Gå til innhold

høy / halm


sofa hanen

Anbefalte innlegg

avem

Skjekk med lokale kornbønder om de har strøhalm. Da har halmen gått gjennom kutter, og du får luftig og fin halm som er veldig grei å håndtere. Fin og kompostere er den også - ikke som spon som bruker en evighet før den blir jord! ;)

Siden høy er tynne strå faller det mye fortere sammen, og isolerer ikke så godt. Kiloprisen er også MYE høyere. Det er jo tross alt grovfor... Halm kan dog være vanskelig å få tak i, og dyrt, om sommeren har vært våt. I fjor var det helt håpløst - alle var utsolgt i november! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjekk med lokale kornbønder om de har strøhalm. Da har halmen gått gjennom kutter, og du får luftig og fin halm som er veldig grei å håndtere. Fin og kompostere er den også - ikke som spon som bruker en evighet før den blir jord! :wink:

Siden høy er tynne strå faller det mye fortere sammen, og isolerer ikke så godt. Kiloprisen er også MYE høyere. Det er jo tross alt grovfor... Halm kan dog være vanskelig å få tak i, og dyrt, om sommeren har vært våt. I fjor var det helt håpløst - alle var utsolgt i november! :o

er det ingen andre plasser man kan kjøpe halm . Det er ingen rundt om her som sår korn :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ingen andre plasser man kan kjøpe halm . Det er ingen rundt om her som sår korn :sad:

Du kan kikke på finn.no, i avisa eller spørre på din lokale avdeling av Norsk Landbruksrådgivning.

Det finnes også grupper på Facebook (om du er der) for kjøp og salg av det meste. I gruppene som handler om dyr er det kanskje noen som vet.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Leste i ein 10 år gammal forumtråd, at dei selg halm i noken dyrebutikkar som ikkje er samentrykka. Det stod jo at dette var ganske dyrt, og det er jo 10 år siden, så det er vel ikkje akkurat sikkert at dei fremdeles selg halm. 


Men viss du har ''billig'' tilgang til høy, så funker vel det bra, men du betaler vel kanskje ein god del for det?


Har du brukt spøna? Eg veit ikkje heilt prisforskjellen på høy og spøna, men viss det er billigare. Så skal vel faktisk spøna funke like bra? ;)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm er det ingen som holder sauer eller geiter der du bor? Mulig de bruker halm som bunnstrø, og har en ball eller to til overs? Eller; her på østlandet finnes det en "fórformidling". De driver med videresalg og formidling av salg av grovfór, men også halm. Sjekk om noe slikt finnes hos dere! :)

Det er egentlig feil årstid å handle halm. Dette bør man sikre seg på høsten, ellers risikerer man at det blir fritt.. "Min" bonde solgte meg den siste ballen sin i januar/februar... I fjor var det fritt i november pga våt sommer, og lite avling. Jeg kjøper storball på ca 600 kg, så nå har jeg så jeg greier meg til høsten igjen.

Har sett det annonsert helt ned i 25 kg baller, men disse blir jo temmelig dyre til sammenligning, men om man mangler lagringsplass og/eller mulighet for transport, så er jo det en løsning. Følg med på finn, evt sett inn en annonse der. Kan være noen fortsatt har mer for salg. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ergerlig da.. :( Da er det vel høy som gjelder da.. Føler at det blir ressurssløsing, men jeg har jo valgmuligheten... ;) Her på østlandet er det stort sett god tilgjengelighet så lenge sommeren ikke blir for våt.

Ser problemet ditt - gjorde noen søk og det nærmeste jeg fant var 4 timers kjøring innover i landet... Det ville blitt tidenes dyreste halm i så fall! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hopp!


Vi hundekjørere med utehunder bruker masse halm i hundehus. Det er bare det som gjelder, høy egner seg ikke i det hele tatt da det ikke isolerer. :) Hvis du kjenner noen som driver med det, så er det gode muligheter der. De kan ihvertfall fortelle hvor de skaffer det. Jeg er så heldig å får økologisk halm fra noen som har alaskan malamuteoppdrett. Men jeg må over fjorden til Sigdal for å hente. Det er skikkelig kjelkete å få tak i. Det største problemet er at de fleste nå ikke lager firkantballer lengre, men bare enorme rundballer. Jeg har ikke stort nok dyrehold til å kunne ta en rundball, da måtte den lagres i mange år å jeg liker at den er noenlunde fersk så den ikke mugner. Da kan den gi nesemidd og lungeproblemer hos hundene, og tipper det ikke er så bra for hønene heller.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...