Gå til innhold

Prisilla

Anbefalte innlegg

avem

Herlighet kor flink du er Gåseby!! Kva maling brukar du? Selger du desse egga eller? 


Siss, fastelavens ris pynta med egne fjær var ein kjempefin ide, det har eg ikkje tenkt på i det heile tatt.


Eg pleier å farge egg i vannbad farga med div grønnsaker og bær, gir kjempefin effekt på egga. 


 


i37472289._szw530h275_.jpg


 


Krakelerte egg er også kjempe tøft på frokostbordet 


 


148210_417659088306627_2133929995_n.jpg


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både vannfarger og hobbymaling fra Panduro...noen egg har jeg brukt skall fra rødløk og kokt etterpå ..eller silkepapir rundt og kokt de .... det kan også brukes perlemormaling....bare å bruke fantasien.. Har ikke solgt eggene jeg maler...blir mest gitt bort :-)

post-304-18594_thumb.jpg

post-304-3681_thumb.jpg

post-304-16376_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt både vannfarger og hobbymaling fra Panduro...noen egg har jeg brukt skall fra rødløk og kokt etterpå ..eller silkepapir rundt og kokt de .... det kan også brukes perlemormaling....bare å bruke fantasien.. Har ikke solgt eggene jeg maler...blir mest gitt bort :-)

 

Så utrolig flotte egg! Og så fint med så mange i samme farvenyanse:-)) Jeg ble litt inspirert til å prøve, men det er vel fryktelig vanskelig??? Mener du at du koker eggeskallet etter at du har blåst ut innholdet? Hvor lenge da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ikkje vanskelig, du kan koke egga  eller eller la dei ligge i kald lake , med eller uten innhold

 

Dypp egget i eddikk og vannbad før du fargar, då sit fargen bedre. 

Porane i eggeskalet vil trekkje til seg farge,  kvite egg egnar seg best.


Kok opp vatn og velg ingridiens, mengde kjem ann på kor sterk farge du vil ha. La det heile koke i 20 minutt før du legg egga i.

Du kan legge egga i avkjølt veske eller du kan koke egga i fargen.

 


 


Røbetsaft gir rød/lilla farge.

Spinatblad, gras og nesler gir grøn farge.

Gulrot blad gir gul/grøn farge.

Løk, gurkemeie og safran gir gul farge .                                         

Rødløk gir jupt raude/brune egg.

Kaffi, te, einebær og chili pulver gir jup brun farge.

Blåbær, hyllebær, bjørnebær og blå druer gir blå/lilla farge.

Tyttebær og frosne bringebær gir rød/rosa farge.

Nyper gir rød farge.

 

 

Dyppar du egget i vegetabilsk olje til slutt, vil egget få ein fin glans.

 

 

Om du ønsker mønster på egga kan du surre hyssing rundt egga, då vert det lyse striper.

OBS: Pass på å ikkje stramme hyssingen stramt, da kan egga knuse.

Du kan også pakke inn egg i løkskal, spinatblad osv då vil egget få nyansar i fargen.

(Kondittor farge kan også nyttast).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...