Gå til innhold

To små syke vaktelkyllinger...


Haldkaa

Anbefalte innlegg

Jeg har to små syke vaktelkyllinger som er ca 2 uker gamle. De har virket friske og fine frem til i går kveld, men er veldig slappe begge to nå. De har ikke vokst noe særlig siden de ble klekt, men har begynt såvidt å få fjær ytterst på vingetuppene.


Jeg har sett at de har både spist og drukket begge to, men de går sammen med en annen dverghønsekylling som kanskje tar litt styringen nede i esken de bor i.


 


Nebbet til den ene av kyllingene var på en måte limt igjen, det var mat rundt nebbet som virket som hadde limt seg fast. Vi åpnet nebbet ved hjelp av en fuktig vattdott, og kyllingen har fått i seg litt vann + noe sukkervann fra sprøyte.


 


Noen som vet hvorfor kyllingene ikke vokser? Er det noe annet jeg kan gjøre for å hjelpe de videre?


 


Jeg forer de med knust avl egg 1, litt geletinpulver, litt undulatfrø og de har fri tilgang på skjellsand.


 


I går hevet jeg kyllingmoren et hakk opp, så det gikk fra å være 31 grader i esken til å være ca 27 grader der nå. Kan dette ha vært en årsak til at de har blitt svakere? 


De står trekkfritt og rommet de står i har jevn temperatur på ca 21 grader.


 


 


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Oj sann, sånn ser ikke mine ut. De ser mer nyklekt ut med litt økt størrelse.... Så noe galt er det nok. Har jo nesten bare dun ennå...

De har ikke noen synlige medfødte defekter, men det kan jo være noe genetisk.....? Vet ikke hvordan det er med innavl og slikt fra der jeg kjøpte de.....

Forer du på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det enkelt, og gir dem kun knust oppdrett-2 fra FK, vann og sand. Skal prøve kalkun-fôr neste gang, er visst mer protein for slike hurtigvoksende skapninger som dette :) Godt mulig det er noe genetisk som gjør at de ikke vokser og utvikler seg som de skal. Har det vært noe veldig feil med fôringen ville jeg trodd de hadde bukka under tidlig?


Har tatt bilder av noen vaktler hver dag den første tiden etter klekking: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151104190926599.423988.553126598&type=3


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last heller opp bilder i innlegget, å linke til bilder på en passordbeskyttet side funker dårlig.. :) Eller galleriet.

Dette albumet ligger offentlig på min FB-profil, Asbjørg Sæterbø. Synd ikke linken virka da! Kan lage et vaktel-album i galleriet en dag jeg har god tid :) Litt artig å se bilde for for bilde hvor utrolig raskt de utvkler seg de første 2-3 ukene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant noe lenke-greier inne på FB som kanskje fungerer! Det stod at denne kunne brukes til å dele bilder også med de som ikke hadde Facebook-konto. Prøver igjen :)

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151104190926599.423988.553126598&type=1&l=9e591513b3

Redigert: Hm, det såg veldig likt ut med det jeg la inn i går. Noen som kommer inn vie lenken?

Topphøne: Beklager at jeg kludrer til tråden din! Anbefaler at du prøver på nytt med vaktel-kyllinger, kanskje av annen linje siden det muligens kan være innavl eller noe annet genetisk med disse. Så lenge de overlever de første 4-5 dagene, så virker de vanligvis å være ganske så robuste og vitale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det enkelt, og gir dem kun knust oppdrett-2 fra FK, vann og sand. Skal prøve kalkun-fôr neste gang, er visst mer protein for slike hurtigvoksende skapninger som dette :) Godt mulig det er noe genetisk som gjør at de ikke vokser og utvikler seg som de skal. Har det vært noe veldig feil med fôringen ville jeg trodd de hadde bukka under tidlig?

Har tatt bilder av noen vaktler hver dag den første tiden etter klekking: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151104190926599.423988.553126598&type=3

Linken fungerte hos meg, men jeg var logget inn på facebook da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...