Gå til innhold

Gjess som beitedyr ???


Nille

Anbefalte innlegg

Når vi solgte kuene fikk vi det problemet at enkelte av beitene våres manglet beitedyr. Vi har diskutert flere alternativer både med gris, sauer og kalver :) Jeg er glad i fugler og tanken for derfor til gjess. Området vi har er ca 7 mål stort. Kan gjess klare å holde gresset og ugresset nede. Beitet er i bakketerreng og det går delvis inn i skogen, men greit å gjerde av. Kan gjessene holdes inne med 1 meters høyde på nettingen. ?


Hva trenger de av hus de kan gå inn i?


Trenger de annet for enn gress og det som er på beite på sommeren. Regner med at de kan klare å drikke av drikkekar( til ku) med flotør....


 


Hvor lang tid bruker de på å vokse opp? Hvisken type egner seg best, snille og tamme. ?


Hvor mange gjess må man ha på området for at de skal kunne holde vegitasjonen nede?


  Takker for svar :)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

avem

Vet ikke hvor mange gjess du må ha , men gjessene er flinke til å holde det grønne i sjakk. Jeg har to Toulose gjess og de ordner opp. Mine drikker av en bøtte eller dyp balje , de må også ha så dypt med vann at de kan skylle hodet , øyne ... ellers kan de bli blinde. Mens de er små må man passe de for større fugler , deriblandt kråker , skjærer, måker og rovfugler , samt andre rovdyr. Mine er av så stor , tung rase at de flyr ikke av gårde. De må ha et hus å gå inn i som det bør være litt høyde på. Gjessene mine er store personligheter og nydelige vesener.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

vist kan dei det. men du må nok ha ein større flokk.


jeg har 5 gjess nå og dei holder fint 3 mål heile året. så tenker at en flokk på 10 dyr burde fuglere godt som beite dyr.


tilleggs for på sommeren er ikkje nødvendig men en øse kraftfor om dagen hjelper til meg og holde dei tamme og fine. jeg kan håndfore mine og det hjelper godt på.


 


ellers kan dei fint klare seg med det du har ja.


 


gjess vokser relativt raskt men treng hvertfall et halvt år på seg til og bli store.


 


eg hadde mine inngjæret til dei var 4 måneder, etter det har dei fått gå fritt på dag tid med stenger dei alltid inne om natten i frykt for rev.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

vi har fire gjess av rasen norsk hvit gås, de har holdt 3 mål med plen fint nedbeitet. hadde problem med reven her som tok ender og høns, men etter at vi fikk gås så har den ikke klart å ta noen dyr. gjessene gir grei beskjed om det kommer fremmedfolk/dyr inn på området, og voksne gjess kan nok i flokk hamle opp med reven. verre med de små, de er ganske så klossete av seg og trenger beskyttelse hvertfall første halve året og kanskje litt lengre.


her har ikke gjessene noe fast sovested, de hviler litt under ei gran, midt på marken, oppå en haug, rett og slett der de står når de blir trøtte. selv om de har eget hus og "halmplass". vi la bare ut halm der de oppholdt seg mest nå i vinter, så hva hus angår blir eg ikke klok på de. hardføre er de hvertfall! sørg for at de har tilgang til å kunne gå under tak, men du trenger ikke legge mye tid og penger i noe fancy isolerte saker. spørs litt hvordan vinteren er der du bor, men her valgte de selv å ligge ute på halmen i -15 i vinter. kaldere enn det har eg ikke erfaringer med. trøbel med frossent vann vil du jo få, vi byttet vannet deres morgen og kveld og ellers når vi var ute med de, de trenger ikke ha vann hele døgnet. 


viktig å sørge for reint vann så de får skylt øynene daglig, ellers får de kjapt betennelse. de skyller nese og nebb ofte mens de spiser kraftfôr, så vannet blir fort grisete. sikkert greit å mate de litt unna drikkekaret, og heller ha en bøtte vann ved maten. da slipper du å vaske drikkekaret så ofte, kraftfôr som blir liggende i samme vannskål "gjærer" fort i sommervarmen. 


et brukt badekar fra finn.no som du stiller litt på skrå kan være en grei løsning til fjærvask, (men de klarer seg fint uten) kanskje du har anledning til å legge ut en hageslange for sesongen så du slipper å bære vann? bare husk å lage til noe så de kommer seg greit oppi og utav igjen, de er ikke alltid like elegante i manøvreringene. 


gjerde på en meter holder fint, det er ikke mange cm de er oppav bakken når de flakser avgårde. 


vil tro at en flokk på rundt ti fugler som nevnt over her holder fint, ville hatt to gasser da i så fall. hvertfall norsk hvit gås er en rolig og grei rase, lønner seg å bruke litt tid på gåsungene og håndmate de, så blir det enklere å ha kontakt med de på beitet. de lar seg fint gjete fra et sted til et annet, de går foran i en fin klump dit du styrer de :) 


 


vet ikke hva du tenker med egg, på syv mål kan du nok regne med å måtte leite litt om du tenker å sanke eggene :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjessene bør lukkes inn om natta..her har vi 40 gjess, og de går inn av seg selv på ettermiddag eller kveld når vi skal ha de inn.

1 meter gjerde holder fint..men hvis de vil eller blir skremt kommer de fint over :-) Gjess er veldig stedbundne.

Når de skal verpe går de inn til reiret sitt og legger egg...skjelden at de legger egg ute....skjære og kråke er raske med å finne eggene da. Vi har halmsenger i kroker eller under en pall i huset dems..der legger de egg graver over og går ut igjen ...samler opp 15-20 egg før de legger seg til å ruge.

Ja det er lurt å skaffe de som små gåsunger..da følger de etter deg og kommer løpende...her følger de etter meg til postkassa og tilbake. Artig.

Vi forer med litt brød i tillegg...det er de veldig glad i...spiser gjerne av handa.

Lurt å bytte litt på beite...de spiser det helt ned, så ser ut som en fin plen.

Gjessene er flinke til å ruge fram kyllinger selv, og flinke mødre. Gassen passer også på reir og gåsunger, ikke lett å nærme seg da. Her har det kommet 5 gåsunger i natt...ikke noe er som nyklekkede gåsunger :-)

Lykke til hvis du skaffer deg gjess...det kommer du til å få mye glede av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Gjessene bør lukkes inn om natta..her har vi 40 gjess, og de går inn av seg selv på ettermiddag eller kveld når vi skal ha de inn.

1 meter gjerde holder fint..men hvis de vil eller blir skremt kommer de fint over :-) Gjess er veldig stedbundne.

Når de skal verpe går de inn til reiret sitt og legger egg...skjelden at de legger egg ute....skjære og kråke er raske med å finne eggene da. Vi har halmsenger i kroker eller under en pall i huset dems..der legger de egg graver over og går ut igjen ...samler opp 15-20 egg før de legger seg til å ruge.

Ja det er lurt å skaffe de som små gåsunger..da følger de etter deg og kommer løpende...her følger de etter meg til postkassa og tilbake. Artig.

Vi forer med litt brød i tillegg...det er de veldig glad i...spiser gjerne av handa.

Lurt å bytte litt på beite...de spiser det helt ned, så ser ut som en fin plen.

Gjessene er flinke til å ruge fram kyllinger selv, og flinke mødre. Gassen passer også på reir og gåsunger, ikke lett å nærme seg da. Her har det kommet 5 gåsunger i natt...ikke noe er som nyklekkede gåsunger :-)

Lykke til hvis du skaffer deg gjess...det kommer du til å få mye glede av :-)

Hei! Hvor stort hus har dere til gjessene? Og,- hvor mange kyllinger klarer de å ruge frem i løpet av sesongen :) Bruker dere rugemaskin i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...