Gå til innhold

Ruge ut gåseegg i maskin.


maykj@online.no

Anbefalte innlegg

Det er sikkert noen som har forsøkt å ruge ut gåseegg (Toulousergjess) i rugemaskin. Hvordan var klekkeresultatet? Og er gåsungene ømfintlige eller hardføre i starten?


 


Vil det være mulig å ruge dem frem under en and eller høne (eller er de for store)? Og kan de da gå sammen med hønemor/ andemor i starten?


 


Mange spørsmål- håper noen kan svare:-))


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Gåseegg går helt fint ann å ruge frem i rugemaskin. Jeg har ruga smålens, norsk hvit og gul amerikansk. De er nok vanskeligere å ruge frem enn hønseegg og andeegg, men det går. Klekkeresultatet vil variere slik som med andre egg. Jeg har ruginger som har gitt 9 kyllinger av 10 egg, men også ganske dårlige ruginger. Så her er det bare å prøve  :grin:  Jeg bruker litt høyere fuktighet på gås. Ca 45-50%.


 


Gåseegg under and eller høns har jeg aldri prøvd så det tørr jeg ikke svare på.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har prøvd å ruge ut smålensgås under wyandottehøner, men det gikk ikke. I tillegg til spraying må du nok snu eggene også, høna vil nok kunne ha problemer med det.


Har også prøvd under moskusand, og det gikk bedre. Ta kyllingene i fra anda når de klekkes, ellers blir det bare tull.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Har prøvd å ruge ut smålensgås under wyandottehøner, men det gikk ikke. I tillegg til spraying må du nok snu eggene også, høna vil nok kunne ha problemer med det.

Har også prøvd under moskusand, og det gikk bedre. Ta kyllingene i fra anda når de klekkes, ellers blir det bare tull.

gjorde du noe med eggene når det nærmet seg klekking, eller fiksa anda alt sjøl? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...