Gå til innhold

Mykje styr med vaktelkyllingar eller er det berre meg?


Chickena

Anbefalte innlegg

Etter å ha rugd ut fleire kull med kyllingar av høns sidan september som har gått knirkefritt (kyllingar treng ikkje mykje pass), syns eg vaktelkyllingar er mykje meir stress!


Mine 11 kyllingar (fra 20 egg) er no redusert til 6 kyllingar, der 4 ser heilt friske ut. Dei to andre har litt svake bein, noko som resulterer i at dei tryner i vatnet og blir søkkvåte.


 


Er dette normalt? Ser mørkt på framtidige rugingar om det er slik det skal bli...Kyllingar av høns er peanuts i forhold!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har klekking hver 3 uke ca med vaktler og synes det går veldig fint, de er friske og sterke. Kanskje du skulle prøve noen andre egg enn der du fikk dem fra sist? Kan godt hende at eggene du har ruget frem kyllinger fra et helt fine, men prøv noen andre egg også, bare greit senere med litt flere linjer inn i slekten.


Lykke til :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg fekk et tips om at det kan vere strømstansen som har gitt alle problema. Maskina stod uten strøm i tolv timar :-( no har eg avliva 7 kyllingar og har 4 som ser friske ut. Har bestilt vaktelegg fra en anna og, men det er mest for å krysse slik at eg får ubeslekta foreldre og beire avkom ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare hatt et kull med vaktler, men holder på med mitt andre kull i rugemaskinen nå. 23 av 36 egg ble klekket i første kull. To av vaktlene avlivet vi, pga beina stod til alle kanter og de lå skalv, virket med andre ord ikke helt i form. Jeg tror at de ble tatt for tidelig ut av rugemaskinene.


Jeg hadde en som tryna i vannskåla, bare et lite syltetøylokk. Den tok jeg opp og tørket forsiktig med hårtørker. Den kom seg. Ingen av mine har dødd, bortsett fra at jeg klarte å sette vannautomaten på en kylling. Jeg så den ikke og det kom ingen lyd, jeg fant den flat etter noen timer. Jeg var skikkelig lei meg. Ingen av de andre har virket svake. Så jeg klamrer kun meg selv.


Mine egg kom fra Nille her på forumet etter en annonse på finn.no. Kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...