Gå til innhold

Hvilken høne er mest tam?


Tholi

Anbefalte innlegg

Jeg skal skaffe meg flere høner, og er ute etter høner som vil tas opp og koses med. New hampshire hønene mine koser slett ikke frivillig, det blir mest tvangskosing.

Jeg vil gjerne ha litt egg også, flott med et om dagen eller annenhver dag. Vil også at rasen skal være liten.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Alle høns uansett rase lar seg temme men noen av rasene må det brukes mye tid på før de blir skikkelig menneskekjære .. 


rasen som jeg selv syns er blitt fine og tamme er Welsumer dverg ,rolige flotte høner som legger bra med egg .


 


De fleste dverghøns som f.eks Silke ,Dverg kohin  ,Moderne engelske kamphøns blir veldig tamme men verper sånn middelmådig..fordi de også er ivrige rugehøns .


Som sagt så lar alle høns seg temme :smiley:


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synst også at Dverg Kochin er en veldig koselig og tam rase :) Fine er de også, runde og med myk og fluffy fjærdrakt. Islandshøns er også en rase jeg liker veldig godt. Hanene er noen tullballer, men hønene er morsomme. Ganske livlige og nysgjerrige, og sjarmerende personligheter som ikke flakser avsted om man klapper dem på ryggen :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tammeste hønene her hos oss er Isbar! Trodde egentlig at dette var en rase som ikke så lett ble tam(?). Jeg har til og med brukt mindre tid på disse enn jeg har gjort på de fleste andre kyllinger / høns, men de er nesten i overkant tamme, hopper til og med opp på armen når jeg kommer inn med mat:-))Og så legger de mange, flotte grønne egg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de jeg har klekket og sett vokse opp her hjemme med unger som løfter og koser fra første stund, er det jærhønsene som er de desidert tammeste. Dvergvarianten. Mye mer tillitsfulle enn australorpsene, svarthønsene mm. De er faktisk nesten innpåslitne. Bøyer jeg meg for å fikse noe i hønehuset, har jeg fort ei høne sittende på ryggen. Utrolig nysgjerrige og masse personlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...