Gå til innhold

Hvor gjør dere av avfall?


Augusta

Anbefalte innlegg

Ja, det lurer jeg på!


Jeg bor i byggefelt, og har få muligheter til å kaste avfallet på vår egen tomt. Vi har sendt litt med søppelbilen nå i vinter, men vet egentlig ikke om det er det lureste å gjøre? Det har blitt mye mer avfall nå i vinter når de er mye inne. Jeg gjør rent hos hønene hver dag, dvs, jeg skifter ikke hele bunndekket inne, men særlig rundt for -og drikkeautomaten er det mye gris. Synes det er godt å ta ut det værste, så det ikke hoper seg så opp. Og nå blir det egentlig mye ut av det. Å begynne å lage vår egen kompost osv er ikke aktuelt, ihvertfall ikke nå i vinter.


 


Hvor gjør dere andre av det? Særlig gjelder det dere som ikke kan kaste det på egen tomt/kompost.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Har du naboer med blomster eller grønnsaker i hagen sin? Jeg vil tro at iallefall gjødsla under vaglen vil være populær blandt hagefolk :)


Å kompostere selv er også lett, om man tåler litt skittlukt ;)


Gjødsel med mer enn 25% tørrstoff kan lagres rett på bakken.  http://www.lovdata.no/ltavd1/filer/sf-20020211-0337.html#map0


 


"Urban gardening" er på full fart inn. Ikke alle har mulighet til å ha dyr som gir gjødsel, så om ikke naboene dine vil ha gjødsla er det godt mulig andre vil hente den hos deg. Legg inn en annonse på Facebookgruppa "MAJOBOs venner": "Hønsegjødsel fra lykkelige høns gis bort mot henting" så skal du se du slipper å dra på søppelplassen med det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kompostbinger, men hiver ikke hønseavfallet der siden de bingene står nært grensa til ene naboen og denne naboen liker ikke hønene noe særlig. Så jeg regner med at dersom denne naboen får anledning til å klage på lukt så får jeg nok høre det regner jeg med. Jeg kjører det bort til stallen og kaster det sammens med hestemøkka, men om jeg ikke hadde hatt denne muligheten hadde jeg kjørt det til fyllinga


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flisa har vi kjørt bort, selv om vi kunne ha kompostert det. Litt sløvt egentlig, men flis bruker en hel liten evighet på å bli til jord. Tenkt å ha et prøveprosjekt til våren med kompostering av flis, men det er jo et slit vinterstid å skulle kjøre trillebår innover i skauen..

Men møkk fra "gjødselsbrettet" er jo ingen grunn til å kvitte seg med - det er jo faktisk prima gjødsel til både blomsterbed og grønnsaker! Synes at "hjemmelagd" hønsgjødsel lukter mindre en det man får kjøpt på sekk fra hagesentrene, men det er nå kanskje bare meg?! Husker bare at det stinker intenst!

Som det skrives over her er det mange som gjerne vil ha hønsgjødsel så tror ikke det blir så problematisk å bli kvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ei jeg kjenner kj;per ekstra sekker fra ROAF, slike sekker som er merket spesielt utenpaa slik at naar s;ppelmannen kommer gjenkjenner han sekken og tar den med i bilen. Vanlige svartsekker tar de dessverre ikke med. Tror min bekjent har betalt 15 kr pr. sekk hun kj;per. En lett og grei l;sning, og hun trenger ikke kvitte seg med det selv.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...