Gå til innhold

Tips og Erfaring ved ruging av Kalkunegg :D


Dan Torkel AG

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt min egen lille Bronse Kalkun farm og skal til nå å ruge ut fler nå for første gang.
Men jeg er litt usikker på vise ting i forbindelse med Ruging.
Jeg har kjøpt meg en Octagon 20 Advance EX Rugemaskin som vist har fått mye skryt for sine resultater.

Mine innstillinger er:

Varme: 37,8C

Fuktighet: 45 - 50% (under klekking 2 siste dagene 70 - 80%)

Kjøling: 1 time om dagen

 

Jeg har også oppbevart eggene i 12 dager i en destillert kjølebag som har holt seg på en temperatur på 12 - 17C,

har snudd helingen på kjølebagen 2 ganger om dagen.

 

Men det jeg lurer mest på er:

Jeg har 11 egg som ligger mellom 70 - 60 gram, 6 egg som ligger mellom 70 - 75 gram og et stort egg som veier hele 93 gram!
Idealvekta på et kalkun egg som skal ruges er mellom 70 - 80 gram etter som jeg har hørt,

men har noen prøvd å ruge egg som veier mindre?

Eventuelt hvordan gikk det?

 

 

 

(Bilder fra de var små i Mai til de store Gobbel gobbel i Desember :cheesy:)   

post-3035-0-46881400-1357852072_thumb.jp

post-3035-0-36342200-1357852178_thumb.jp

post-3035-0-82059800-1357852303_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Ser ut som du gjør alt rett i forhold til rugingen( har du observert noen parring ? tdlig på året enda... . Mulig å ruge egg som er mindre av vekt men ikke å anbefale ( går ut over voksen størrelse på fuglene ) det store egget er heller ikke noe å ruge frem... .Viktig med mye varme og godt proteinrikt for til de nyklekte kalkunkyllingene når de klekkes .Lykke til med ruging og klekking :smiley:


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Ja det har vert mye parring. Syns nesten han ikke gjør noe annet en å bestige hønene :D så jeg sjekker de daglig at de ikke har fått noe sår eller noe sånt etter parring.
Jeg tenkte jeg ville prøve denne gangen å ruge de mindre eggene, så kan jeg dokumentere hvordan vekst og alt sånn går å gi til bake melding :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er de tydligvis i rute selv om det er tidlig på året enda .


Som jeg tidligere skreiv å anbefales ikke ruging( en grunn til at idealvekt for ruging  er oppgitt :wink: ,så dette er allerede utprøvd ) av for små egg men skal dyrene brukes til eget bruk f.eks slakt så gjør det jo ingenting...


  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg lyst alle eggene, jeg hadde ikke satt så store forhåpninger men ut fra alle forventninger var det kun 2 av 21 egg som ikke var befruktet :D 


Det var det store på 93g og et av de på 67g.


Jeg har fått høre at Bronse kalkun ikke kunne få to plommer i et egg, men det på 93g var det faktisk to plommer i :D så det var en gøy erfaring, sikkert meget sjeldent da men ;)


 


Alle eggene hadde droppet 3 - 4g så ser ut som alt stemmer :)


 


Dette blir morro :D


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I dag var det ny lysingsdag på min selveste bursdag :D 


 


Det var et egg til som ikke var befruktet så den måtte forlate maskinen i dag, var bare en eggedosis med vit guffe inni så det var ikke så digg.


Men ellers i alle de 18 andre eggene var det fult av liv og bevegelse  :wub:  så det var utrolig fascinerende å se på :D


Alle hadde gått ned 2 - 4g til så det virker normalt :)


 


Så gleder meg til neste lysing som er 5.02.13 så får være på vakt da om noen av de allerede har stikket hull i luft posen :D


 


Dette blir kos :D


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Best med bare sand i bunnen til å begynne med. Har av og til litt høy kyllingene kan tumle i. Alltid leit å miste kylligner, man blir jo så fort glad i de. Ofte er det ikke noe man har gjort galt heller, bare ikke alle som klarer seg.

Har ei dverg sussex klukkhøne som klekte frem kyllinger for ei uke siden. Der fant jeg en død kylling i går, ikke lett å vite hva som er gått galt, men det er ei ung høne. De andre kyllingene har det fint. Men alltid leit :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...