Gå til innhold

Hane "kamp", vil de holde opp?


ah09

Anbefalte innlegg

Fikk en ny hane igår, å i påvente av at det nye hønsehuset skal bygges ferdig er de delt av i drivhuset, med 7 kvm hver. En trio faverolles på ene siden, og et kochinpar på andre siden.


 


Det tar faverollesene og kochin høna helt fint, men den store kochin hanen er helt på styr, han galer non stop gjennom hele dagen, og flyr på nettingen der han kan se faverolle hanen, samt på utsiden av drivhuset når han er ute, å ser faverollen på innsiden... selv om faverolle hanen ikke gidder å respondere på det heller, å fortsetter å stelle fjørene, spise mat, eller noe annet...


 


Vil de roe seg med hverandre til slutt, eller må jeg bare flytte kochinene med det samme?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Ok, men da forsøker vi :) De får ikke tak i hverandre heldigvis, Kochinparet er solgt, å blir hentet nå på vårparten en gang, så da ordner det seg jo heldigvis :) Viss hanene fått tak i hverandre, hadde de tatt knekken på hverandre da? Eller setter de kun rang som hønene?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hane kamp er ingen spøk, her gjeld den sterkaste sin rett om hønene. Om det går så langt at den eine vert drept er vanskelig å spå, muligheita er der sjølvsagt..som oftast gir den svakaste seg før det skjer..men her er ingen regel :) Så lenge denne hanen din er aldeles krakilsk hadde eg ikkje satt dei sammen iallefall, spilt blod og store skader er lite greit.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir aldri satt sammen, vil ikke skade noen av de, ene er solgt, og den andre er min eneste avlshane, så er sikret ekstra så de ikke skal treffes på noen måte, å de er ute på skift, frem til hønsehuset er ferdig.


Ville bare høre hvordan det virket, om det skulle skjedd, da jeg er nybegynner, men hvordan gjør folk når de har flere haner sammen med flokken sin da? hvordan går de fint sammen? må de vokse opp sammen med flokken for å bli godtatt?


 


Viss jeg må skifte hane senere, for å få nytt blod feks,  kan det kun gjøres ved å fjerne den gamle hanen? Har lest at de "naturlig" har en flokk på opptil maks 25.30 stk, å da med et par haner i hver flokk, en er sjef, mens han er sammen med de hønene som har høyest rang, å de andre hanene får de hønene med lavest rang?


er det tilfelle?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er om ein ny hane vert født inn i flokken, på denne måten lettar integreringa. Korleis det vert om du kjøper ein voksen hane og sett inn i flokken er vanskelig å seie, det kan gå bra eller verte slik eg skriv i innlegget over, men høns er like individuelle som oss mennesker og har kvar si personlighet. Sjefen i flokken har heilt klart sine favoritter, medan dei andre hanane ofte stjel seg til eit nypp når kjangsen byr seg :P 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det, jeg syns det er de rareste tingene vi plutselig lurer på, å det er sikkert spørsmål som gjentar seg fra nybegynnerer også, så er nok mange som har svart på de flere ganger, men setter stor pris på at dere erfarne gidder det likevel :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...