Jump to content
Sign in to follow this  
Silkehøna

Trenger gode råd om midd?

Recommended Posts

Hei.

Trenger virkelig noen gode råd i en fortvila situasjon. Har ei slike høna og toppet hollender som har både midd og lus og diverse. Har vært hos veterinæren med dem to ganger og fått dråper som jeg har holdt på og dryppet dem med i tillegg til og sprayet med permetrin. I forkant har jeg badet dem med lusemiddel, men tror ikke den badingen er så bra når de puster såpebobler ut nebbet og neseborene. 

Sprayer også burene og vasker med kokende vann. Men driten forsvinne ikke. Klare ikke ta knekken på det. Nå har jeg holdt på siden i sommer og mistet 3 høns. Krekene kom med ei høne jeg kjøpte ein gang. Nå e eg utrolig lei, og eg e så veldig glad i hønene mine.

Håper virkelig noen her inne har noen gode tips.

Det som er så rart med lusen/midden (veterinæren sa de hadde litt av alt) er at de har akkuratt som "reir" i nakken og rumpen av grått støv. Det ser kjempe ekkelt ut.  

Noen andre som har erfaringen med dette og blitt kvitt det?

Setter kjempe stor pris på alle tips og forslag.

klipp bort alle fjær som har "reir" i seg. og vask fuglene igjen og pass på og få bort allt av luse egg og slikt. spray dei godt og gjør reint og vask huset. spray dette også godt.

husk og spray fuglene hver uke første tiden for og ta knekken på eventuelt nye lus og midd som har klekket..

om dei ikkje er råd og få kvitt udyrene da. må det vere noke voldsome udyr du har fått inn i flokken..

du kan også prøve Prosmoke fra gambird. har hørt fleire som har brukt det med godt resultat..

Frontline spray tar midd og lus, den er virksom i opp til 8 uker. Spray bak og under hver vinge, to ganger med 5-6 ukers mellomrom. Du får den på resept på apoteket.

Takk for tipsa :o)

Var inne på gamebird for førstegang i dag og så de hadde en god del midler jeg ikke har prøvd enda. Så tenkte jeg skulle bestille den Prosmoke, da hiver jeg også med den smite sprayen på liste:o)

Ringer veterinæren i morgen og spør om og få resept på frontline, kan være det er det han har blandet opp til meg tidligere kansje? Får spørre.

Hehe, hamstre inn på masse produkter nå, men det er vell greit og bytte litt mellom produkter slik at midden ikke venner ser til det?

Takk igjen for alle tips. Kjempe flott og få masse gode tips og erfaringer.

Smite midd spray / pulver blir ikke midd eller annet utøy resistente mot .Dette er laget for økologisk bruk og inneholder bare naturlige stoffer .Har prøvd ut pulveret på tropefugler og det holdt med to behandlinger( en ukes mellomrom ) .Drysset pulveret over ryggen på fuglen og masserte pulveret ned i fjørdrakten på fuglen . Rommet blei vasket ned ( brukte dampvasker på alle overflater ) og sprayet grundig med Smite spray . Her var det snakk om rød hønsemidd ,ikke sett midd etter det :smiley: . heldigvis fikk jeg sett dette tidlig da det kom inn hos meg via noen omplasserigsfugler ( Nymfeparkitter ) disse blei satt i et rom for seg selv når jeg fikk dem til observasjon ,så fikk begrenset spredningen heldigvis .

Spurte vetrinæren om d med kulden. Han sa at det tar knekken på alt i buret. I fjord vinter fikk jeg de røde blodmidden. Då vasket jeg buret, vasket hønene, dyppet dem med et middel fra vetrinæren og sprayet met chok spray fra Fk. Så sto de i badekaret over natte. Da hadde midten rømmt fra hønene og lå døde langs kanten i badekaret. Spurte vetrinæren om varme hadde noen effekt, men d var vist kun viss d var en ca 60-70 grader. Har prøvd nå når frosten er og gjøre d samme men har ikke merket forskjell. 

Nå deler jeg bare sånn litt av mine erfaringer med d. Vetrinæren sa også at d og bade dem og vaske dem skulle ikke være nødvendig når man bruker sprayer og dråper og sånn.

Noen som har opplevd at hønene har "druknet" når de blir badet. Siden midten sitter i hodet på den toppa hollenderen min på jeg spyle det også. Når jeg har gjort d ser det seriøst ut som hun holder på og stryke med. Øyene svimler og detter bak, gaper med nebbet og holde bade seiler bakover. D har til og med kommet såpe bobler ut nesteborene og nebbet. Så begynner og bli veldig skeptisk til og bade dem unødvendig.

Bading av høns er ikke å anbefale og spraying/ pulver eller dråper er mer enn nok behandling . Ved bading mister høns lett kontrollen over kroppsvarmen sin og vann inn i de primitive lungene er ikke bra og selv opplevelsen er nok rimelig traumatisk for dem ( med untak av utstillinghøns som er vant til denne rutinen ) . Midlene vi har idag er sterke nok til å drepe utøyet uten å utsette hønene våre for en masse styr :smiley:  .

Jeg har aldri hatt midd, men jeg prøvde smite pulver mot lus (kanskje litt overkill, men var så spent på hvor effektiv det var! ;) ). To behandlinger, og ikke sett snurten av lusa siden! Jeg har en sultanhane og han fikk litt pulver i både toppen og skjegget. Helte i handa, og brukte en finger til å påføre. Gikk veldig fint her. :)

Godt og høre at jeg ikke trenger og tenke for mye på den badingen altså :azn:

Hva har dere best erfaring med, smite pulveret eller spayen? Hadde egentlig tenkt og kjøpe sprayen men hørres ut som mangen av dere har god erfaring med pulveret, så ble litt usikker hva jeg bør velge.

Ha en god helg alle sammen. :dans:

Jeg synes pulveret er radi å bruke ( ingen fuktighet inn mot hønas hud ) og forbløffende god virkning :smiley: . Sprayen er fin å bruker på rommets overflater