Gå til innhold

Syk and?


maykj@online.no

Anbefalte innlegg

Da jeg kom ut til endene i dag så jeg at den ene moskusanden virket litt pjusk, hun hadde skitt oppå halen, og virket frossen. Jeg har sett at andrikken er litt etter henne, og har tenkt at de begynner å bli kjønnsmodne. De er født i sommer. Men i dag ser jeg også at den andre anden er etter henne og "hakker"/ napper litt. Hun har ikke fått noe sår, og har ikke mistet fjær. Men i dag virker hun altså ikke bra..


 


Endene har et uisolert hus som står litt opp fra bakken, med mye høy, tilgang på mat hele døgnet, og setter ut stor balje med vann to ganger om dagen. De er ute på dagtid, men kan gå inn når de vil, og jeg stenger dem inne om natten. De har god plass i huset.


 


Nå har jeg tatt henne inn på badet, og ser at hun spiser og drikker, men kanskje ikke så mye. Hun beveger seg også som normalt, så jeg tror ikke noe er brukket/ skadet, men hun er mer i ro.


 


Noen som har forslag til hva dette kan skyldes, og event hva jeg kan gjøre??


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Jeg har dessverre ingen teori om hva som feiler henne, OM hun feiler noe. Det trenger jo ikke være tilfelle.
Men tror det er bra du har tatt henne inn. Da har du mer kontroll over henne og kan undersøke henne og følge med. Godt tegn at hun spiser og drikker litt.
Høres ut som endene har veldig gode forhold og moskusender tåler kulda bra.
Kanskje hun har blitt litt utstøtt/plaget av flokken, og er preget av det? Det hender fra tid til annen her også, men det går stort sett over og ting blir som normalt igjen.

God bedring til anda og lykke til. Håper hun er frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vere ein ide å sjekke kro og kloakk, forstoppa kro og leggenød kan forekomme hos ender også :)

 

Kroen har jeg sjekket, men hvordan sjekker jeg om det sitter fast et egg? Jeg har forsøkt å kjenne etter, men kan ikke se eller kjenne noe. Vil egget ligge såpass langt ute at det ikke er noen tvil?

Forøvrig virker hun mye bedre i dag, så vanskelig å vite..

 

Jeg får vente litt, og la henne være inne noen dager, så jeg får fulgt med litt. Til uken skal det bli mildere, så da kan hun kanskje komme ut litt igjen da.

 

Kan hun ha blitt forfrosset? Hun var isete på vingene da jeg tok henne inn i går. Ingen av de andre virker det minste plaget av kulden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er leggenød vil du kjenne det ja, egget ligg som oftast ytterst i kloakken. Det er trulig at ho har vorte satt ut av kulde i tillegg til ein overivrig andrikk, eg let ikkje mine ender bade når det er minusgrader. Dei klarar seg godt med å skylle auger og nebb 2 g daglig.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine moskuser har vann i en balje med lokk som jeg skar hull i til hodet. Den står inne i huset deres, med varmelampe over og sagflis under/ rundt. 


Det er bra. De får vann hele døgnet. Det blir ikke farlig vått noe sted. Jeg behøver ikke bekymre meg, men kan rense karet en gang i blant og ellers bare fylle på. 


Maten henger ute under et tak, så de må gå litt fram og tilbake mellom vann og mat, og da får de "noe å gjøre" også. 


 


Godt at hun kommer seg. Man vil jo ikke at de skal lide.


:-) 


Hilsen mettemor.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg satt jo andemor ut til de andre endene da mildværet kom her hos oss. Alt virket såre vel, hun var i fin form, og jeg har ikke sett at de andre plager henne lenger. Andrikken er ikke mer etter henne enn de andre. Men så til problemet:


 


Vi fikk endel kuldegrader igjen, ned mot 12- 13 kuldegrader noen dager, og ligger nå på ca 8 kuldegr om morgenen. Men det har vært vindstille og sol. I går oppdaget jeg da at denne anden virker pjusk igjen, sitter inni huset for seg selv, virker forfrossen, usikkert om hun spiser og drikker- jeg har mat inne, men vann ute for å unngå søl. Som nevnt tidligere har de et uisolert hus, der jeg legger inn høy hver dag, samt utegård der jeg også legger tørt høy jevnlig. Jeg har byttet ut badebaljen med en mindre bøtte som de ikke kan svømme i, men kan dukke hodet samt drikke. De andre endene er i god form, aktive, spiser og drikker.


 


Jeg har nå satt henne inn i fyrrommet vårt der hun også var sist (etter en stund orket jeg ikke lukten fra badet:-((). Her er det ca 28- 30 grader, hun har høy, vann og mat. Og hva skjer? I løpet av natten ser hun superpigg ut! Spiser masse, søler med vann, kommer "logrende" mot meg for å se om jeg har med noe godt!!


 


Er hun rett og slett et skjørt eksemplar av rasen, som liker seg best i varmen? Noen som har opplevd noe liknende??


Må jeg rett og slett belage meg på at hun må være inne om vinteren, eller er dette noe hun kan vokse av seg, når hun blir eldre (klekket våren -12)?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har hatt et par moskuser med samme oppførsel i vinter, han ene fikk spesialbehandling i et stort hundebur med masse halm og godt skjult for vær og vind. begge disse er og fra i fjor forsommer. moskuser har jo ikke så godt utviklet "fettpose" som de smører fjæra sine med, av erfaring kan de virke som om spesielt ungdyra sliter litt med å stelle seg skikkelig for å få en fjærdrakt som tåler kulda godt. har ikke hatt noen som har frosset ihjel, men som sagt så stelte vi litt ekstra med to av de i vinter. fjæra var rett og slett frosne, da er det jo nærmest umulig å holde varmen. kulda i seg selv skal ikke være noe problem, men om fjæra blir våte og det fryser så sliter de litt. de eldre dyra hoppet jo rett uti dammen og badet når vi slo høl i isen, uten problemer med frosne fjær.


tror nok du kan regne med at det kommer seg når hun blir et år eldre ja. disse fuglene er hardføre! 


du vil nok se det i løpet av sommeren om hun evner og stelle seg. dersom hun støtt er rufsete i fjæra så kan det jo hende at hun ikke er flink nok, eller at hun ikke har godt nok utviklet "fettpose" (vet ikke hva den heter, den de henter fett fra over stjerten?)


lykke til hvertfall!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar bente79. Jeg får håpe hun vokser dette av seg, da:-))


 


Nå har jeg satt henne ut til de andre igjen. Det er mildt ute nå, så jeg håper det går bra (inntil kulden event kommer igjen!)


 


Men...


 


Jeg synes ikke andrikken oppfører seg noe fint! Han har begynt å nappe i damene, kan ikke se at han forsøker å parre seg, men biter dem i fjærene, spesielt hodet/ nakke. Det ser dessuten ut som om han er spesielt etter ømfintlige andemor. Hva feiler det ham? Er det opptakten til parring? Virker ikke så veldig romantisk- er han et brutalt eksemplar av hankjønnet?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan love deg at det er svært lite romantisk med andeparring. hannen driter i ka hun vil og syns, og han kan fint finne på å nesten-drukne henne om de parrer seg i vann. mest sannsynlig er du vitne til en ufin opptakt til parringen, om han er ung så driver han vel bare å finner ut av det.


når det først er overstått, så bruser hun i fjøra og rister på stjerten, og fortsetter som før. det blir svært så søte unger av det, i det minste ;)


de kan vente seg mye mas fra den herren utover sesongen, så du får bare snu deg vekk om du syns det ser ille ut for andemor.


bare ikke prøv å skille de, han har "mothaker" på utsyret, så det kan nok gjøre vondt for henne :(


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg fikk beskjed av oppdretteren til mine moskuser at hvis det var kaldere enn -10 så skulle de ikke ut. Jeg så selv at mine frøs veldig fra rundt -8 så høres ut som det er snakk om forfrossing. Ang. andrikken så er det sånn mine parrer. Holder ho nede ved å bite ho i nakken og hodet, men fordi ho er en "lettvekter" så flyr ho opp i høyden hvis ho synes det er nok eller blir for mye mas.. For andrikken er for tung til at han kommer så pass lett opp og i høyden :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...