Gå til innhold

tilberedning av gås, vaktel og perlehane


eromuld

Anbefalte innlegg

Jeg har idag slaktet ei gås, noen vaktler og en perlehane, på gåsen så tok jeg vare på brystfileene, og på vaktlene så tok jeg skinnet av hele kroppen og så tok jeg vare på resten. det jeg lurer på er hvordan jeg tilbereder disse, perlehanen er vell det samme som vanlige haner regner jeg med.


 


jeg har null peiling på kokelering, hehe


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Når det gjelder vaklene, så har jeg delt dem i to ( som på en halv kylling i butikken) så har jeg frest dem fort på panna og så i stekeovnen på 150 grader til de er stekt (ca 15 min). Fantastisk saftig og smakfullt, beste "kyllingen" jeg har smakt. Dette er enkelt og greit (kan også gjøres m bryst stykker på større fugler). Men ellers så er det mange mer avanserte oppskrifter på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brun vaktlene over svak varme med litt smør, gjerne i jerngryte.

Når fuglene er pent brune over det hele, har du i kokende vann og melk.

Ha i støtte (knuste) einebær og Crème Fraiche.

La det småkoke til vaktlene er møre og kjøttet begynner å løsne fra bena (ca 30 minutter).

Ta vaktlene opp og hold dem varme innpakket i aluminiumsfolie mens du lager sausen.

Hell sjyen gjennom sil tilbake i gryten.

Gni alt gjennom silen, her er det mye god smak.

La sjyen koke opp og rør inn jevningen.

Mens sausen koker noen minutter, setter du farge med litt sukkerkulør.

Smak til med noen skiver geitost eller en skvett solbærsirup.

Server på fat med skogsopp eller champignon.

Godt tilbehør er smørdampede grønne aspargesbønner, ovnsbakte potetbåter og rognebærgelè.

 

Oppskrift:

 

4 vaktler 
3 ss smør til bruning 
2,5 dl vann 
2,5 dl melk 
4 einerbær 
1 ts salt 
3 dl Crème Fraiche


Saus: 

Sky 
2 ss hvetemel utrørt i 
1 dl kald melk 
Geitost 

Solbærsirup
Sukkerkulør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaktler med baconstuffing og madeirasaus ble en liten kulinarisk opplevelse her hos oss:-)) Fylte da med stuffing av loff,  stekt bacon og løk og rømme, knøt sammen med hyssing, stekte i stekepanne med litt smør, og etterstekte i ovn ca 150/160 grader i 10- 15 min. (ikke for lenge da blir det tørt!)


 


Stekte fileter av gås med rød surkål (gjerne med epler), potetkroketter, rosenkål med bacon og en fyldig saus tilsatt litt gåselever/andelever er også nydelig. Da steker jeg filetene i litt smør til de får stekeskorpe/gyldne, og ettersteker noen minutter i stekeovnen.


 


Både vaktler og gås er nydelig mat synes jeg. Gåsestek på nyttårsaften overgår fullstendig kalkun!!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hel topp, hel gås på nyttårsaften her og, alle sier "oj, det her var jo MYE bedre enn den tørre kalkuna", en hit som aldri slår feil !


(Og ja, jeg vet at kalkun ikke nødvendigvis bør bli fryktelig tørt, men veldig mange erfarer dette da de liker å steke "litt ekstra"...)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...