Jump to content

Recommended Posts

Når jeg skulle ut og hente egg i dag lå den ene jærhøna på noen egg. Når hun så at jeg tok ut et egg fra den andre rugekassa, gjemte hun to egg som lå ved siden av henne under seg. Nå flere timer senere ligger hun fortsatt på eggene. Denne oppførselen er ny i mitt hønsehus. Ikke er det noen hane der heller, så det blir ikke noen kyllinger av de eggene hun ligger på. Hvor lenge må ei høne ligge før hun ligger klukk? (Sikkert teit spørsmål, men jeg lurer...) Og hva skal jeg i så fall gjøre da? Hmmmm.....

Ingen spørsmål er teit eller dumme VerGul :D Rasa jærhøns har mista evna til å ruge ut eigne avkoim, men er du heldig har du ei høne som faktisk er i stand til det. Ei høne er klukk til kyllingar vert klekte eller til ho vert avklukka. Å vere klukk i vekesvis utan resultat er ikkje bra fordi høner i denne perioda ikkje et som normalt og med dette vil dei tape vekt. Om du ikkje vil skaffe deg befrukta egg bør du få henne av egga og stenge av kassa slik ho ikkje får legge seg att..om ikkje det går kan du sette henne i eit eget bur utan høy men med mat og vatn, enkelte er gjenstridige og vil ruge i slik tilfeller bør ein gi befrukta egg. Håpar dette var oppklarande. :)

Hei, og takk for svar. Var inne med vann og mat igjen i dag. Hadde latt hønsene tømme forautomaten for å få ut litt bøss. Tuppa lå fortsatt i verpekassa med mange egg under seg. Hun kom ned og fikk mat og vann, før hun la seg igjen, og dyttet alle eggene inn under seg. Så nå lurer jeg litt på om jeg skulle prøvd å få tak i noen rugeegg? Bor ikke så langt unna Genbanken. Hva tror du? Dette er mitt første år med høns, fikk de første i mai i fjor.

Er det noen spesiell grunn til det? Jeg bor i Gardemoen-området. Har prøvd å se litt på nettet, men det virker ikke som det er så mange som har rugeegg nå. Er redd for at de vil fryse i posten, pluss at det tar tid. For høna bør vel ikke ligge for lenge? Er det ikke ganske slitsomt for høna å være klukk?

Slitsomt er vel ikkje rette ordet men i og med at høna spis mindre når den er klukk vil den tape vekt, så over tid er det ikkje bra. Men ei lita stund går nok.

Legg ved nokre linkar ove klubbane til NRRF http://www.fuglepraten.no/index.php?/forum/78-norsk-rasefj%C3%A6rfeforbund/ og kvar (enkelte av) medlemane bur http://www.fuglepraten.no/index.php?/forum/96-hvor-bor-medlemmene/ kanskje du finn nokon her. Eg har levert egg på Felleskjøpet og avtalt henting der, ein treng ikkje alltid sende egg i post.

• 3 weeks later...

Hei Fint innlegg, og synes det er så gøy å lese innlegg her. Jeg har DK. høner og ei hane. De er befruktet, Så om du ønsker har da jeg noen å avse Til deg. Det er ingen sykdom eller sykdom hos meg så trykt å godt. Har dessverre ikke fått frem noen kull selv ennå. Men har ei høne som ligger nå. Jeg har selv tenkt å annskaffe meg Jærhøns. men ikke før til våren. Ta kontakt om du ønsker :-)