Gå til innhold

Hønselammelse???


Anbefalte innlegg

For et par dager siden la jeg merke til at min brune italiener hane (over 1år gammel) bare satt på vaglepinnen sin og sov hele tiden. Kunne jo se at han ikke følte seg helt vel, men tenkte at han kanskje var "deppa" pga den ekstreme kulden vi har hatt de siste dagene. Når vi hang opp varmelampe til han, hoppet han ned fra vaglepinnen, og der ble han liggende. Fikk en natt under varmelampen før jeg tok han inn i kveld for å skjerme hønene og for å kunne følge bedre med han. 


 


Har kun hatt høns i 2 år, uten noe sykdom så jeg kjenner ikke til sykdom hos dem. Det eneste jeg kan se er at han ikke er frisk.


 


Altså han var helt fin (normal) for et par dager siden, da jeg la merke til at han virket "deprimert", har nå  ikke vært oppe på beina siden i går på dagen.


post-3067-0-11572600-1360436085_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Uff da...bra du har isolert han. Ser kammen er missfarga og dette er ikkje karakteristiske trekk ved mareks eller hønelammelse. Kan du fortelle om andre symptom? Diare, missfarga auger, byllar i huda, skeiv fot eller nakke, sikling nysing, kvite flekkar på kam, hakelappar eller bein osv... Anbefalar deg å få resept på antibiotika, da dette kan vere Aviær influensa men vanskelig å seie.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

kammen har vært missfarget siden vi fikk han, så hva det kommer av vet jeg ikke. Må isåfall høre med naboen, som vi fikk han av. Ellers kan jeg ikke se noe avføring i buret han er i nå, der har han ligget siden 5- tiden i dag. Snudde han, og der er ingen tegn til avføring i fjæra heller... forstoppet kanskje?? Skal ut å kikke i hønsehuset i morgen, under sitteplassen hans, om der er tegn til diare.


 


Fin farge i øyer og fjær, ser ikke slik ut på bilde pga dårlig lys. Det var tydelig at han ikke hadde spist noe, når vi tok han inn å ga han mat, heiv han seg over kraftforet og jeg vil derfor påstå at appetitten også er god. 


 


Ellers har jeg luktet og sitt/kjent på huden hans og alt virker helt normalt, han flytter også på seg på et vis i buret. Men på beina er han ikke, de ligger tett inntil kroppen hans.


 


Kan også si at dette er på ingen måte noe tam hane, men nå får jeg altså ta på og løfte han uten noe form for protest


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kammen har jeg igrunn bare tenkt på som arr eller noe, men tenker nå at det muligens har noe med hvordan han er nå. Så jeg får ringe vetrinæren og krysse fingrene for at de kan hjelpe Torbjørn å bli frisk.


 


Takk for at du tok deg tid til å prøve å løse mysteriet mitt :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med kammen har jeg igrunn bare tenkt på som arr eller noe, men tenker nå at det muligens har noe med hvordan han er nå. Så jeg får ringe vetrinæren og krysse fingrene for at de kan hjelpe Torbjørn å bli frisk.

 

Takk for at du tok deg tid til å prøve å løse mysteriet mitt :)

ja jeg har hatt akkurat samme på noen av mine høner der føttene har sviktet men ikke hatt missfarget kamm jeg valgte avlivning da jeg ikke så noe bedring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Torbjørn vil bli frisk, har sett til han et par ganger i kveld og hører når han "kravler" til ny liggeplass. Han viser ingen tegn til å ville reise seg opp.


 


Tenkte jeg skal se over han igjen i morgen (i dagslys). Men om jeg ikke finner feks tydelige tegn på hvorfor han er slik, så tror jeg bare at han skal få slippe.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mailinn du må følge magefølelsen din, eg hadde nok latt stakkaren få lov til å sleppe. Sørg for å ikkje kjøpe dyr (av desse) med missfarga kam i ettertid..egentlig burde du levere stakkaren tilbake til selger og krevd pengane tilbake..slike dyr selger ein faktisk ikkje. Eg vert både lei meg og opprørt over at folk kan vere så kyniske å selge deg sjuke/smitta dyr.. med tanke på kva dette kan  gjere med resten av flokken din og det stakkars dyret som faktisk har vore sjuk lenge før du fekk han! Fy skam!!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjøpt denne hanen, fikk han av naboen da gamle hanen tok kvelden.


 


Uten å si sikkert så tror jeg ikke han har vært syk lenge (ikke noe synlig). Det med missfarga kam, har jeg tenkt på som enten frost- eller kampskade. Legger med et bedre bilde av kammen. 


 


Har sett litt bedre over han i dag;


 


Kroa: Ikke stor og hard. Har ikke erfaring med å kjenne på dette. Men jeg  kjente kun brystbein og vil dermed si at fuglen er veldig veldig tynn. 


 


Avføring: Det lå ikke avføring fra fuglen i buret, men når jeg snudde han, var det masse tørket gulfarget avføring i fjærene (la med bilde). Dette var ikke på fuglen i går kveld.


 


Oppførsel: Hanen spiser og drikker, flytter på seg på (på et vis) og steller fjæra. Når jeg løfter han opp ligger beina klistra inntil magen.


 


Hanen ryker i dag, vil ikke se på at han lider. Men skulle ønske jeg viste hva i all verden som har komt til han.


post-3067-0-51909200-1360482512_thumb.jp

post-3067-0-16465300-1360482645_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De missfarga tuppene på kammen var der når jeg fikk han, har tenkt frostskade selv men vet ikke. De har hatt mulighet til å gå ut og inn som de vil, uten varme i hønsehuset. Satte inn varmelampe og stengte døren når det gikk opp for meg at han var syk. Vil ikke lungebetennelse mest sansynlig gi bilyd ved pusting og nedsatt allmentilstand. 


 


Hanen virker "frisk" da han både spiser, drikke og steller fjær. Men ligger altså bare. Synes det så ut som han var på bedringens vei før jeg gikk på jobb i dag så jeg ga han en ekstra kveld. Men dette var nok bare ønsketenkning, så om jeg ikke våkner av hanegal i morgen så får han slippe elendigheten.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Hanen ble avlivet den, da vi ikke så noe bedring på han. Har lest det jeg kom over av hønsestoff siden den gang, og lært mye nytt. Med tanke på kalkforgiftning så er det en mulig årsak. Hanen fikk samme for som hønene, altså verpefor. Har da lært i ettertid at det ikke er noe god kombinasjon, så foret er bytta ut, og skjellsand satt inn til hønene.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt 2 kyllinger (hane og høne), som skal flytte inn til de store hønsa når de er store nok.


Når vi kjøpte kyllingene sa den tidligere eieren at vi ikke kunne bruke det gamle foret vi hadde på hanen, fordi han til slutt ville dø av det (fikk ikke helt med meg hvorfor)


Det foret vi har nå, til de store hønsa, kommer fra Fiskå Mølle. 


Han anbefalte oss å kjøpe Oppdrett 2, som fås kjøpt på felleskjøpet.


Kan me vere heilt sikker på at hanen òg kan spisa det?


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanen min har spist Verpeforet som hønene får i snart to år og han har ikke blitt syk av det enda. Faren er at hvis de får i seg mye igjennom flere år vil de dø av kalkforgiftning. Det vil da se ut som om hanen svetter fra fjørene.. Fortsett med foret du har brukt. Det er viktig å tenke på hanen, men det er vel først og fremst pga eggene at du har høner? Bruk det foret hønene dine trenger,så får hanen spise det han får servert :) Jeg brukte en stund et for med lite kalk i,fordi jeg var redd hanen skulle få kalkforgiftning. Dette resulterte i mye dårligere verping på hønene enn den mengden med egg de hadde lagt når de fikk verpefor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanen min har spist Verpeforet som hønene får i snart to år og han har ikke blitt syk av det enda. Faren er at hvis de får i seg mye igjennom flere år vil de dø av kalkforgiftning. Det vil da se ut som om hanen svetter fra fjørene.. Fortsett med foret du har brukt. Det er viktig å tenke på hanen, men det er vel først og fremst pga eggene at du har høner? Bruk det foret hønene dine trenger,så får hanen spise det han får servert :) Jeg brukte en stund et for med lite kalk i,fordi jeg var redd hanen skulle få kalkforgiftning. Dette resulterte i mye dårligere verping på hønene enn den mengden med egg de hadde lagt når de fikk verpefor.

  • Upvote 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...