Gå til innhold

hvorfor gjør høna dette? og må jeg kaste eggene?


lotta

Anbefalte innlegg

håper noenkan hjelpe meg litt for jeg er ganskeså grønnpå dette med ruging.... har noen høner,nærmere bestemt to favreller-høner, 6 dverg kockin og to andre som vi bare kaller skvækene......for vi aner ikke hva det er og de sriker som en skaufugl og flyr i vei.... nok om det. den ene dk høna la seg klukk på et enslig egg . så flytta ho seg etter ei uke og hadde plutselig 3 egg under seg i ei ny rugekasse. det ene egget ho gikk av- er det fordi det var tomt? jeg kastet det for tenkte at det ikke gikk ann å ete det da ho hadde ligget på det. så i dag da jeg kom ut hadde ho flytta seg igjen men ho hadde tatt med seg det ene egget tydeligvis, for nå lå det 2 egg igjen der ho lå i går mens ho lå bare på ett igjen. jeg kastet disse 2 eggene også.......


 


så nå ligger ho der på dette ene egget da. dette er ei god rugehøne og ho fikk kyllinger i høst også.


 


håper noen kan svare meg på hva som skjer med ho. skal vi ta vekk eggene under ho når ho holder på sånn?


må egg som er ligget på noen dager evt 1 uke kastes?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Egg som har blity ruget på i 3 dager er uspiselige.

Men vill råde deg til og stenge noen redekasser og heller merke dei egga hun kan få ruge på og plukke alle nylagte egg hver dag.

Ellers er det og avklukke henne eller prøve og flytte henne til eit eget rom mulighetene dine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig mye enig i det du skriver andvor ;)
Men at befrukta egg som har blitt ruget på i 3 dager trenger ikke å være uspiselig.
I familien vår så spiser vi egg som har blitt ruget på til og med 5 dager. Kommer jo helt an på om en vil spise et lite foster som har begynt å utvikle seg.
Smak og behag sier jeg bare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar hvertfall. de andre hønene legger igrunn egg der det passer, og ho som ruger ligger på plass hele tia. ho kommer ikke ut om ho får mais eller noe. sånn gjorde ho ikke da ho ruget i sommer ogs høst heller- ho lå der hele tia. kun helt på slutten kom ho ut for å ete. føler igrunn ikke for å ete egg med foster i så da får de heller gå i søpla uansett om de bare er ruget en dag eller ei uke


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig mye enig i det du skriver andvor ;)

Men at befrukta egg som har blitt ruget på i 3 dager trenger ikke å være uspiselig.

I familien vår så spiser vi egg som har blitt ruget på til og med 5 dager. Kommer jo helt an på om en vil spise et lite foster som har begynt å utvikle seg.

Smak og behag sier jeg bare ;)

Mener du seriøst at dere spiser egg med foster?!? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I enkelte land er egg med foster ei delikatesse, anar ikkje når dei tek egga men det er tydelig godt utvikla foster dei et. Desse egga MÅ tilberedast med det samme i så fall. Eg kan ikkje tenkje meg å sete slikt ialle fall! :P


 


Lotta, det er tydelig at denne høna er i ferd med å klukke. Vil du at ho skal det er det berre å la henne styre på, men plukk egga kvar dag og samle opp eit antall. No når det er kaldt eg 6 av hennar eigne egg passe, vikitg at ho klarar å varme alle. Av større egg må ho få ferre. Det kan vere lurt å lege narre egg under henne og gi henne alle egga du har samla samtidig, slik det vert lik klekke dag på egga samtidig. Alternativet er å avklukke henne, men eg har på følelsen av at denne vil legge seg att etter kort tid, fordi ho styrar og ordnar. Hoharr tydeligvis vanskelig for å velge reirplass. Kanskje du har eit par rugekasser du kan sette inn, gjerne lause, slik du kan flytte heile kassa i eit bur når ho virkeleg har betemt seg.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du kjenner nokon som har høns i der du bur? Det går fint å ta ein snartur i bil og hente ruge egg, slik du får fleire kyllingar

har ikke tenkt å ha fler kyllinger akkurat nå for blir litt lite plass til de tror jeg så derfor gjør det ikke noe at det bare er ett egg- tenkte bare at for høna er det jo bortkasta for sjansen for at det er noe i det ene er vel liten. tror hanen gjør en dårlig jobb for det er få¨av eggene det er kylling i, men det blir nå nok likevel. i høst lå den ene på 10 egg og det var kun kylling i 4 av de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...