Jump to content
Sign in to follow this  
Budeia

Avbefaling av vannautomat

Recommended Posts

Jg er SÅ irritert på den automaten min. Jeg kjøpte denne på landsutstillingen i høst: http://www.djohansenhusdyrutstyr.no/utstyr-til-fjaerfe/utstyr-til-vann/vannautomat-30-liter-m-ben

Og tenkte at denne var super, nå slipper jeg å fylle vann hver dag. Jeg fikk tips om at den måtte fylles helt full når den ble fylt opp, ellers ville den lekke.

Problemet er at jeg har ikke vannslange eller kran ute. Jeg bærer upraktisk nok vann fra kjøkkenet. Åpningen man fyller i er bitteliten, så det blir klin. Så prosedyren blir som følger:

Bære automaten ut fra hønserommet (klok av skade...) hente tre bøtter vann. Stenge ventilen i bunnen, sette på hjemmelaget trakt, og helle langsomt for ikke å kline for mye, vann i automaten. Imens renner det tvers gjennom og ut av ventilen, selv om denne står i lukket posisjon. Så man må prøve å være rask. Som regel blir den ikke full av tre bøtter, fordi noe renner ut og noe klines ut. Jeg må derfor løpe inn og hente mer. Og så, når den nærmer seg full, må jeg stå klar med lokket og bråskru på før det renner ut så den ikke er heeelt full.

Og så skal man da bære denne nå 30 kilo tunge greia, med et lite ubehagelig håndtak, inn til hønene. Det er et sabla styr. Noen som har automaten og har bedre triks? Ikke kjøp denne med mindre du har vannslange, tenker nå jeg.

Gruer meg til hver gang den er tom jeg nå. Men den varer noen dager, da. :grin:  De første gangene endte jeg jo opp med å måtte bytte underlaget i hønsehuset og, siden så mye vann rant ut under påfyllingen...

Har en lignende automat, men stengeventilen er ei kule. Den har røket. Når jeg skal fylle den med vannslange, tar jeg den ene fingeren og stenger for hullet i bunnen og når det er fult skrur jeg på lokket på toppen før jeg fjerner fingeren.

Når jeg fyller uten slange så tar jeg ei eller to vanlige vannkanner jeg brukker til å vanne i hagen med og samme prosedyre, fingeren stenger for utløpshullet, jeg heller så kanna opp i automaten, skrur på lokket og tar bort fingeren.

Automaten trenger ikke å fylles full, jeg kan godt kun fylle på kun 2 liter om jeg ønsker det. Det som er viktig er å tette hullet der vannet kommer ut mens man fyller og ikke slippe opp før lokket er godt skrudd på. Jeg bruker fingrene som propp men det går sikkert an å bruke en kork eller en anen type plugg

Jeg bruker denne stort sett bare vår, sommer og høst, jeg kan ikke si annet enn at jeg er veldig fornøyd.

Eg har en 8-liters fra FK. Tenker litt på at det ikke alltid er så lurt å ha store automater. De skal jo vaskes og skiftes hver dag. Jeg har 2 som jeg skifter på hver dag nå vinterstid. Når det fryser står det en klar til å settes inn. De er så lette så de kan henges i taket. Kan bære de med langfingeren :)

Eg har den mindre versjonen (5 liter?) og den er genial. Elsker denne automaten! Den går an å henge opp, enkel å fylle på, god å bære.. Det einaste som kunne gjort den enda meir perfekt var om den hadde bein :)

Fikk god lyst på den store din, Budeia, men da til utendørs bruk i sommerhalvåret.

Vinterstid er det jo greit med noe som er mindre, lett håndterlig og raskt å avise. Av de jeg har synes jeg disse er veldig greie;

http://www.djohansenhusdyrutstyr.no/vannautomat-4-liter-m-stillbare-ben

Den har ben og du får også forankret den i taket, så de ikke velter den. Når jeg bytter setter jeg den frosne i en bøtte med lunkent vann, og den er raskt klar til vask og påfyll igjen! :)

• Upvote 1

Fikk god lyst på den store din, Budeia, men da til utendørs bruk i sommerhalvåret.

Vinterstid er det jo greit med noe som er mindre, lett håndterlig og raskt å avise. Av de jeg har synes jeg disse er veldig greie;

http://www.djohansenhusdyrutstyr.no/vannautomat-4-liter-m-stillbare-ben

Den har ben og du får også forankret den i taket, så de ikke velter den. Når jeg bytter setter jeg den frosne i en bøtte med lunkent vann, og den er raskt klar til vask og påfyll igjen! :)

jeg har montert en maursyre dunk på 22 liter på veggen har satt på slange på den ned til ett automatiskdrikkekar slik de bruker i fjøsene å er kjempefornøyd med det,alt annet drikkeautomater beregnet for høns har jeg fjernet for godt og solgt det jeg savner ikke noe av det heller

Jg er SÅ irritert på den automaten min. Jeg kjøpte denne på landsutstillingen i høst: http://www.djohansenhusdyrutstyr.no/utstyr-til-fjaerfe/utstyr-til-vann/vannautomat-30-liter-m-ben

Og tenkte at denne var super, nå slipper jeg å fylle vann hver dag. Jeg fikk tips om at den måtte fylles helt full når den ble fylt opp, ellers ville den lekke.

Problemet er at jeg har ikke vannslange eller kran ute. Jeg bærer upraktisk nok vann fra kjøkkenet. Åpningen man fyller i er bitteliten, så det blir klin. Så prosedyren blir som følger:

Bære automaten ut fra hønserommet (klok av skade...) hente tre bøtter vann. Stenge ventilen i bunnen, sette på hjemmelaget trakt, og helle langsomt for ikke å kline for mye, vann i automaten. Imens renner det tvers gjennom og ut av ventilen, selv om denne står i lukket posisjon. Så man må prøve å være rask. Som regel blir den ikke full av tre bøtter, fordi noe renner ut og noe klines ut. Jeg må derfor løpe inn og hente mer. Og så, når den nærmer seg full, må jeg stå klar med lokket og bråskru på før det renner ut så den ikke er heeelt full.

Og så skal man da bære denne nå 30 kilo tunge greia, med et lite ubehagelig håndtak, inn til hønene. Det er et sabla styr. Noen som har automaten og har bedre triks? Ikke kjøp denne med mindre du har vannslange, tenker nå jeg.

Gruer meg til hver gang den er tom jeg nå. Men den varer noen dager, da. :grin:  De første gangene endte jeg jo opp med å måtte bytte underlaget i hønsehuset og, siden så mye vann rant ut under påfyllingen.

Gruer meg til hver gang den er tom jeg nå. Men den varer noen dager, da. :grin:  De første gangene endte jeg jo opp med å måtte bytte underlaget i hønsehuset og, siden så mye vann rant ut under påfyllingen.

hei ja jeg har hatt en slik vann automat jeg også og akkurat samma problemet som deg ,så jeg kasta den på hue ut av mitt hønsehus skjønner ikke at de kan selge slikt søppel som ikke fungerer skikkelig nå har jeg en maursyredunk på 22 liter montert på veggen med en slange ned til ett automatisk drikkekar slik de bruker i fjøsene ,og så har jeg kjøpt meg en tralle så jeg kan trille den  tunge dunken med vannet i  ned til hønsa uten å slite ut armen så det anbefaler jeg virkelig :dans:  :smiley:

skal lage meg et nytt drikke system jeg å med slike kopper  skal ha en 100 liters dunk. stående på låven  med slanger ned til hønse rommet

:)

men denne plana kan jo bare gjøres om sommeren da :)

Dokke som har sånne drikkesystem: korleis gjer dokke det på vinteren? Eg har et no som er beinfrose!

nei min vanningsmetode bruker jeg hele året både sommer og vinter om vinteren går det kjempefint det fryser ikke her hos meg ihverfal selv om det er 35 minus ute så ligger det på rundt 6-7 pluss inne det er den beste vanningsmetoden jeg har ihverfall men så har jeg ett skikkelig dobbeltisolert hønsehus da men jeg bemerker at min 22 liters vann dunk er montert inne i hønsehuset og ikke på utsiden skal prøve og sette inn et bilde av dette systemet hvis jeg får det til

Jeg også har to av disse i det ene hønehuset.... http://gamebird.no/produkt/vannforautomater/vannautomater/vannautomat-85-l

men i den mindre varianten....Men de lekker så ikke fornøyd!! Nå må de stå oppi to store blomsterpotteskåler og helt ypperlig er det ikke...

Har en 10 liter i brahmahuset, men det er en slik du må skru av bunnen på, fylle dunken, sette på bunnen også snu hele etterpå, mye søl...

Har ikke noe problem med at vannet fryser så kan ha litt størrelse på tanken, men syns vannet " surner" fort i disse plasttankene. Bruker litt epleeddik i vannet pluss hvitløk, det hjelper men blir fort udelikat! Noen flere gode råd?

Nå får de jo friskt hver dag da jeg har så små vanntanker, men tenkte kjøpe litt større type så jeg slipper løpe med vann hver dag...annenhver dag får være greit :)

Har også prøvd noen forskjellige vann automater fra både Gambird og felleskjøpet, + div drikkekopper og nippler.

Siden jeg har en del bur og binger til alle mine fjærkre, lagde jeg et system med drikkekopper "Rodari kopp" der jeg hadde en dunke på ca 25liter som jeg plasserte så høyt jeg kunne i rommet, for at alle drikkekar skulle fylle seg. Dette var en fin løsning jeg var fornøyd med lenge. Men siden jeg har fått innlagt vann i fjøset nå, ville jeg ha hel automatisk vann system. Har nå fått satt opp en flotørkasse tett opp til taket,som er koblet opp til hovedvannet. Dette er jeg kjempe fornøyd med og vil anbefalle det til alle som har mulighet til å gjøre det. Nå er det bare å skylle drikkekoppene når det trengs og jeg trenger ikke tenke på at det er noen som går tomme for vann. Blir også mere tid til å dulle med hønene, og greiere når man reiser bort og andre må se til fjærkrea.

Har som dere skjønner ikke problem med kulla, isolert fjøs. Har ca 100 høner som går i en stor bås der jeg ikke skoffer ut møkka på vinteren, bare legger på ny flis, hønene blander gammel og ny flis som igjen gjør at det blir varmegang i det. Husker ikke hva det heter :smiley: . Bytter flis stort sett bare vår og høst. Blir det mye gris på gulvet skifter jeg det så klart. Dette gjør at det holder seg varmt nok for hønene ca +10grader.

Har ikke på noe varme i fjøset på ca 80 m2 men holder seg på ca +10grader nå som det har vært mellom -10 til -23.

Min konklusjon med div vannautomater:

Drikkeautomater  - Bør vaskes vær dag og bytte vann, blir mye jobb vis man har mange avdelinger.

Drikkenippler       - Lager mye gris da det drypper fra dem ned på gulvet

Div drikkekar jeg har prøvd  - vannet renner over vis det er for stort trykk, har prøvd en del forskjellige

Rodari kopp fra D. Johansen - De beste koppene jeg har funnet, lette å gjøre reine, vannet renner heller ikke over, da tyngden på vannet som kommer i koppen stopper vanntilførselen til hønene drikker og koppen blir lettere som da fyller seg igjen. Også veldig lett og sette opp i et vannsystem da det er to vanninntak på de.