Gå til innhold

Liten redd kanin.... :(


Zofia

Anbefalte innlegg

Som dyrevenner vil jo jo at alle dyr skal ha det bra, men har litt dårlig samvittighet. Har en kanin på ca +- 2 år. Reddet den fra en sikker død ved et hønsekjøp. Grunnet sykdom, graviditet og interesse får ikke denne den kosen han fortjener. Han får mat, vann og har det rent og pent, men ikke så masse kos. Den er veldig redd, men og veldig snill når jeg steller han. Men har nå besluttet at jeg ikke kan ha den lenger.

Kan den bli tam/uredd igjen, eller er den beste veien å gå at den faktisk får ende sine dager? Syns jo han fortjener å få kos, spørsmålet er jo om det er noen som vil ha en redd kanin??? Kan han "omvendes"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Så bra du tok den til deg!! Bruk masse tid på han, mat er ein god innfallsvinkel på alle dyr. Små god bitar ofte og gjerne rett frå handa gjer det slik at du bygger tillit. Tid er ein avgjerande faktor, er du tålmodig vil han til slutt stole på deg. Lykke til :D


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kanin får heller ikke så mye kos, bare litt stryk på ryggen dersom den vil ha når jeg mater den. Er litt "rampete" og har kaninen i samme bur som 4 jærhøns. Det liker den veldig godt, den er trygg og virker glad.. Den er dessuten mellom 5 og 6 år gammel, har ikke hatt kaniner som har levd så lenge før, men den er frisk og rask :) Har jo selskap av hønene og det tror jeg hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det ikke er et alternativ å beholde kanina selv er det (etter min mening) bedre å la den slippe enn å bli kastet rundt i enda flere hjem!


 


At kaniner er redde kan skyldes forskjellig. Kaniner kjøpt på dyrebutikk f.eks, blir tatt fra mødrene sine, ofte også skilt fra søsknene sine ved 4 ukers alder og solgt til barnefamilier der det er et voldsomt "kjør" i starten. Selvsagt ødelegger dette psyken på kanina! I tillegg blir barnehåndterte kaniner ofte mistet i bakken og kan knekke et ribbein el.lign. Dette ses ikke på utsida, men kanina vil trekke seg unna og i verste fall vise aggresjon for å slippe å bli håndtert.  


Å sitte isolert i et bur uten hverken å se eller lukte andre kaniner er heller ikke noe verdig liv (beklager min ærlighet).


 


Husk at kaniner normalt er nysgjerrige og sosiale om de får bo lenge nok sammen med mor/søsken og blir behandlet riktig. Om du nå vurderer å gi bort kanina i stedet for å avlive så tenk nøye gjennom om dette er et alternativ fordi det er det beste for kanina - eller for deg?


 


Dersom du bestemmer deg for å beholde ham, så skaff en venninne til ham. Ikke ukastrert hann og hunn i samme bur selvsagt :wink:


 


Lykke til uansett valg.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dersom det ikke er et alternativ å beholde kanina selv er det (etter min mening) bedre å la den slippe enn å bli kastet rundt i enda flere hjem!

 

Må si meg enig i dette.

 

Selv driver jeg kaninoppdrett, og har sett mang en forskjellig oppførsel hos kaniner. 

 

At kaninen er redd, kan rett og slett være noe så enkelt som arv fra mor.

Akkurat som aggresivitet og godt gemytt.

 

Det er stor forskjell på kaniner, og mange har lett for å sammenligne dem med andre kjæledyr som f.eks hund og katt.

Men det er ikke en selvfølge at en kanin alltid er kosete. De er veldig forskjellige.

Når jeg får kaniner som er vettaskremte, lar jeg de få slippe. Noe som er mere humant enn å la kaninen gå rundt å være nervøs og skremt.

Noen kan "temmes", mens andre er naturlig redde. Ikke så rart kanskje, da kaniner er byttedyr.

 

 

Dersom du bestemmer deg for å beholde ham, så skaff en venninne til ham. Ikke ukastrert hann og hunn i samme bur selvsagt

 

Dette kan være en god ide, men samtidig kan det få katastofale følger.

Hvis du velger dette, må de vennes på hverandre og under oppsyn.

 

Når kaniner går i strupen på hverandre, så er det ikke et vakkert syn!

OBS! For all del, IKKE sett inn en annen HANN!

 

Du kan jo prøve å temme den, men å temme nervøse kaniner, kan være ganske vanskelig og noen ganger nytteløst.

 

Håper du finner en løsning du synes er grei for kaninen.

 

Lykke til. :smiley:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan være en god ide, men samtidig kan det få katastofale følger.

Hvis du velger dette, må de vennes på hverandre og under oppsyn.

 

Når kaniner går i strupen på hverandre, så er det ikke et vakkert syn!

OBS! For all del, IKKE sett inn en annen HANN!

Helt enig :) Jeg mener ikke at man skal sette sammen to kaniner i et lite bur.

Om forholdene legges til rette kan kaniner bo sammen, men om man har begrenset plass vil den beste løsningen ofte være at de får hvert sitt bur og kan bo vegg i vegg med netting mellom (men ikke to hanner om man velger denne løsningen heller).

 

Hvordan gikk det med den redde kanina her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lille redde kaninen fikk ende sine dager for en tid siden. Hadde rett og slett ikke samvittighet til å sende den vekk til noen andre når jeg visste han var redd. Tenk å gi den vekk til en håpefull jente som ville ha en kosekanin, men som så ble ståendes aleina i et bur igjen. Det ble mangen tårer, men samtidig ble det lettere i hjertet mitt. Håper dere skjønner! Det er bedre å vite skjebnen av og til....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...