Gå til innhold

Trenger veiledning - ruging


Theking2003

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er ganske fersk i hønefaget :-) Har 4 kochin høner, 2 kochin haner (som går fint ilag), samt 2 hollandske dverghøner. Den ene kochinhønen har lagt seg til å ruge på 3 egg. Jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal gå frem, om disse skulle klekke ut. Hønsehuset er uisolert, men de har en 150w varmelampe. Men er redd dette ikke er varmt nok for kyllinger? Eller vil hønemor ta seg av kyllingene? Bør jeg evt ta de inn i hus? Hønen ligger inne i et hjemmelaget rugekasse... Alle tips og gode råd taes hjertelig imot :-) mvh Rune Lindgren


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det er fint om du kan sperre av slik høna får fred og ro eller at dei andre hønene legg egg i reiret hennar. Ho må kunne komme seg ned på golvet for å skite, ete og drikke. Skit ho på egga vert dei mest sansynleg i forpesta. Mot slutten av rugetida (ganske nøyaktig 3 veker) vil ho nesten ikkje gå av egga, ho senker kroppstemperaturen for å spare energi. Når den første kyllingen har klekka, flyttar eg reir, egg , kylling og mor ned på golvpan (avgrensa område) eller i eit godt bur. På denne måten er du sikker på at kyllingeane ikkje fell ut av kassa og ned på golvet, noko som kan vere fatalt fordi den ikkje kjem seg tilbake under mor for varme. Dei tre første dagane vil kyllingane holde seg under mor, der er varmt og godt. Den tredje dagen er matpakken (plummesekken) brukt opp og hønemor vil vise kyllingane kvar dei finn mat og drikke. Mor knuser kraftforet med nebbet slik det vert lett å spise for dei små. Småstein eller klinkekuler i fatet på vannautomaten er ein fordel, på denne måten hindrar du kyllingane i å verte våte eller drukne i vannfatet. Har hønemor fått alle egga samtidig eller har ho samla dei sjølv? Har ho samla egga sjølv må du rekne med ulik klekkedag, då kan det hende ho går av egga som ikkje har klekka dag tre for å prioritere dei/den som er klekka. Varmelampe er strengt tatt ikkje nødvendig, men viktig slik ikkje vatnet frys. Eg brukar å la den lille familien få eit avgrensa område, har du ei godt bur er det supert. På denne måten får dei vere i fred til å verte kjent og ikkje plaga av andre høner, små dunballar kan få det tøft med voksne høner. Ved ca 10 vekers alder er mor ferdig med å oppdra dei små, dei vil holde seg hos henne lenge enno men dei er sjølvstendige og klarar seg fin på eigahand. På denne tida vil mor også starte å legge egg att. 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for rask og fyldig svar :-)

Rugekassene står på gulvet, så det er heldigvis ikke mye kjangs for at de skal falle ned. Jeg tror hun ligger på 3 forskjellige egg, for jeg henter egg hver morgen, men 1. juledag lå hun (hønemor) så godt, og har ligget siden...

Må se om jeg ikke får tak i et bur til de... Legges det da egen mat og drikke til de inne i buret? Hønene har felles vannautomat og forautomat..

MVH

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent med å flytte henne til den første kyllingen er klekka, flyttar du ho no vil ho mest sansynleg gå av egga og ho er avklukka. Om du ikkje skiller henne av, bør du merke egga godt med blyant (tusj er skadeleg) slik du kan plukke vekk nye egg som kjem i kassa. Mat og vatn  må i buret ja :D


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er jeg nesten litt nervøs. Hun har ligget på eggene ( 3 stk) i 22 dg nå... I dag turde jeg å ta opp et egg for å sjekke. Ble litt skuffet da jeg oppdaget at jeg ikke klarte å lyse gjennom egget med vanlig lommelykt. Men skvatt litt da jeg tok egget opp til øret, og hørte skrapelyder inni :-D Har liksom ikke hatt troen på at det skulle være noe liv inni der... Er fremdeles litt engstelig pga årstiden. Er ikke mange grader inne i Hønsehuset.. Selv om jeg har en 150 w lampe der... Er det litt paranoid å flytte hønemor og evt kyllinger inn de førstedame? :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne vere til den første kyllingen er ute av egget! Kyllingane klarer seg godt under mor, der oppheld dei seg dei 2 første døgna. Når det andre døgnet er gått er plommesekken fortært og dei treng tilskudd av mat og veske. Det er normalt at egg klekker på dag 22, det tek tid for dunballar å klekke ;)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morges, da jeg skulle på jobb, hørte jeg en ny lyd fra hønsehuset :-D Kjempehøy piping..... Wow.... Skyndet meg inn i hønsehuset, og der var det en pitteliten krabat på gulvet.... Den sprang og gjemte seg bak en sekk med spon da jeg kom inn. Har tydligvis klart å krabbe seg over kanten på rugekassen. Fikk puttet den tilbake, så den kravlet godt under moren. Sjekket ikke om det var flere under der... Blir spennende når jeg kommer hjem.. Var ikke klar over at de var så spreke så tidlig.. Får bare krysse fingrene på at de klarer å holde seg i kassa til jeg kommer hjem i dag....


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  :) Skal de ut av kassen når den først er klekka, Prisilla? Erfarings vis er det tryggast, kyllingane rotar seg lett ut av kassa og er ute av stand til å komme seg tilbake, resultatet kan bli at dei frys ihel eller vert dreptav andre høns 

Må jeg plukke ut av mine også? Hadde ikkje tatt kjangsen på anna ;)  

Tenkte de skulle være der til imorgen jeg? Eit trygt bur til den lille familien uten rugekasse er å anbefale :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 kyllinger ble det, og begge er i live :-). Er et egg igjen, men tror det er tomt. Kan ikke se noe i det, når jeg holder det inntil en spotlampe.. Kjøpte et lite hunnebur i dag, så nå ligger hønemor og kyllingene og koser seg. Må innrømme at de får første natta inne i huset. Var ikke klar over at de var så livlige når de er så små..

post-3018-0-82651000-1358375760_thumb.jp

post-3018-0-64014200-1358375775_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... Den ene kyllingen døde i går :-( Den var klart å komme seg ut av buret. Nå er buret flyttet inn i huset vårt, så vi satser på at det skal gå bra med den andre. Trodde buret var tett nok, noe det tydligvis ikke var. Skulle nok fulgt det rådet om å ta hønsenetting rundt :-/


 


Uansett... Det jeg lurer på nå.... Kyllingen er etter hva jeg har lest her avhengig av moren de første 10 ukene. Når er det trygt å sette de ned til de andre hønene? tenker både på temp og de andre voksne hønene og hanene.Vil jo anta at jeg ikke kan holde en voksen høne i bur i 10 uker.... Hvordan går jeg videre nå?


 


MVH


 


Rune


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først har flytta dei inn bør dei få vere inne, til temperatueren er på pluss sida i hønsehuset og held seg stabil der over lang tid.  Alternativet er å sette dei tilbake i hønsehuset i eit sikkert bur, du kan bruke det buret du har, men du må tette det godt-hønsenetting er fint å bruke til dette :D Ei varmelampe over buret gjer det slik at vatnet ikkje frys, det er veldig viktig også fordi dei no har vore inne i eit godt og varmt hus. Etter som kyllingen veks kan du lage eit lite avgrensa område av netting, det er ikkje lenge til våren kjem og temperaturen vert meir stabil, då kan du ta bort varmelampen. Når kyllingar har bikka 10 veker er mor ferdig med å fostre dei opp, men kyllingane vil fortsatt vere avhengig av mor lenge enno. Når kyllingane er ca 12-13 veker vil som oftast mor starte å legge egg att. No er tida inne til å sette gjengen sammen med dei andre. Fleire for og vann automatar og skråstilte flak oppetter veggen, slik dei små kan stikke seg vekk er ein stor fordel. Dette hindrar krangel om mat og ein del hakking.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du først har flytta dei inn bør dei få vere inne, til temperatueren er på pluss sida i hønsehuset og held seg stabil der over lang tid.  Alternativet er å sette dei tilbake i hønsehuset i eit sikkert bur, du kan bruke det buret du har, men du må tette det godt-hønsenetting er fint å bruke til dette :D Ei varmelampe over buret gjer det slik at vatnet ikkje frys, det er veldig viktig også fordi dei no har vore inne i eit godt og varmt hus. Etter som kyllingen veks kan du lage eit lite avgrensa område av netting, det er ikkje lenge til våren kjem og temperaturen vert meir stabil, då kan du ta bort varmelampen. Når kyllingar har bikka 10 veker er mor ferdig med å fostre dei opp, men kyllingane vil fortsatt vere avhengig av mor lenge enno. Når kyllingane er ca 12-13 veker vil som oftast mor starte å legge egg att. No er tida inne til å sette gjengen sammen med dei andre. Fleire for og vann automatar og skråstilte flak oppetter veggen, slik dei små kan stikke seg vekk er ein stor fordel. Dette hindrar krangel om mat og ein del hakking.

 (Etter som kyllingen veks kan du lage eit lite avgrensa område av netting), :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ei DK-høne som ruga ut kyllinger nå i november. Ho begynte å verpe igjen etter knappe 5 uker, og på omtrent samme tid fikk hanefar inn og hilse på dem. Dette gikk kjempebra, og det var så koselig å se hvordan han prøvde å lete fram mat til "barna sine", og de små flokka seg rundt pappa :) Høna var litt skeptisk med det samme, men ganske snart var hun tydeligvis glad for at han kom. Så det ble ikke et kjapt besøk som vi tengte, hanen ble like godt værende sammen med "kone og barn". NOen dager etter flytta vi to høner inn dit også. Den ene er ei unghøne som da var 15 uker, og som var begynt å bli temmelig tøff med Mille Fleur-ene og vaktlene hun delte bur med. Hun var ikke særlig tøff i trynet lenger da hun kom inn til hønemor! Hun ble jaga rundt omkring i starten, men klukkhøna nøyde seg med å bare minne henne på hvem som regjerte siden unghøna underkasta seg med en gang. Enda noen dager senere satte vi inn ei høne klukkhøna kjente godt fra før. Hun var svært tilbøyelig til å legge seg klukk der hun var, men et miljøskifte hjalp. Og hun ble raskt godtatt av de andre. Hehe, jeg skriver og skriver, hadde kanskje passa best i en blogg eller noe dette ;)  


Kanskje det kan fungere for deg å introdusere høne&kyllingene litt gradvis med bare noen få nye om gangen for deg også? Det fungerte hvertfall godt her, og jeg håper å kunne bruke klukkhøne for å ruge ut kyllinger til oss selv neste gang det blir aktuelt også. Integreringen virker å være så mye enklere da :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff... Er redd for å være dyreplager mot hønemor.. Har de fremdeles inne i hus pga det er 8 minus ute.. Prøvde å ta hønemor ut av buret, for å slippe henne ut i hagen litt. Tenkte at hun må jo bli kokko inne i det buret. Hun ble rasende, og kyllingen ropte. Hun bare snudde på tunet, hoppet inn døren og inn i buret til kyllingen sin igjen.

Jeg trodde hun hadde godt av en luftetur, da hun har begynt hver dag å grafse opp avispapiret i bunnen og generelt rote fælt inni der. Jeg rydder og legger ny bunn opptil 2 ganger daglig. For ikke å snakke om at jeg er blitt 24 timers do vakt :-D Plukker ut bæsjen hele tiden, for jeg vil jo ikke at de skal valse rundt i skiten..

Ellers spiser nå kyllingen, og drikker vann.. Så tror det skal gå bra med henne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror hun kjeder vettet av seg, hønemor. Hver ettermiddag lager hun ett leven inni buret. Sparker rundt på alt som er, og griser med maten og vannet :-/

Prøvde å slippe henne ut litt i dag, så hun skulle få lufte vetet. Men hun ble helt galen. Sto bare på utsiden og hylte, mens hun hoppa opp og ned på vinduet vårt.. Så måtte bare slippe henne inn igjen.

Her er forresten et bilde fra i morges, da de fikk besøk fra noen av de andre i gjengen :-) da hoppet faktisk marmor ut til gjengen i ett par minutter..

post-3018-0-91555100-1358953722_thumb.jp

post-3018-0-55775100-1358953744_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...