Jump to content
Sign in to follow this  
bente79

ørn+moskus+kråke

Recommended Posts

vi har alltid prøvd å jage vekk kråkene som har forsynt seg av fuglematen og holdt et svare leven tidlig på morran. og hvert år har vi mistet mange ender og høns til ørna og hauken. men i fjor vår ramlet en kråkeunge ned fra redet og landet rett i hønsegården, blandt irriterte høner og sultne katter.

vi tok vare på den, ungene gravde makk og samlet innsekter til den, og den ble riktig så tam. de voksne kråkene lærte seg altså at mennesker ikke er farlige likevel, og tok seg godt til rette i matfatet til både fuglene, kaninene, hundene, kattene... utrolig irriterende, masete, og dyrt i lengden, men ikke en eneste fugl mistet vi til rovfuglene i fjor.

kråkene sa takk for maten ved å jage vekk alt av ørn og hauk som har prøvd seg, så nå krysser vi fingrer for at de hjelper oss i år og :)

så til alle dere som er plaget av rovfugler; sleng litt mat til kråkene, så har dere litt ekstra hjelp!!

godt poeng, det har vi ikke tenkt så allverdens på :)

det er et par som lagde seg rede i grana over andegården. til nå har det bare vært de to + fem unger som har holdt til her. virker som kråker har ganske stort territorie? gubben skyter litt kråker et stykke herfra, så tviler på det vil bli for mye av de. har kun ender og gjess, vet ikke om de er like mottagelige for sykdommer som høns er? foreløpig har vi ikke hatt noen form for sykdommer på de.

har ca 4 mål som fuglene går fritt på, kan ikke ha nett over hele hagen. ørna spiser ikke etter klokken, så her har det vært uhell både seint og tidlig. til og med når vi satt i hagen og så på :(  mistet over tyve fugler til rovfugl siste fire år, mot ingen i fjor. så ja takk til en moderat kråkegjeng her, så lenge 4 ørnepar hekker i nærheten :cry:

Hvordan kan kråker holde ørn/hauk borte?

Vil tro de er på toppen av næringskjeden i dette sammenhenget? kanskje det er noe jeg ikke har fått med meg? :P

Kråkefuglar er smarte. Kan eg tenke med ørna får seg ein real omgang sinte nebb og klør når kråkefuglane kjem i samla flokk. 

ja, kråkene flyr sammen etter ørna og plager den, ser egentlig ut som at de mobber den bort. hvorfor ørna ikke angriper kråkene aner eg ikke, tviler på de klarer å manøvrere fort nok. nå har ikke vi vært plaget av ravn som tar egg og andunger, men har sett kråkene jage vekk ravn over her og.

fått et litt annet syn på kråker etter churchill som vår het. har sin sjarm med en liten kar som flakser inn vinduet etter akkurat å ha lært å fly :)

• Upvote 1

Ja det kjem vel ein del i kjølvatnet av dette, personlig hadde eg funne ei anna løysing trur eg.   Det må vere frustrerande å mate på alle desse kråkefuglane, i tillegg vert smittepresset større med så mange fugl (møkk) samla på ein stad. Skal ein behandle mot parasittar og innvollsorm må det blandast i foret slik kråkefuglane får det samme som fuglane dine. Ser at du kan ha fordelar med kråkene som "politi" men om ein legg sammen alle kostnadar, er eg viss på at du tjener på å gjerde inne og legg grov not på toppen. Slik det er no må det vere stressande for endene som mister både mat, egg og ungar?

mulig eg har uttrykt meg feil, men det er ikke slik at vi fôrer på mange kråker. jevnt over i løpet av året er det ikke mer kråker her enn noe annet sted i landet, poenget her var at de to som lagde seg reir her anser plassen som sin, og jager derfor vekk rovfugl. om de spiser litt brød og stjeler litt kraftfôr, så er det greit. våre fugler får mat morgen og kveld ved dammen sin, kråkene kommer innom i løpet av dagen og eter det som evt ligger igjen.

stressende kan det ikke være, ser ingen endring i oppførsel på fuglene etter at kråkene kom. de legger egg som vanlig, får store jevne kull. aldri har kråkene tatt verken egg eller unger.

eneste forskjellen i fjor og i år kontra tidligere år, er at kråkene har reiret sitt på tomten her i stedet for lengre inn i skogen.

Takk for et fint innlegg og en artig historie! 

Jeg blir glad når jeg leser om slike samspill med naturen :) 

Forstett gjerne å fortelle om hverdagens hendelser. 

Vennlig hilsen Mettemor.