Gå til innhold

Gullfasaner


ah09

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker meg gullfasan, jeg har en som har en hann til meg, men trenger en hunn, hvordan får jeg tak i det? har satt inn annonser overalt, men får ikke kontakt med noen, er det oppdrettere av de i Rogalands området, eller er dette ikke "vanlige" fugler?


 


Og om det er noen som har de, hvordan er de? greie fugler for en  nybegynner? hva med plass? antall for at de skal trives, liker de seg best som et par, trio, eller flokk? osv


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Det ligger masse med info om gullfasaner i forumet for fasaner her på fuglepraten Anita. Ofte er det underskudd på hoer, de er ikke så hardføre som hannene, samt at det nok er størst belasting på de med egglegging og hardhendte hanner. Like før sesongen begynner så har det bestandig vært veldig vanskelig å få tak i hoer. 


 


Faktaark finner du også på Prydfugler.no.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så heldig at jeg venter på gullfasaner til sommeren :D Å vi er helt i hundre  :dans:


Jeg har lest og lest om de, sett på bilder, og hørt på lyden deres :) Men har et par spørsmål likevel. Vi holder på å bygge et 49 kvm hønsehus, å planen er å dele dette huset i to, opprinnelig skulle det deles i 2 til 2 ulike hønseraser, men lurer nå på om jeg kun skal ha ene halvparten til høns, og andre til fasaner..


MEN så leste jeg her inne at de skulle ikke ha et isolert hus? De vil om jeg har de i hønsehuset ha 17,5 kvm isolert hus, med tett utegarde, har ikke målt opp den enda, skal ut å gjøre de litt senere idag, å sette opp pinner der buret kommer.


 


Men hva bør jeg gjøre da? skal jeg la hønsene få huset helt for seg selv, å heller ha fasanene et annet sted som ikke er isolert? vi skal ha de ved hovedinngangen, så vi kan kle under den svære trappen til de, å det er også en luke inn til en uisolert vedbod som er under inngangspartiet vårt, som de kan få, som er i full ståhøyde, så de kan trekke inn i om vinteren om de vil det. 


Hva bør jeg gjøre, ha de i det isolerte hønsehuset, eller den uisolerte vedboden?


 


De skal som nevnt ovenfor være ved hoveinngangen, vil det stinke noe VANNVITTIG når folk skal ringe på hos oss?


 


Om jeg har de kun i vedboden, vil de få et mindre uteområdet, enn om de er i hønsehsuet, for da får de uteområdet rundt hønsehuset, men om de skal være i vedboden, så er de et trinn lavere, i forhold til hønsehuset, å får da kun uteplassen her, den er ca på 24 kvm, tråkker en ca 5 fasaner ned et område på den størrelsen? Kommer til å fylle på jord, å plante busker og trær til de, samt sette opp vagler høyt oppe i buret, Buret vil få ca 2 meter høyde, så vi kan gå inn til de, å stelle de.


 


Uteplassen deres om der ved vedboden er nå et tykt (ihvertfall 30 cm) lag med grov pukk, etter ta vi nylig satte opp en stor dobbel garasje der, må jeg legge netting oppå pukken før jeg fyller på jord og sand, og planter, eller er det nok med pukken, mot rovdyr som graver seg inn? jeg kommer selvsagt uansett til å ha netting utover rundt hele buret, ca en halvmeter, fylle steiner over nettingen, før jeg legger på jord osv, å planter på dette, evt legger materialer rundt som en sti, eller steinplater, så de ikke skal kunne grave seg inn langs buret.


 


Ser at de legger et kull med unger(egg) på våren, men mer om man plukker inn eggene, men kan man bare la de gjemme eggene så fostrer de opp kullet sitt selv? Eller må jeg plukke inn eggene, å ruge de ut selv evt? er de flinke å fostre opp kyllingene sine?


 


Er det noen planter dere anbefaler til de som de liker, som er tette og fine, eller som er greie å sitte i, eller er det det samme hva jeg planter? er det feks en lur ide å plante frukt og bær, spiser de det?


 


Er det noe annet jeg bør tenke på, nå når vi setter igang? Takknmelig for alle tips :)


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så lukter det svært lite av fasaner og deres avføring( lite avføring  forhold til høns ) så det er ingenting å bekymre seg for .Fasaner trenger egentlig ikke noe eget hus med en god romslig voiler/ bur , ..hvis en tredjedel er overtekt med tett tak slik at denne delen av buret er tørt er det fint .Hvis den ene veggen på buret også er tett så er det flott .Da får de ly for vær og vind .Litt gjemmesteder i form av noen busker er supert .


 


Fasaner er utelevende fugler og trives aller best om de får være ute hele tiden


Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

Men hva bør jeg gjøre da? skal jeg la hønsene få huset helt for seg selv, å heller ha fasanene et annet sted som ikke er isolert? vi skal ha de ved hovedinngangen, så vi kan kle under den svære trappen til de, å det er også en luke inn til en uisolert vedbod som er under inngangspartiet vårt, som de kan få, som er i full ståhøyde, så de kan trekke inn i om vinteren om de vil det.
Hva bør jeg gjøre, ha de i det isolerte hønsehuset, eller den uisolerte vedboden?



Gullfasaner skal være ute, de skal ikke ha hverken isolert eller uisolert hus. Dette er en hardfør vill fugleart på linje med andre viltlevende fugler som er hos oss gjennom hele vinteren.
 
 

 

 Uteplassen deres om der ved vedboden er nå et tykt (ihvertfall 30 cm) lag med grov pukk, etter ta vi nylig satte opp en stor dobbel garasje der, må jeg legge netting oppå pukken før jeg fyller på jord og sand, og planter, eller er det nok med pukken, mot rovdyr som graver seg inn? jeg kommer selvsagt uansett til å ha netting utover rundt hele buret, ca en halvmeter, fylle steiner over nettingen, før jeg legger på jord osv, å planter på dette, evt legger materialer rundt som en sti, eller steinplater, så de ikke skal kunne grave seg inn langs buret.



Dette høres bra ut, det skal normalt holde om du legger netting på utsiden av volieren ca 50 cm bredt.
 

Ser at de legger et kull med unger(egg) på våren, men mer om man plukker inn eggene, men kan man bare la de gjemme eggene så fostrer de opp kullet sitt selv? Eller må jeg plukke inn eggene, å ruge de ut selv evt? er de flinke å fostre opp kyllingene sine?


Jo, noen gullfasaner ruger ut eggene selv, og de er flinke mødre. Husk bare at ungene er veldig små. De smetter fort gjennom volierenettingen om dne er for finmasket. I så fall kan du legge et bord rundt volieren hele veien sånn at de ikke smetter ut.
 
 

Er det noen planter dere anbefaler til de som de liker, som er tette og fine, eller som er greie å sitte i, eller er det det samme hva jeg planter? er det feks en lur ide å plante frukt og bær, spiser de det?

 

Tja, thuja er greie og samtidig tette sånn at de kan skjule seg bak de, likeså einerbusker. Bær og frukt er de glade i, ripsbærbusker foreks.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, bare fint å ha ulike meninger. Jeg har ikke fasiten på noe. :) Men at den skal være giftig har jeg ikke hørt. Jeg vet om flere som har plantet de i sine volierer, har ikke hørt at det har ført til at fuglene har fått problemer. Bladene skal forøvrig være rike på c-vitamin. Har du noen kilde på dette?


 


I følge denne oppføringen på en nettside fra amerikanske myndigheter er den ikke giftig:


 


http://plants.usda.gov/java/charProfile?symbol=THOC2


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eterisk olje (0,4-1 %) der hovedkomponenten er det giftige stoffet thujon (både alfa-thujon og beta-thujon, opptil 65 % av den totale oljen), sammen med alfa-pinen, camphor, borneol og fenchone. Den aromatiske duften av denne oljen kjenner man tydelig hvis man gnir tujagreier mellom fingrene. Andre innholdsstoffer i tuja er seskviterpener, flavonoider, slimstoffer, garvestoffer og polysakkarider.

(Tatt fra rolv.no)

Men det kan jo vær at fasaner ikke spiser busken, bare gjemmer seg? Er iallefall redd at hønene mine hadde ribbet den busken på 1 dag, men hva fasanene gjør med den tør jeg ikke spekulere i :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er storm i et vannglass. Riktignok inneholder oljen man kan presse ut det giftige stoffet thujon, men det er ikke det samme som at busken tuja representerer noen fare for mennesker eller dyr. Thujon finnes i den eteriske oljen som utgjør 0,4- 1% av planten! Thujon er igjen  representert i 65% av den. Dette er veldig små verdier.


 


Bladene er rik på vitamin C, og ble brukt av indianere og tidlige europeiske pionerer som kur for skjørbuk. De er mat for flere forskjellige dyr, som larver og forskjellige sorter sommerfugler, se wikipedia.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...