Jump to content

Pris på rugeegg

Pris rugeegg  

24 members have voted

1. 1. Pris på rugeegg, av reinrasa, reinfarga rasehøns der høner og hane ikke er søsken

Recommended Posts

Hvilken pris tenker dere å legge dere på når dere skal selge rugeegg? Jeg har sett priser på 10-25 kroner for dvergraser som er forholdsvis vanlig, så det spriker en del! Synst det er vanskelig å vite hva jeg kan ta når vi etterhvert får satt sammen ubeslektede høner/haner som kan produserer rugeegg for salg :)

har sett at mange av dei oppdretterene eg har kontakt med og som har vert med og selge ein god mengde ruge egg i flere år. har lagt seg på 20 kr egget i år

eg tenker at gjennomsnittlig 15,- kr egget er grei pris nå. og så ta 20,- kr for raser som er mere skjelden eller av raser der dyrne holder kvalitet nok til at kyllingene kan delta på utstillinger med greie resultater.

jeg selv tar jo 20,- stk for alle mine egg.. men eg både har med alle rasene på Landsutstillinger og har relativt vanskelige og litt skjeldne raser..

Edited by andvor

Ok, jeg er enig i at prisen bør være høyere hvis man har gode avlsfugler og sjelden rase/farge. Tror jeg legger meg på kr.15,- i år, siden jeg ikke kan velge og vrake i avlsfugler og må ta hva jeg har. Selger selvsagt bare reinrasa og fargereine, men har ikke mulighet til å velge ut de beste av en stor gruppe, og noen er til og med i slekt. Men til neste år - da blir det andre boller! Håper jeg ;)

Stemte på 15 kr jeg, men tenker da det som et snitt. Syns det er helt greit å ta feks 20 for sjeldne eller vanskelige raser, eller fra utstillingsdyr. Syns også at egg fra høner som klukker og ruger er verd mer enn egg fra maskinklekking og som ikke klukker. Rett og slett fordi jeg syns det er synd at raser mister evnen til å fø fram egne kyllinger.

egentligt er det ganske dyrt oppi 15-20 kr egget. syntes pris på 5- 10 er paseligt eg. men syntes også at du skal ta ekstra betalt vist du skal sende pga mye meir må gjøres. men 15- 20 går jo heilt fint. eit egg i butiken ligg mellom 1-2 kr. samenlikner du dette med rugeegg er det ganske mye. men raser er jo vanskeligere og meir krevende enn produktsjonshøns

Å selge skikkelige rugeegg krever vesentlig mer enn om det skal være mategg :) Man bør helst ha høner og hane som ikke er for mye slekt, og selvsagt av samme farge og rase. De må dessuten ikke fravike rasestandarden for mye, og hønene kan ikke ha hatt kontakt med haner av andre raser på minst tre uker. Eggene må ha riktig vekt, og er de skitne bør de ikke brukes som rugeegg. Man bør også sjekke om befruktningen er god før man selger rugeegg, og eggene må oppevares ved riktig temperatur, vendes helt to ganger daglig, og ikke utsettes for støt og rystelser. Hadde jeg skulle solgt rugeegg for kr.5,-/stk hadde jeg heller gjort det lettvint og hatt alle i ett stort bur istedet for å dele opp etter raser og linjer, og bare solgt mategg. Ser en del som selger rugeegg der både rase og farger er mixa(noen farger kan man mixe da), særlig i Sverige. Liker ikke det jeg! Synst vi bør strebe etter å holde rasene akkurat så fine og rasetypiske som de er :)

• Upvote 2

Eg har lagt meg på 20 kr pr egg, har lagt masse peng, tid og arbeid i hønsa mine. Eg skaffa egg som har vist seg å vere dårleg frødde, ureine fargar og mix ...frykteleg frustrerande. Å finne egna og fine dyr ein vil avle på tek laang tid. Om ikkje folk vil betale så er det heit greit, eg selger ikkje egg på tilbud iallefall og kan garantere for at egg frå meg er farge reine og reinrasa. 

må sei meg ening med Spurven og Prisilla.

vi som virkelig driv seriøst med avl og selger kunn egg vi står inne for at gir folk best mulig sjangse for og lykkes med klekking og få dyr av grei kvalitet og som hvertfall er riktig rase og farge.

for og få fram desse egga, må vi ha avls dyr av god kvalitet, helst plukke ut dyr med minst mulig feil, mest mulig riktig vekt på fugl samt egga dei legger.

så derfor har det seg slik at enkelte av våres stammer ikkje er så store for vi har ikkje nok gode fugler. derfor blir det ofte ferre egg og selge også enn folk som har 20 høner og kan selge 20 egg fra hver dag omtrendt..

i tilleg til vanlig avl, men separate rom, prøveruginger og slikt som koster oss mere tid og penger en et vanlig hønsehold.

driv enkelte av oss også med utstilling, og dette koster også penger. vi stiller jo ut våres beste ungfugler først og fremst for og få bekreftet at vårt arbeid går riktig vei og at det vi har gjordt er riktig, så at fuglene holder ein god kvalitet og er riktige i forhold til rase og farge.

så alt i alt kreves det mere penger og tid av oppdretter for og anskaffe deg som kjøper egg som (kan) gi fugler som kan brukes i videre avl eller også stilles ut.

da synst eg det skal vere ein forskjell mellom prisen pr. egg fra eit slikt oppdrett enn prisen fra eit oppdrett med rasehøns som bare skal legge egg..

Enig med Prisilla ,Andvor og Spurven om dette temaet . Det er mange ganger vesentlig forskjell på på oppdrettere og hva de kaller god kvalitet på fuglene sine...Jeg stusser litt hvis eggene er" for billige" når jeg sender en forspørsel på egg fra kanskje en mer uvanlig rase..som regel så stemmer mine antagelser  og avkom med store avvik eller bærer spor av rasemix blir ofte resultatet..

Men en ting er blitt mer vanlig og dette er "stambok" på høner :laugh: . Har fått tilbakemelding fra seriøse oppdrettere som har kontroll på hvor ,når og fra hvem de har samlet foreldrefuglene fra..veldig bra syns jeg . Jeg unngår å kjøpe igjen mine egne blodslinjer og kan være mer sikker på blodet jeg tilfører mine avlsfugler  og betaler gjerne da "rett sum" for rugeeggene .

Enig i at prisen bør avspeile kvaliteten.

Kjøpte nettopp rugeegg til 25 kr pr stk, og synes egnetlig det var greit da jeg forstod det slik at det var fine fugler. I ettertid skjønte jeg at det ikke var foretatt prøveruginger, og at noen av fuglene heller ikke fylte kravene i den norske standarden. Da synes jeg prisen var vel høy. Men det er vel ens egen feil når man ikke sjekker bedre :sad: