Gå til innhold

Snacks for hønsene :)


ah09

Anbefalte innlegg

Jeg fikk noen svar på chatten igår kveld, men spør her inne også så listen min kanskje blir lengre :)


 


Hva gir dere til hønsene deres, som snacks, og som aktivisering, hva liker de, liker ikke, og hva må de IKKE ha?


 


jeg holder på å tester hva mine foretrekker de får nye frukt, bær og grønnsaker hver dag, å så ser jeg hva som ligger igjen.


 


Til nå har de mer enn gjerne spist boller, brød, blåbær, mais, skinke, og noen flere, å de har ikke spist noe særlig av helkorn av havre, de spiste ikke ananas, og bringebærene lå igjen...


 


Jeg har lest at de ikke må få noe med salt, da de ikke kan skille ut saltet selv, igår fikk jeg vite at avokado var giftig for de, å et sted leste jeg at de ikke skulle ha rugbørd?


 


Idag har jeg lagt ut oppbløtt brød, fiskepudding, blåbær, kålerabi, og tomat. Har ikke sjekket om de har spist noe av det enda, skal ned til de før det blir mørkt :)


 


Er det noe de virkelig liker, ikke bør ha?


 


Kan de spise for mye, eller begrenser de seg? Når tar dere bort det de ikke har spist? Neste dag? Etter et par timer?


 


Må de få gress eller andre ting i tillegg til det foret de får? Viss de får kraftfor hver dag, helkorn i halmen, frukt og grønnsaker, og vann, hver dag?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

De begrenser seg sjøl. Du kan egentlige bare gi dem kraftfor. Men de trivest,veks og verper meir vist du gjør dei fleir ting. Av grass blir egga meir oransje og bedre. Eg gjer mine høns vispumin for at dei skal få ekstra vitamin og verper meir. Ikkje ta for mye det gjorde eg med kyllingene og noen begynte å sjangle med føtene pga de vokste for fort i forhold til føttene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det meste ned på høgkant. Har laga nokre smale sylinderforma korger av hønsenetting som eg fyller med tomat, delte epler (mine vil ikkje ha grønne), paprika, agurk, appelsin og klementin (men ikkje mykje pga fare for sur kro). Kålrot er dei ville etter eg deler den i båtar, ellers er alt av salat supert. Melon forsvinn på eit blunk. Brød (oppbløtt vinterstid), ris, pasta og matrestar som ikkje er for mykje krydra. Eg kastar også litt bær, mais og frøblanding i bunndekket til dei så får dei grave å kose seg. Når det kjem til mat dei ikkje skal ha kan eg nevne avokado, mango, potet, kakao, kaffe, sjokolade, feitt. Det ligg ei liste under Artikler som beskriv fleire matvarer på svartelista. Ellers gir eg hønsa hønseguffe med jamne mellomrom, du kan få oppskrifta om du vil :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Jeg er så heldig å ha tilgang på mye Brennesle, dette liker hønene veldig godt, samt at jeg dyrker sukkererter som jeg gir dem gjennom vinteren. Hønene er ikke særlig opptatt av sukkerertene mens de er grønne, men når de utpå høsten er "modne" og tørre er de helt ville etter disse. 



 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er veldig glad i bladpersille! Kjøper innimellom et par bunter på tyrkern til 10,- pr stk, så ingen upris. Disse henger jeg fra taket slik at de må jobbe litt for godsakene. ;) Borte på null komma niks!

Etter at jeg leste den lure spiretråden har jeg laget spirer i spirepose av havre og hvete - topp å slippe å stå og skylle jord av spirene! Dette er kjempepopis her! Nå har jeg kjøpt mungbønner, og skal teste ut det. Rimelig løsning for ultraferskt grønnfor på vinteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det veldig mye i rognebær som ble plukket etter første frostnatta og tørket bringebærris/nesler.  :azn:  Ellers går det i middagsrester, spaghetti spesielt! Kokte grønnsaker av div slag, brødsmuler/brødbiter, linfrø (bra for fordøyelsen), moste epler, bær av div slag, så har jeg prøvd å henge opp ei skive vannmelon og honningmelon, da gikk det mest på honningmelonen, men de foretrakk frøene. Potet har jeg hørt kan være giftig for høns...(?)...men usikker. Gir ikke det til mine.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...