . Det eksisterer idag noen flokker av kystgeit på noen utvalgte øyer utenfor norskekysten som lever vilt men er med i et bevaringsprogram .

• 7 years later...
Den 11.12.2012 at 16.52, pippa skrev:

Jepp .helt rett minibonde :smiley:  Geiter av rasen kystgeit .

Hei - jeg har 3 norske melke geiter, to damer og en bukk.  vi har ordna en kaldfjøs til dem, med benk og varmelamper i taket, den er fri for fukt og har sprinkler på gulvet. Benken har ligge matte og vi gjør reint der daglig - går det greit med tanke på frosten ? 

• 3 weeks later...

En liten kommentar m tanke på den tidligere diskudjonen her, som for all del ikke er personlig ment. Er sauebone i Valdres. Her beiter sauene og geitene i fjellet om sommeren og blir henta hjem til vinteren. Det har faktisk vært folk som har reist på "villsaujakt" i fjellet her! Det er kriminelt da disse dyr er husdyr og eise av bonden. Var kanskje vanskeligere å skjønne før, da husdyrmerkene var mer usynlige klips/klippemerker -nå er det relativt store plastmerker i glorete farger....