Gå til innhold

Dyrevelferd?


maykj@online.no

Anbefalte innlegg

Jeg så nettopp denne artiklen, og må si jeg blir ganske sjokkert! Med så liten plass til hver høne kunne jeg hatt over 400 høns, der jeg nå har ca 30, og de har vel neppe mulighet til å gå ut! I mine øyne er dette mer dyremisshandling enn dyrevelferd!


 


 


http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Norge-kyllinger-kan-fa-det-trangere-7065491.html#xtor=RSS-3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

 

har sett dette før via andre media..

er også omtrendt slikt som på bildet "frittgående" verpehøner holdes også. så skjønner ikkje hvorfor folk er mere i mot dei i miljøbur, for dei har det faktisk bedre da dei er ferre i buret og har tilgang på sandbad, mens dei frittgående bare har sand på gulvet og vagler og verpe kasse.. der går det flere 1000 høner i lag i samme hallen med omtrendt samme tettleiken som på bildet av slakte kyllingene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som man kan tenke på med verpehønene er at de går i hallen så lenge de verper, men slaktekyllingene går der kun i ca 3 uker..... Tenker da litt på renhold, støv og inneklima for verpehønene.

ja. så kyllingene har det egentlig veldig godt i for hold til verpe hønene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slaktekyllingen har nok ikke bedre forhold....blir fort trangt når du isammen med opptil 21.000 "søsken" skal vokse fra noen få gram til 1 -1,5 kg på 28 dager...Amoniakknivået i en slik kyllinghall er så sterk at røkteren selv må gå med maske for å i det hele tatt gå inn i rommet .Strø blir ikke skiftet på disse dagene kyllingene lever heller... så 3 cm rein flis blir til 20 cm møkk på 28 dager...


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist! :( Fikk fortalt av en broilerprodusent at det første de må gjøre om morgenen er å gå og plukke ut døde kyllinger.. :o

Veldig mange som ikke aner hvilke forhold disse dyrene lever under - de leser frittgående på pakken, og ser for seg høns som sprader rundt i solen og koser seg.. Bransjen gjør jo sitt beste for å glorifisere en brutal virkelighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...