Gå til innhold

Hvor lang tid tar det før fjør vokser ut?


Anbefalte innlegg

Favoritthønene mine var temmelig bare på ryggen etter sommerens utskeielser. Tidligere i høst skilte jeg derfor haner og høner for å gi dem litt fred. Men jeg synes nesten ikke det er antydning til ny fjørvekst ennå. Hvor lang tid tar det egentlig før fjør vokser ut igjen? Det er jo heller ikke så lenge til jeg vil sette dem sammen igjen, men jeg kan jo vente litt med akkurat disse hønene da, event lage noen "hønesadler."


 


Jeg synes ikke jeg har stor tetthet av haner; ca en hane pr ti høner i ulike flokker, så hver hane burde jo ha nok av høner (???) :undecided: .  Jeg innser at hanene har sine favoritter, men samtidig ser jeg at stort sett alle hønene har befruktede egg! Derfor synes jeg det er litt voldsomt at noen få blir helt fjørløse. Er noen høner mer utsatt for å miste fjær? Noe man kan gjøre annet enn å ta dem ut av flokken litt / bruke sadel?


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

jeg hadde det på mine høner også men det hjalp lite nu i høst måtte jeg slakte ned mye av stamene mine får fikk mase udyr på dem prøvde mase. så flyttet jeg dem til min bror som passer dem mens jeg er borte nu for noen dager siden spurte jeg han hvordan høne så ut han kunne fortelle at dem var blitt kjempe fine. jeg hadde en hane jeg tok bort han var nokså brutal eller er det udyr som spiser fjærne av høne


 


kan hende du har brutale haner hehe


Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hønene som mister mest fjør på ryggen er antagelig de beste eggleggerene dine. Hønene bruker så mye energi på egglegging at de ikke har overskudd til å sette nye fjør.


 


Motsatt, de hønene som er veldig flotte i fjøra legger antagelig ikke mye egg.


 


Nå spiller sikkert hanen inn her også vedrørende slitasje, men han velger også de høyest rangerte hønene som antagelig er de friskeste og de som legger mest egg. Da blir det selvfølgelig ekstra slitasje.


 


Det går jo an å bruke hønsesadel som jeg ser noen av brukerne her inne benytter på de mest utsatte hønene sine.


 


 


Mvh Bjørn Olav


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...